23948sdkhjf

Techplattform för medlemmarnas bästa

| Av admin | Tipsa redaktionen

Tommy Ohlström, ordförande på KF om företagets nya innovationsplattform.

Nyligen lanserade Food & Friends sin årliga trendspaning kring mat och konsumtion. Rapporten kretsar kring en stark social medvetenhet hos framför allt unga konsumenter som vill förändra samhället genom medvetna val och tydliga krav. Framtidens konsumenter vill enkelt uttryckt göra gott i sin vardag på alla sätt de kan – vilket ju är en ypperlig utgångspunkt för oss inom kooperationen som redan arbetar på bred front med dessa frågor.

KF har en lång historik av innovationer inom dagligvaruhandeln. Allt ifrån att vi redan på 1940-talet lanserade den första självbetjäningsbutiken och därmed revolutionerade handeln, till att vi införde självskanning och centrallager. Vi var också först med att introducera vårt eget ekologiska sortiment och lyfte Änglamark, och vi tog fram matpyramiden som hjälpte våra medlemmar att äta hälsosamt. Allt med fokus på både medlemsnytta och nytta för samhället i stort.Nu är det dags att ta nästa steg.

En hel del av dagens innovationer inom mat kommer från aktörer utanför vår egen bransch, främst från techsektorn. För att vi ska kunna vara med och utveckla vår egen verksamhet behöver vi även finnas med i dessa sammanhang. Både för att få inspiration och tänka nya tankar och för att rent konkret kunna utveckla hållbara och affärsdrivna idéer.

Coop Sverige AB startar därför en extern innovationsplattform. Det handlar om att på bästa sätt fånga upp och utveckla de mest spännande idéer som finns i tech-Sverige vad gäller vårt område. Vi vill kunna fortsätta bedriva en verksamhet som gör tillvaron bättre för inte enbart våra medlemmar utan även för samhället i stort.

Innovationsplattformen blir ett sätt att finnas med naturligt i de miljöer där innovationer skapas och på ett tidigt skede kunna vara med och utveckla idéer som kommer fram, sida vid sida med olika entreprenörer. Vi bidrar i det arbetet genom att dela med oss av vår kunskap, kundkännedom, marknadsplatser och kapital.

På så sätt utvecklar vi vår medlemsnytta, fokuserar på att hitta lönsamma vägar framåt och kan fortsätta att ligga i framkant för ett hållbart mat-Sverige.
Vi ska fortsätta vara bra för alla konsumenter – men vi vill framför allt vara bäst för våra medlemmar. Ett bra sätt att åstadkomma det är att fortsätta utveckla nya idéer för medlemmarnas bästa och för ett hållbart samhälle.

Tommy Ohlström, förbundsordförande KF

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiken delade ut miljöpris till treåringar

Dalsspiras Grillost även på Willys

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Icalager hotas av vite

Nyhetsbrev

1

Nu stänger Netto för gott

Arkiv

Matpriserna på väg att återhämta sig

Matöppet efter Coop

De tar över försäljningen av Four O´Clock

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

Fåröbutik bygger om

Nu river Ica för att bygga nytt

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Coop stänger ner i Växjö

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.11