23948sdkhjf

”Morötter men inga pekpinnar för bättre folkhälsa”

Anders Svensson, vd på Ica Sverige, i en krönika om vad kedjan gör för att förbättra sitt hälsoerbjudande.

Jag börjar min krönika med att be dig fundera på vad du tror att du skulle behöva mer av i livet för att förbättra din hälsa? Du kanske ser framför dig en stor grönsallad, ett par träningsbyxor eller en vegetarisk burgare som läggs på grillen en härlig sommarkväll. Ica kan tyvärr inte göra så att sommarkvällarna är tillbaka, men det andra hjälper vi gärna till med. Vi har nämligen bestämt oss för att öka vårt arbete för en bättre folkhälsa.

Just nu pågår stora arbetsinsatser och investeringar i Icas hälsoerbjudande. Ute i butikerna anstränger sig handlare och medarbetare för att inspirera kunderna att välja lite hälsosammare alternativ. Det sker också många insatser för att lokalt lyfta folkhälsan, exempelvis genom idrottsevenemang och sponsring.

Våra inköpare jobbar hårt för att se till att alla kunder ska ha råd med det nyttiga. Våra utvecklare tar fram tekniska lösningar som gör det enklare att leva hälsosamt i vardagen. Receptbanken fylls på med recept som både är bra för människors hälsa och bidrar till att minska antibiotikaresistensen.

Vid allt fler Icabutiker finns nu Apotek Hjärtat och Min Doktor-klinikerna. Fler samarbeten inleds med andra som vill förbättra folkhälsan, nu senaste med Friskis & Svettis, och som en del i vårt fokusområde kring barns hälsa är vi founding partner till Generation Pep. Med allt detta hoppas vi göra livet lite enklare för de enskilda kunderna, men också i ett större samhällsperspektiv bidra till en friskare befolkning.

Tempot kommer nästa år att höjas i vårt hälsoarbete. Men, även om vi kommer bli ännu bättre på att erbjuda hälsosamma alternativ, kommer vi fortsatt att finnas där för kunden som tycker att fotbollsmatchen blir bättre med en chipsskål.
För oss betyder det inte att vi inte tar vårt ansvar. Tvärtom. Det är att ta hela vårt ansvar. Ska vi kunna göra gott måste vi ha kundernas förtroende och då kan vi inte bara erbjuda det perfekta livet, för livet är inte alltid perfekt.

Vi vet att våra kunder förväntar sig att vi ska ge dem möjligheten till mer hälsosamma val, men vi vet också att de inte vill att vi ska ägna oss åt pekpinnar. Vi ska inspirera och sänka trösklarna som vi exempelvis gör med Ica-klassikern. Kunderna vill, i dubbel bemärkelse, helt enkelt ha fler morötter.

I detta tar Icas fortsatta hälsoerbjudande sin utgångspunkt. Vi kommer göra mer av det som vi är bra på, för att erbjuda mer av det som är bra för dig. När hälsoutmaningar ställer större krav på hela samhället står vi på Ica beredda att ta vårt ansvar. Ingen kan självklart göra allt, men Ica kan göra mycket. Vi ses borta vid frukt och grönt!

Anders Svensson, vd Ica Sverige

Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.

Kommentera en artikel (1)
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.156