23948sdkhjf

”Morötter men inga pekpinnar för bättre folkhälsa”

| Av admin | Tipsa redaktionen

Anders Svensson, vd på Ica Sverige, i en krönika om vad kedjan gör för att förbättra sitt hälsoerbjudande.

Jag börjar min krönika med att be dig fundera på vad du tror att du skulle behöva mer av i livet för att förbättra din hälsa? Du kanske ser framför dig en stor grönsallad, ett par träningsbyxor eller en vegetarisk burgare som läggs på grillen en härlig sommarkväll. Ica kan tyvärr inte göra så att sommarkvällarna är tillbaka, men det andra hjälper vi gärna till med. Vi har nämligen bestämt oss för att öka vårt arbete för en bättre folkhälsa.

Läs också: Här ökar Icas vegoförsäljning mest

Just nu pågår stora arbetsinsatser och investeringar i Icas hälsoerbjudande. Ute i butikerna anstränger sig handlare och medarbetare för att inspirera kunderna att välja lite hälsosammare alternativ. Det sker också många insatser för att lokalt lyfta folkhälsan, exempelvis genom idrottsevenemang och sponsring.

Våra inköpare jobbar hårt för att se till att alla kunder ska ha råd med det nyttiga. Våra utvecklare tar fram tekniska lösningar som gör det enklare att leva hälsosamt i vardagen. Receptbanken fylls på med recept som både är bra för människors hälsa och bidrar till att minska antibiotikaresistensen.

Vid allt fler Icabutiker finns nu Apotek Hjärtat och Min Doktor-klinikerna. Fler samarbeten inleds med andra som vill förbättra folkhälsan, nu senaste med Friskis & Svettis, och som en del i vårt fokusområde kring barns hälsa är vi founding partner till Generation Pep. Med allt detta hoppas vi göra livet lite enklare för de enskilda kunderna, men också i ett större samhällsperspektiv bidra till en friskare befolkning.

Tempot kommer nästa år att höjas i vårt hälsoarbete. Men, även om vi kommer bli ännu bättre på att erbjuda hälsosamma alternativ, kommer vi fortsatt att finnas där för kunden som tycker att fotbollsmatchen blir bättre med en chipsskål.
För oss betyder det inte att vi inte tar vårt ansvar. Tvärtom. Det är att ta hela vårt ansvar. Ska vi kunna göra gott måste vi ha kundernas förtroende och då kan vi inte bara erbjuda det perfekta livet, för livet är inte alltid perfekt.

Vi vet att våra kunder förväntar sig att vi ska ge dem möjligheten till mer hälsosamma val, men vi vet också att de inte vill att vi ska ägna oss åt pekpinnar. Vi ska inspirera och sänka trösklarna som vi exempelvis gör med Ica-klassikern. Kunderna vill, i dubbel bemärkelse, helt enkelt ha fler morötter.

I detta tar Icas fortsatta hälsoerbjudande sin utgångspunkt. Vi kommer göra mer av det som vi är bra på, för att erbjuda mer av det som är bra för dig. När hälsoutmaningar ställer större krav på hela samhället står vi på Ica beredda att ta vårt ansvar. Ingen kan självklart göra allt, men Ica kan göra mycket. Vi ses borta vid frukt och grönt!

Anders Svensson, vd Ica Sverige

Mer om: Ica Sverige
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu
1

Nu börjar Ica med obemannad butik: ”Proppen ur”

Ica Nära-butik går live med obemannad butik i kväll.

Storköpet: Fruktgrossister går samman

Så agerar kunderna online

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

Anne-Charlotte Holmlöv hade ett bra jobb på ett av de största globala livsmedelsbolagen. Ändå sa hon ja när frågan om hon ville ta sig an nio produkter utvecklade på ett forskningscenter kom.

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

Nyhetsbrev

Arkiv

Ny Ica-butik planeras i sexvåningshus

Planerna på en ny Ica-butik i Uppsala intensifieras.

Här nyöppnar Coop i Bureå

Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Axfood: Lagerflytt ger tillfälligt högre kostnader

De vann Lidls hållbarhetspris

Willys halkar efter i digitaliseringsracet

Plus

Dagligvarugalan
Spendrups – i alla kanaler

I mer än 110 år har Spendrups släckt svenskars törst men åldern har inte lett till att företaget dragit ner på takten – snarare tvärtom.

Lidl portar elever i Växjö: ”Stort arbetsmiljöproblem”

Coops foodtruck bidrar till Musikhjälpen

Axfood och Coca-Cola börjar med förarlösa transporter

Irritation över Icas halloumisatsning: ”Åker snålskjuts”

Ica och Norrmejeriers nya halloumisatsning väcker irritation bland grossister.

Ica växlar upp sina blixtsnabba hemleveranser – Ica Pronto till fler butiker

Ny affärsansvarig ska öka antalet butiker och användare.

Kock-Mia ska inspirera Coopkunder till minskat matsvinn

Eldorado firar 50 – öppnar butik

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

Här öppnar nya Lifvs-butiker – 80-100 ska upp under 2020

Lidls nya centrallager nu i full drift – ska säkra långsiktiga 300-butikersplanen

Lagret kan hantera 70-100 butiker och är byggt för att svälla.

Handlare anordnar gala för barndiabetes

Stor dansk kedja slutar med tryckt reklam

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Icabutikerna på Gotland skänker försäljning för morgondagen

Plus

Butiksspaning: Övergivet emballage men potential finns

Tomtens grötbad på Kvantum Landvetter

Midsona ändrar i koncernledningen

Coop Nord krävs på rekordvite

Lidl öppnar sista butiken i år – så många blev det

Coop Extra har blivit Coop Filipstad

Ica och Norrmejerier i nytt samarbete

Returkartong får ny vd

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.164