23948sdkhjf

Techplattform för medlemmarnas bästa

| Av admin | Tipsa redaktionen

Tommy Ohlström, ordförande på KF om företagets nya innovationsplattform.

Nyligen lanserade Food & Friends sin årliga trendspaning kring mat och konsumtion. Rapporten kretsar kring en stark social medvetenhet hos framför allt unga konsumenter som vill förändra samhället genom medvetna val och tydliga krav. Framtidens konsumenter vill enkelt uttryckt göra gott i sin vardag på alla sätt de kan – vilket ju är en ypperlig utgångspunkt för oss inom kooperationen som redan arbetar på bred front med dessa frågor.

KF har en lång historik av innovationer inom dagligvaruhandeln. Allt ifrån att vi redan på 1940-talet lanserade den första självbetjäningsbutiken och därmed revolutionerade handeln, till att vi införde självskanning och centrallager. Vi var också först med att introducera vårt eget ekologiska sortiment och lyfte Änglamark, och vi tog fram matpyramiden som hjälpte våra medlemmar att äta hälsosamt. Allt med fokus på både medlemsnytta och nytta för samhället i stort.Nu är det dags att ta nästa steg.

En hel del av dagens innovationer inom mat kommer från aktörer utanför vår egen bransch, främst från techsektorn. För att vi ska kunna vara med och utveckla vår egen verksamhet behöver vi även finnas med i dessa sammanhang. Både för att få inspiration och tänka nya tankar och för att rent konkret kunna utveckla hållbara och affärsdrivna idéer.

Coop Sverige AB startar därför en extern innovationsplattform. Det handlar om att på bästa sätt fånga upp och utveckla de mest spännande idéer som finns i tech-Sverige vad gäller vårt område. Vi vill kunna fortsätta bedriva en verksamhet som gör tillvaron bättre för inte enbart våra medlemmar utan även för samhället i stort.

Innovationsplattformen blir ett sätt att finnas med naturligt i de miljöer där innovationer skapas och på ett tidigt skede kunna vara med och utveckla idéer som kommer fram, sida vid sida med olika entreprenörer. Vi bidrar i det arbetet genom att dela med oss av vår kunskap, kundkännedom, marknadsplatser och kapital.

På så sätt utvecklar vi vår medlemsnytta, fokuserar på att hitta lönsamma vägar framåt och kan fortsätta att ligga i framkant för ett hållbart mat-Sverige.
Vi ska fortsätta vara bra för alla konsumenter – men vi vill framför allt vara bäst för våra medlemmar. Ett bra sätt att åstadkomma det är att fortsätta utveckla nya idéer för medlemmarnas bästa och för ett hållbart samhälle.

Tommy Ohlström, förbundsordförande KF

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Handlare i infekterat bråk med kommunalråd

Hemköp byggs om och får Systembolaget som granne i 20-miljonersprojekt

Shoppingturismen fortsätter att öka

Politisk majoritet: Tjuvarna ska kunna portas

Kristdemokraterna planerar att agera om inte regeringen presenterar ett förslag före jul.

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Avslöjar: Picard bygger om alla butiker och öppnar nya: ”Mer premiumkänsla”

Nya ägaren Knut Faremo räknar med vinst inom 1-2 år: ”Picard har en mycket stor potential”, säger han.

Arkiv
Plus

Dagligvarugalan
Årets Butik satsar stenhårt på styrkorna: ”Håll i hatten, vi har bara börjat”

Världens första ölflaska i papper

1

Chefen har ordet
”Morötter men inga pekpinnar för bättre folkhälsa”

Uppsalaföretag startar egen butik

Plus

Stockholms äldsta Icabutik trivs i trånga lokaler

2 700 kvadratmeter Matvärlden – följ med in

I går slog Matvärldens nya butik i Vällingby upp portarna. Titta in bildspelet.

Ica-handlare väcker liv i klassisk kvartersbutik

Handeln ritar om städerna

Nu öppnar Matvärldens "game changer" – två butiker till på gång

Nu kan man få hållbara ekologiska ägg lagom till äggets dag

Paolos får extra säljskjuts

19 nyanlända påbörjar Axfoods lärlingsprogram

Willys allt mer poppis bland unga

Matpriserna sjönk i september

Matsmart etableras i Tyskland: ”Siktar på första halvåret 2020”

Ica-handlare signerar historisk trygghetsöverenskommelse

Kommun, polis och Ica-handlare ska samverka för att skapa trygghet.

Dystra toner på Fast Moving

Stora utmaningar väntar branschen i en orolig värld.

Formbar färs är årets dagligvara

På nytt jobb
Bergendahls rekryterar ny direktör

Här kommer Lidls tolfte butik i Göteborg

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Möt Icas nya virtuella bebisinfluencer Elis

Maxi starkast i september

Svårt att hitta hållbart kött

På nytt jobb
Efter omorganisationen – hon får ny chefsroll hos Coop

På nytt jobb
Efter 14 år på Oj – nu blir han handlare

Gränshandeln säkrad: sockerskatten består

Plus

Matpriskollen: Så hanterar Willys priserna

På nytt jobb
Handlare går från Nära till Supermarket

Coop Värmland säljer ännu mer mark: "Ekonomiskt tillskott"

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Sänd till en kollega

0.164