23948sdkhjf

Techplattform för medlemmarnas bästa

Tommy Ohlström, ordförande på KF om företagets nya innovationsplattform.

Nyligen lanserade Food & Friends sin årliga trendspaning kring mat och konsumtion. Rapporten kretsar kring en stark social medvetenhet hos framför allt unga konsumenter som vill förändra samhället genom medvetna val och tydliga krav. Framtidens konsumenter vill enkelt uttryckt göra gott i sin vardag på alla sätt de kan – vilket ju är en ypperlig utgångspunkt för oss inom kooperationen som redan arbetar på bred front med dessa frågor.

KF har en lång historik av innovationer inom dagligvaruhandeln. Allt ifrån att vi redan på 1940-talet lanserade den första självbetjäningsbutiken och därmed revolutionerade handeln, till att vi införde självskanning och centrallager. Vi var också först med att introducera vårt eget ekologiska sortiment och lyfte Änglamark, och vi tog fram matpyramiden som hjälpte våra medlemmar att äta hälsosamt. Allt med fokus på både medlemsnytta och nytta för samhället i stort.Nu är det dags att ta nästa steg.

En hel del av dagens innovationer inom mat kommer från aktörer utanför vår egen bransch, främst från techsektorn. För att vi ska kunna vara med och utveckla vår egen verksamhet behöver vi även finnas med i dessa sammanhang. Både för att få inspiration och tänka nya tankar och för att rent konkret kunna utveckla hållbara och affärsdrivna idéer.

Coop Sverige AB startar därför en extern innovationsplattform. Det handlar om att på bästa sätt fånga upp och utveckla de mest spännande idéer som finns i tech-Sverige vad gäller vårt område. Vi vill kunna fortsätta bedriva en verksamhet som gör tillvaron bättre för inte enbart våra medlemmar utan även för samhället i stort.

Innovationsplattformen blir ett sätt att finnas med naturligt i de miljöer där innovationer skapas och på ett tidigt skede kunna vara med och utveckla idéer som kommer fram, sida vid sida med olika entreprenörer. Vi bidrar i det arbetet genom att dela med oss av vår kunskap, kundkännedom, marknadsplatser och kapital.

På så sätt utvecklar vi vår medlemsnytta, fokuserar på att hitta lönsamma vägar framåt och kan fortsätta att ligga i framkant för ett hållbart mat-Sverige.
Vi ska fortsätta vara bra för alla konsumenter – men vi vill framför allt vara bäst för våra medlemmar. Ett bra sätt att åstadkomma det är att fortsätta utveckla nya idéer för medlemmarnas bästa och för ett hållbart samhälle.

Tommy Ohlström, förbundsordförande KF

Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.172