23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Matsmart tar in 182 miljoner – ska expandera utomlands

Mest investerar den tyska investeringsfonden LeadX Capital Partners.

Matsmart tar in 182 miljoner kronor i en investeringsrunda. Största investerare i kapitalrundan är den tyska investeringsfonden LeadX Capital Partners som därmed blir ny delägare.

– Kapitaltillskottet ger oss möjligheter att expandera till fler länder och tar oss ett steg närmare vår vision, en värld utan matsvinn, säger Matsmarts vd Karl Andersson i ett pressmeddelande.

Dessutom går samtliga befintliga ägare in med mer kapital. Bland dem finns Ingka gruppen (IKEA), riskkapitalföretaget Northzone, Axel Johnsons arm för investeringar i startupbolag D-Ax samt Norrsken Foundation.

LeadX Capital Partners är finansiellt stöttad av Tysklandsbaserade Metro AG, en av världens största grossist- och butikskedjor.

– Matsvinnet är en global utmaning. Efter att ha fått vår modell bekräftad i Norden känns det spännande att ha funnit en partner som kan hjälpa oss att ta steget ut i Europa, säger Karl Andersson.

LeadX Capital Partners investerar i teknologiföretag från start till tillväxtstadium och har drygt 70 företag i sin portfölj. Målet är att förstärka utvecklingen av digitala lösningar inom besöksnäring, livsmedel och detaljhandel.

– Vi ser stor potential för Matsmarts lösning och är glada över att stödja dem i deras planer på att expandera internationellt, säger Hansjörg Sage, delägare och ansvarig för investeringar i besöksnäring och digitala företag på LeadX Capital.

Metro AG omsätter 36,5 miljarder euro, finns i 36 länder, har 24 miljoner kunder och 150 000 anställda.

– Som grossist har vi en skyldighet att bidra till minskat matsvinn och Matsmart hanterar problemet på ett intelligent sätt. Matsmarts modell har flera fördelar: högre transparens, snabbare anpassning och förbättring jämfört med enskilda varumärkens onlinebutiker, säger Veronica Pountcheva, global hållbarhetschef på Metro AG.

Som en konsekvens av den nya samarbetspartnern ska nu Matsmart etableras i Tyskland. Läs artikeln här.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|