23948sdkhjf

Dystra toner på Fast Moving

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Stora utmaningar väntar branschen i en orolig värld.

Under den stora branschträffen Fast Moving som hölls under onsdagen i Stockholm diskuterades, bland mycket annat, dagligvarubranschens framtid som liksom resten av världen står inför stora utmaningar

– Det finns flera risker i dagsläget, det är inte främst den stundande lågkonjunkturen som oroar. Det finns många så som de politiska riskerna i USA, i Syrien och handelskonflikten mellan USA och Kina, säger Annika Winsth, Chefekonom, Nordea som talade under Fast Moving.

– Det är en väldigt obehaglig situation just nu som går inte att räkna på.

Enligt Annika Winsth är det nu dags för företagen att se över sin krisberedskap, händer det något stort på ett geopolitiskt plan kommer det att komma hit och då är det redan för sent. Samtidigt menar hon är det upp till svenska aktörer att se över vad de kan göra för att förbättra situationen.

– Viktigast är att satsa på forskning och patent som hjälper kineser och indier att binda och inte ta ut mer koldioxid. Vi måste tänka långsiktigt och vara ett föregångsland där det går att ha hög tillväxt och även leva hållbart.

Fredrik Bergström, affärsområdeschef på WSP som arbetat med Fast Moving Report 2019 var något mer positivt inställd till framtiden, men han påpekade samtidigt att rapportens perspektiv sträckte sig något längre fram till år 2030.

– Konjunkturer kommer och går men som det ser ut nu så kommer vi att bli rikare och vi kommer bli fler, men det kommer bli fler insiders och outsiders, mer heterogent, säger han.

Just de ändrade kundbeteendena var ett återkommande tema och även något som Jonas Arnberg, vd på HUI Research tog upp i sitt föredrag:

– Vi kommer de närmaste åren gå in i en avmattning vilket innebär att ni måste se över era koncept. Vi har aldrig kombinerat digitalisering med lågkonjunktur tidigare, vilket kommer påverka kundbeteendet.

Ett av de konsumentbeteenden som HUI Research lagt märke till är hur allt fler produkter som tidigare såldes i dagligvaruhandeln i allt större grad säljs av specialiserade e-handlare.

– Riskkapitalbolag och entrepenörer plockar russinen ur er kaka. Det som händer är att dagligvaruhandeln reduceras till att endast bli livsmedelsaktör, säger Jonas Arnberg.

För det mer internationella perspektivet stod Carina Sponholtz från Bain & Co för. Enligt henne har de europeiska dagligvaruaktörerna fått se sina marginaler minska med 11 procent från 6,2 procent till 5,5 procent under perioden 2013 till 2018. Samtidigt som måltidslösningar står för en allt större del av omsättningen och där e-handeln är där tillväxten finns.

– Vi ser att det blir allt vanligare att kunderna kan gå till butiken mer än en gång per dag, först för lunch och sedan för att köpa middag lite senare, säger hon.

Carina Sponholtz noterar även att de stora jättarna som Alibaba och Amazon i allt större utsträckning lyckats skapa sina egna "ekosystem" bestående av flera olika företag inom samma koncern.

– I USA visade det sig att att 40 procent av alla de som sökte efter babyvårdsprodukter på Amazon stannade där och köpte sina produkter på Amazon. Varför? För att de var medlemmar i Amazon Prime och därför hade gratis leveranser, så varför skulle de handla någon annanstans?

Medarrangörerna GS1 Sweden passade även på att "missionera" för det kommande skiftet från streckkoder till QR-koder i handeln, något som de beräknar kommer ske inom ett till tre år. I en liveundersökning med hjälp av Fast Movings egna app var det också QR-koder som ansågs vara viktigast för dagligvaruhandel i framtiden, 60 procent ansåg att det skulle påverka mest, följt av förarlösa transporter (20 procent), DNA-analyser (18 procent) och digitala tvillingar (3 procent).

Något mer optimistisk var Hannes Sjöblad, Bio-hackare och Chief Disruption Officer på Epicenter Stockholm som bland annat talade om möjligheterna för DNA-sekvensering som ett verktyg för handeln. Tekniken har gått från att kosta motsvarande två JAS-plan till att idag kosta några tusenlappar och som Hannes Sjöblad tror år 2020 kommer motsvarande en glass, eller ett par spolningar på toaletten.

