23948sdkhjf

Roboten Cooper har fått fast anställning – se filmerna

”En mycket spännande satsning – the sky is the limit”, säger Ralph Flander, säljchef i butiken.

Flera robotar har börjat göra entré i dagligvaruhandeln. Både Ica och Coop har testat sina varianter men än så länge har det bara rört sig om tillfälliga timvikariat. Fram tills nu.

Robotpraktikanten Cooper har nämligen fått fast anställning hos Stora Coop vid köpcentrumet Bromma Blocks norr om Stockholm.

– Cooper har varit anställd hos oss sedan förra fredagen och han har redan blivit en kundfavorit, särskilt bland barnen. De springer fram till honom direkt, säger Ralph Flander, säljchef hos Stora Coop Bromma.

För tillfället är Cooper stationerad direkt efter entrén men på sikt är tanken att han ska rulla runt i butiken och svara på frågor. Funktionen finns redan.

– Men vi vill låta kunderna lära känna honom först och då är entrén den bästa platsen, konstaterar Ralph Flander.

Cooper svarar på frågor och tipsar om recept. Han berättar om kooperationen och registrerar nya medlemmar. Dessutom gör han gärna snygga poser för den som vill ta en selfie, och spelar memory med barnen.

– Vi kommer att utvärdera testet under hösten och sedan får vi se hur vi tar det här vidare, berättar projektutvecklaren Erik Arnljots.

Cooper tar gärna selfies med den som frågar.

Det fiffiga med Cooper är att han lär sig väldigt snabbt. Dessutom kan datan smidigt analyseras.

– När kunderna pratar med Cooper kommer samtalet i textform. Vi kan se vilka frågor som återkommer och utveckla roboten löpande, konstaterar Erik Arnljots.

Cooper har en snabb maskininlärning och eftersom datan enkelt kan överföras till andra robotar kommer Coopers framtida syskon att starta på samma nivå som orginalet vid tillfället befinner sig på.

Jag ser många användningsområden framför mig. När en kund frågar om en specifik vara så skulle roboten till exempel kunna plocka fram en karta och visa vart produkten finns, eller till och med visa vägen. The sky is the limit, säger Ralph Flander.

Coop svarar på frågor och ger middagstips.

Förra veckan lanserade Stora Coop Bromma också sin nya Hämta-lösning. Kunderna väljer en slottid (10-13, 13-16 eller 16-20) när de vill hämta upp kassarna och stannar vid en särskild parkering utanför butiken. En kvick och uppskattad lösning för kunder som inte vill binda sig att vara hemma en speciell tid, menar Ralph Flander.

Det finns inget maxtak för hur många ordrar vi kan hantera via Hämta utan vi anpassar bara personalen efter antalet. 

Innan årsskiftet planerar Coop att ha omkring 80 Hämta-koncept i Sverige som förutom Stora Coop Brommas modell även innefattar lösningar som hämtskåp och drive through. 

Stora Coops Bromma lanserade sitt Hämta-koncept förra veckan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079