23948sdkhjf

Techplattform för medlemmarnas bästa

| Av admin | Tipsa redaktionen

Tommy Ohlström, ordförande på KF om företagets nya innovationsplattform.

Nyligen lanserade Food & Friends sin årliga trendspaning kring mat och konsumtion. Rapporten kretsar kring en stark social medvetenhet hos framför allt unga konsumenter som vill förändra samhället genom medvetna val och tydliga krav. Framtidens konsumenter vill enkelt uttryckt göra gott i sin vardag på alla sätt de kan – vilket ju är en ypperlig utgångspunkt för oss inom kooperationen som redan arbetar på bred front med dessa frågor.

KF har en lång historik av innovationer inom dagligvaruhandeln. Allt ifrån att vi redan på 1940-talet lanserade den första självbetjäningsbutiken och därmed revolutionerade handeln, till att vi införde självskanning och centrallager. Vi var också först med att introducera vårt eget ekologiska sortiment och lyfte Änglamark, och vi tog fram matpyramiden som hjälpte våra medlemmar att äta hälsosamt. Allt med fokus på både medlemsnytta och nytta för samhället i stort.Nu är det dags att ta nästa steg.

En hel del av dagens innovationer inom mat kommer från aktörer utanför vår egen bransch, främst från techsektorn. För att vi ska kunna vara med och utveckla vår egen verksamhet behöver vi även finnas med i dessa sammanhang. Både för att få inspiration och tänka nya tankar och för att rent konkret kunna utveckla hållbara och affärsdrivna idéer.

Coop Sverige AB startar därför en extern innovationsplattform. Det handlar om att på bästa sätt fånga upp och utveckla de mest spännande idéer som finns i tech-Sverige vad gäller vårt område. Vi vill kunna fortsätta bedriva en verksamhet som gör tillvaron bättre för inte enbart våra medlemmar utan även för samhället i stort.

Innovationsplattformen blir ett sätt att finnas med naturligt i de miljöer där innovationer skapas och på ett tidigt skede kunna vara med och utveckla idéer som kommer fram, sida vid sida med olika entreprenörer. Vi bidrar i det arbetet genom att dela med oss av vår kunskap, kundkännedom, marknadsplatser och kapital.

På så sätt utvecklar vi vår medlemsnytta, fokuserar på att hitta lönsamma vägar framåt och kan fortsätta att ligga i framkant för ett hållbart mat-Sverige.
Vi ska fortsätta vara bra för alla konsumenter – men vi vill framför allt vara bäst för våra medlemmar. Ett bra sätt att åstadkomma det är att fortsätta utveckla nya idéer för medlemmarnas bästa och för ett hållbart samhälle.

Tommy Ohlström, förbundsordförande KF

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glömde skanna allt utom mjöl – frias i tingsrätten

Coop Värmland flyttar flytten

Norrmejeriers vd om nya ”Ica-mejeriet”: 1 000 kvadratmeter

Beräknas uppgå till halva halloumikonsumtionen inom tre år.

Debatt
Replik: Vi måste vänta in EU

Nu blir Servicehandelsdagen Dagabs

Nyhetsbrev

Grönsakshuset fortsätter växa med nytt förvärv

Arkiv

Icas butiker: Bäst för Maxi – sämst för Supermarket

Lidingöplanen: Ica i botten och bostäder på toppen

Så agerar kunderna online

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Ny Ica-butik planeras i sexvåningshus

Planerna på en ny Ica-butik i Uppsala intensifieras.

Här nyöppnar Coop i Bureå

Storköpet: Fruktgrossister går samman

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

De vann Lidls hållbarhetspris

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Willys halkar efter i digitaliseringsracet

Axfood: Lagerflytt ger tillfälligt högre kostnader

Plus

Dagligvarugalan
Spendrups – i alla kanaler

I mer än 110 år har Spendrups släckt svenskars törst men åldern har inte lett till att företaget dragit ner på takten – snarare tvärtom.

2

Nu börjar Ica med obemannad butik: ”Proppen ur”

Ica Nära-butik går live med obemannad butik i kväll.

Coops foodtruck bidrar till Musikhjälpen

Lidl portar elever i Växjö: ”Stort arbetsmiljöproblem”

Axfood och Coca-Cola börjar med förarlösa transporter

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

Handlare anordnar gala för barndiabetes

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Stor dansk kedja slutar med tryckt reklam

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Tomtens grötbad på Kvantum Landvetter

Midsona ändrar i koncernledningen

Icabutikerna på Gotland skänker försäljning för morgondagen

Plus

Butiksspaning: Övergivet emballage men potential finns

Coop Nord krävs på rekordvite

Lidl öppnar sista butiken i år – så många blev det

Coop Extra har blivit Coop Filipstad

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.209