23948sdkhjf

41 procent av handlarna kampanjar till Halloween

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

41 procent av dagligvaruhandlarna planerar att kampanja inför Halloween. Det visar Svenska Handels Halloweenrapport, som branschorganisationen gjort tillsammans med analysföretaget Nielsen.

Läs också: Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Bland sällanköpsbutikerna och bland e-handlarna planerar drygt 3 av 10 att genomföra någon form av Halloweenkampanj.

Allra populärast är högtiden bland de unga där 8 av 10 planerar att uppmärksamma Halloween. Framförallt ökar försäljningen av godis, ljus, pumpor och maskeradkläder.

Svensk Handels undersökning inför Halloween visar att varannan svensk kommer att uppmärksamma högtiden. Den genomsnittliga svenska Halloweenfiraren lägger nära 300 kronor på högtiden. Sammanlagt beräknas svenskarna handla Halloweenprodukter för strax över en miljard kronor.

– Halloweenfirandet har blivit en tradition i allt fler svenska hem. För många butiker är Halloween ett bra tillfälle att göra kampanjer som kan locka fler kunder till butiken, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Läs också: Framtidstron sjunker mest inom dagligvaruhandeln

Även om många svenskar uppmärksammar Halloween ligger vi fortfarande en bra bit efter USA. Där planerar två av tre att fira Halloween och i genomsnitt lägger de 850 kronor på Halloweenrelaterade produkter.

Förra årets Halloweenvecka ökade omsättningen i den svenska dagligvaruhandeln med 3,5 procent jämfört med 2017. Samtidigt sticker inte Halloweenveckan ut som en särskilt viktig försäljningsmånad för dagligvaruhandeln som helhet.

– Halloween har under de senaste åren infallit på vardagar i början av veckan. Sannolikt passar många på att köpa Halloweenvaror helgen innan högtiden infaller. Under höstlovsveckan åker dessutom en del familjer utomlands vilket påverkar försäljningen i dagligvaruhandeln negativt, säger Johan Davidson.

Varor som sålde mer under Halloween-veckan samt veckan innan jämfört med en snittvecka under 2018 var bland annat ljus och batterier. Chokladkonfektyr sålde också bättre under Halloween i jämförelse med en snittvecka 2018. Även försäljningen av läppstift/glans samt färsk fisk och skaldjur ökade.

Halloween firas den 31 oktober varje år.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop slår tillbaka mot Ica: ”Vi tar marknadsandelar”

Efter hånen – nu slår Coop tillbaka: ”Vi tar nu marknadsandelar”.

Säljer Icabutiken efter 19 år

Butiken svarade på rån – med "rånarpriser"

150 Hemköp- och Tempobutiker byter till avfallspåsar

Satsar på papperspåsar i frukt och grönt.

Förbud mot kontantfria butiker i New York

Nyhetsbrev

Här tryggas Icabutikens framtid

Arkiv
3

Kunder och handlare rasar över Icas nya bonussystem

Nästa fem Netto som blir Coop

Krönika
”Därför flyger för få produktnyheter”

Plus

Dagligvarugalan
Så ökade Årets dryckesbutik med 65 procent

Ica Nära Stabby i Uppsala bytte strategi – nu finns mat och dryck sida vid sida.

Krismöte efter fiskestopp i Östersjön

Picadeli lanserar "Picabowl"

Rekordförtroende för livsmedelsbranschen

Kyrkor startar egen matbutik

City Gross lägger småbutikerna på is

Klart för ny Ica – öppnar 2022

Ica har gjort klart med en ny Ica Nära på 900 kvadratmeter.

Premiär för ny Stora Coop med 40 meter delikatess: ”Något utöver det vanliga”

Ica lägger ned Supermarket-butik

På nytt jobb
Han blir Dagabs vice vd: "Extra väl lämpad”

Barn gör frätbomber – Coop plockar bort produkt från hyllan

Ica sponsrar Food Tech 2020

1

Debatt
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

På nytt jobb
Maxi-butik i stor omorganisation – utser ny butikschef

Satsar på arbetsmiljön i kassan

City Gross satsar på hälsa

På nytt jobb
Han blir hållbarhetsansvarig på SVDH

Banbrytande chefredaktör avliden

Papper på prästosten ersätter plasten

Axfood vill bli större i Linköping

Krönika
”Vi måste göra branschen het igen”

På nytt jobb
Hon blir hållbarhetsansvarig på Ica Fastigheter

På nytt jobb
Han går in som vd i Clearon

Efter rånen – ser över kontanthanteringen

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

Köttbulleföretag i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.178