23948sdkhjf

Dystra toner på Fast Moving

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Stora utmaningar väntar branschen i en orolig värld.

Under den stora branschträffen Fast Moving som hölls under onsdagen i Stockholm diskuterades, bland mycket annat, dagligvarubranschens framtid som liksom resten av världen står inför stora utmaningar

– Det finns flera risker i dagsläget, det är inte främst den stundande lågkonjunkturen som oroar. Det finns många så som de politiska riskerna i USA, i Syrien och handelskonflikten mellan USA och Kina, säger Annika Winsth, Chefekonom, Nordea som talade under Fast Moving.

– Det är en väldigt obehaglig situation just nu som går inte att räkna på.

Enligt Annika Winsth är det nu dags för företagen att se över sin krisberedskap, händer det något stort på ett geopolitiskt plan kommer det att komma hit och då är det redan för sent. Samtidigt menar hon är det upp till svenska aktörer att se över vad de kan göra för att förbättra situationen.

– Viktigast är att satsa på forskning och patent som hjälper kineser och indier att binda och inte ta ut mer koldioxid. Vi måste tänka långsiktigt och vara ett föregångsland där det går att ha hög tillväxt och även leva hållbart.

Fredrik Bergström, affärsområdeschef på WSP som arbetat med Fast Moving Report 2019 var något mer positivt inställd till framtiden, men han påpekade samtidigt att rapportens perspektiv sträckte sig något längre fram till år 2030.

– Konjunkturer kommer och går men som det ser ut nu så kommer vi att bli rikare och vi kommer bli fler, men det kommer bli fler insiders och outsiders, mer heterogent, säger han.

Just de ändrade kundbeteendena var ett återkommande tema och även något som Jonas Arnberg, vd på HUI Research tog upp i sitt föredrag:

– Vi kommer de närmaste åren gå in i en avmattning vilket innebär att ni måste se över era koncept. Vi har aldrig kombinerat digitalisering med lågkonjunktur tidigare, vilket kommer påverka kundbeteendet.

Ett av de konsumentbeteenden som HUI Research lagt märke till är hur allt fler produkter som tidigare såldes i dagligvaruhandeln i allt större grad säljs av specialiserade e-handlare.

– Riskkapitalbolag och entrepenörer plockar russinen ur er kaka. Det som händer är att dagligvaruhandeln reduceras till att endast bli livsmedelsaktör, säger Jonas Arnberg.

För det mer internationella perspektivet stod Carina Sponholtz från Bain & Co för. Enligt henne har de europeiska dagligvaruaktörerna fått se sina marginaler minska med 11 procent från 6,2 procent till 5,5 procent under perioden 2013 till 2018. Samtidigt som måltidslösningar står för en allt större del av omsättningen och där e-handeln är där tillväxten finns.

– Vi ser att det blir allt vanligare att kunderna kan gå till butiken mer än en gång per dag, först för lunch och sedan för att köpa middag lite senare, säger hon.

Carina Sponholtz noterar även att de stora jättarna som Alibaba och Amazon i allt större utsträckning lyckats skapa sina egna "ekosystem" bestående av flera olika företag inom samma koncern.

– I USA visade det sig att att 40 procent av alla de som sökte efter babyvårdsprodukter på Amazon stannade där och köpte sina produkter på Amazon. Varför? För att de var medlemmar i Amazon Prime och därför hade gratis leveranser, så varför skulle de handla någon annanstans?

Medarrangörerna GS1 Sweden passade även på att "missionera" för det kommande skiftet från streckkoder till QR-koder i handeln, något som de beräknar kommer ske inom ett till tre år. I en liveundersökning med hjälp av Fast Movings egna app var det också QR-koder som ansågs vara viktigast för dagligvaruhandel i framtiden, 60 procent ansåg att det skulle påverka mest, följt av förarlösa transporter (20 procent), DNA-analyser (18 procent) och digitala tvillingar (3 procent).

Något mer optimistisk var Hannes Sjöblad, Bio-hackare och Chief Disruption Officer på Epicenter Stockholm som bland annat talade om möjligheterna för DNA-sekvensering som ett verktyg för handeln. Tekniken har gått från att kosta motsvarande två JAS-plan till att idag kosta några tusenlappar och som Hannes Sjöblad tror år 2020 kommer motsvarande en glass, eller ett par spolningar på toaletten.