– Vinnarna blir de som kan integrera de här produkterna för att inte bara erbjuda vissa mediciner men även en särskild matkasse, säger han.

Enligt Hannes Sjöblad finns det även stora möjligheter för att få till matproduktion direkt på plats och inte bara ute på fälten som idag.

– En Ica-maxi butik kan i framtiden inte bara producera el från solceller på taket men även mat i källaren, det blir ett mycket kortare kretslopp, säger han.

Avslutade gjorde den kända artisten, entrepenören och mångsysslaren Petter som delade med sig av sina knep för att kunna sticka ut på en tuff marknad.

– Se till att synas och inte drunkna i mängden, ta inte ett vanligt visitkort, ta ett visitkort stor som den här skärmen och dela ut i entrén, då kommer folk fråga vem fan den här ”Gustav på Coop” är, så når man ut, säger han.

Fast Moving hette tidigare Stora Dagligvarudagen och eventet anordnas av DLF och Svensk Dagligvaruhandel i samarbete med GS1 Sweden. Konceptet hade i år förnyats något, vilket ska återspeglas i namnbytet.

– Vi har väldigt mycket energi här och vi är en föränderlig bransch men det här eventet har inte varit lika föränderligt. Nu vill vi ta bort den vita duken och ta fram minglet, säger Klas Balkow, vd för Axfood.

Mer om: Fast Moving
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop säljer mer mark på Tullholmen

Explosion i både fryst och färsk fisk: ”Det här såg jag verkligen inte komma”

Exporten av färsk norsk lax till Sverige ökade med 53 procent förra veckan.

Nya problem för Willys butiksplaner i Laholm

Ägg och knäckbröd ökar i efterfrågan

Coronaviruset
Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

Nyhetsbrev

Explosion av nya medlemmar till Handels

Arkiv

Krönika
”Glöm inte att leda med både hjärna och hjärta även i kris”

Coronaviruset
Nielsen: Så har corona påverkat handeln – och så kan det utvecklas

Hur har försäljningen påverkats av covid-19 och vad händer om myndigheterna tar till ännu skarpare åtgärder? Det har analysföretaget Nielsen undersökt.

1

Chefen har ordet
Magnus Johansson: ”Våra system har stått pall i krisen”

Så tros påsken påverkas: ”Styr om till mer paketerat”

Coronakrisen tros påverka påskförsäljningen både geografiskt och när det gäller sortimentet. ”Vi styr om mot mer färdigpackat”, säger Icahandlaren Håkan Börjesson.

Ny tjänst för hemkörd mat gör succé

Coronaviruset
De skiftar från matproduktion till skyddsvisir

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

Ica går om Coop i hållbarhetstoppen

Coops nya gränshandelsbutik öppnar – utan gränshandel

Walmart tar tempen på sina anställda

Klart för 3D-butik – en av Lidls största investeringar

Lidl storinvesterar i en unik 3D-butik i Jönköping.

Trendbrottet: Nu minskar emv-andelen

Brist på svensk färs i butikerna

Butik i konkurs i Oxelösund

Plus

Mötet
Matstället à la farmor Greta blir kronan på verket

Marie Söderberg, handlare på Ica Matkassen, vågar lyfta blicken och se framåt.

Fortsatt oro bland producenterna

Coronaviruset
Butikens nya bil fick rutan krossad – skulle leverera mat till riskgrupper

1 300 ansökningar till Coops lagerterminal

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

Efter 46 år kan lanthandeln återuppstå

Coronaviruset
Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Nu värderas Ica och Axfood högre

Coronaviruset
Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Coronaviruset
Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Coronaviruset
Flyttar fram Icanders öppning

Maxi-butik bygger om och ut: ”Blir lite som en handelsplats”

Flexibel seniorrabatt – nytt grepp för att rädda äldre

Coronaviruset
Lidls krispaket – morgonöppet och plexiglas

Nettoköpet och e-handeln fick KF:s resultat att rasa

Coronaviruset
Här stänger Coop för att kraftsamla personal

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.218