– Vinnarna blir de som kan integrera de här produkterna för att inte bara erbjuda vissa mediciner men även en särskild matkasse, säger han.

Enligt Hannes Sjöblad finns det även stora möjligheter för att få till matproduktion direkt på plats och inte bara ute på fälten som idag.

– En Ica-maxi butik kan i framtiden inte bara producera el från solceller på taket men även mat i källaren, det blir ett mycket kortare kretslopp, säger han.

Avslutade gjorde den kända artisten, entrepenören och mångsysslaren Petter som delade med sig av sina knep för att kunna sticka ut på en tuff marknad.

– Se till att synas och inte drunkna i mängden, ta inte ett vanligt visitkort, ta ett visitkort stor som den här skärmen och dela ut i entrén, då kommer folk fråga vem fan den här ”Gustav på Coop” är, så når man ut, säger han.

Fast Moving hette tidigare Stora Dagligvarudagen och eventet anordnas av DLF och Svensk Dagligvaruhandel i samarbete med GS1 Sweden. Konceptet hade i år förnyats något, vilket ska återspeglas i namnbytet.

– Vi har väldigt mycket energi här och vi är en föränderlig bransch men det här eventet har inte varit lika föränderligt. Nu vill vi ta bort den vita duken och ta fram minglet, säger Klas Balkow, vd för Axfood.

Mer om: Fast Moving
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Handlare i infekterat bråk med kommunalråd

Hemköp byggs om och får Systembolaget som granne i 20-miljonersprojekt

Politisk majoritet: Tjuvarna ska kunna portas

Kristdemokraterna planerar att agera om inte regeringen presenterar ett förslag före jul.

Shoppingturismen fortsätter att öka

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Avslöjar: Picard bygger om alla butiker och öppnar nya: ”Mer premiumkänsla”

Nya ägaren Knut Faremo räknar med vinst inom 1-2 år: ”Picard har en mycket stor potential”, säger han.

Arkiv
Plus

Dagligvarugalan
Årets Butik satsar stenhårt på styrkorna: ”Håll i hatten, vi har bara börjat”

Världens första ölflaska i papper

2 700 kvadratmeter Matvärlden – följ med in

I går slog Matvärldens nya butik i Vällingby upp portarna. Titta in bildspelet.

Plus

Stockholms äldsta Icabutik trivs i trånga lokaler

Uppsalaföretag startar egen butik

Ica-handlare väcker liv i klassisk kvartersbutik

1

Chefen har ordet
”Morötter men inga pekpinnar för bättre folkhälsa”

Handeln ritar om städerna

Paolos får extra säljskjuts

Nu kan man få hållbara ekologiska ägg lagom till äggets dag

Nu öppnar Matvärldens "game changer" – två butiker till på gång

Willys allt mer poppis bland unga

Matpriserna sjönk i september

19 nyanlända påbörjar Axfoods lärlingsprogram

Matsmart etableras i Tyskland: ”Siktar på första halvåret 2020”

Dystra toner på Fast Moving

Stora utmaningar väntar branschen i en orolig värld.

Formbar färs är årets dagligvara

Ica-handlare signerar historisk trygghetsöverenskommelse

Kommun, polis och Ica-handlare ska samverka för att skapa trygghet.

På nytt jobb
Bergendahls rekryterar ny direktör

Här kommer Lidls tolfte butik i Göteborg

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Möt Icas nya virtuella bebisinfluencer Elis

Maxi starkast i september

Svårt att hitta hållbart kött

På nytt jobb
Efter omorganisationen – hon får ny chefsroll hos Coop

På nytt jobb
Efter 14 år på Oj – nu blir han handlare

Gränshandeln säkrad: sockerskatten består

Plus

Matpriskollen: Så hanterar Willys priserna

På nytt jobb
Handlare går från Nära till Supermarket

Coop Värmland säljer ännu mer mark: "Ekonomiskt tillskott"

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Sänd till en kollega

0.164