23948sdkhjf

Stora förvärv och tillväxt för Midsona

| Av Kristine Trapp / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Midsona tog marknadsandelar under det tredje kvartalet och försäljningen för bolagets åtta prioriterade varumärken ökade med goda 12 procent. Försäljningen för koncernen som helhet påverkades dock fortsatt negativt av det avslutade distributionsuppdraget för Alpro. Därtill tillkom råvarubrist på jordnöt och mandel. Det skriver vd Peter Åsberg i delårsrapporten.

Läs också: Midsona köper företag för 600 miljoner

Han lyfter fram att Midsona resultatmässigt gjorde ett starkt kvartal, trots
fortsatt motvind från valutakursutvecklingen.

"Det var främst hänförligt till den starka försäljningstillväxten för våra
prioriterade varumärken, men dessutom började vårt nordiska
kostnadsbesparingsprogram ge resultat", skriver han.

Försäljningen för de åtta prioriterade varumärkena ökade sekventiellt under
året, från en tillväxt på 6 procent i första kvartalet och 10 procent i andra
kvartalet till 12 procent i tredje kvartalet.

"Allra bäst gick det fortsatt för Friggs, men även våra ekologiska varumärken bidrog starkt och förbättrade tillväxten från ett återhållsamt första halvår", skriver Peter Åsberg.

Läs också: Midsona-chef lämnar – nu presenteras ersättaren

Det tredje kvartalets förvärvsarbete dominerades av förvärvet av Alimentation Santé, en ledande aktör inom ekologiska och växtbaserade livsmedel i Frankrike och Spanien.

Förvärvet meddelades i början av kvartalet och slutfördes efter kvartalets slut, den 1 oktober 2019. Därefter har ett intensivt integrationsarbete tagit vid, skriver vd:n.

I början av kvartalet förvärvades också Eisblümerl, en av Tysklands ledande
tillverkare av ekologiska bredbara nöt-, nougat- och chokladpålägg.

"Sammantaget gläds vi åt den underliggande försäljningsutvecklingen för våra prioriterade varumärken under kvartalet och även åt att vårt nordiska kostnadsbesparingsprogram började ge resultat. De största effekterna av programmet har vi dock fortsatt framför oss, vilket bådar gott inför kommande kvartal", skriver Peter Åsberg.

Midsonas nettoomsättning uppgick till 765 miljoner kronor (773), varav det avslutade försäljningsuppdraget Alpro uppgick till 2 miljoner kronor (71).

Nettoomsättningstillväxten uppgick till -1,0 procent. Tillväxten för prioriterade varumärken var dock 11,7 procent, skriver Midsona i sin rapport.

Ebitda uppgick till 77 miljoner kronor (68), före jämförelsestörande poster, motsvarande en marginal på 10,1 procent (8,8).

Periodens resultat uppgick till 35 miljoner kronor (32), motsvarande ett resultat per aktie på 0:77 kronor (0:70) före och efter utspädning.

Mer om:Midsona
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dråpslag för handlare när p-regler ändras – läget går från fyra till två

Personalen varslad – nu stänger anrik Hemköp

Den anrika Hemköpsbutiken i centrala Mölndal stänger på fredag.

Något billigare mat i oktober

På nytt jobb
Ny vice vd för Coop Nord

Henrik Skyttberg ska säkerställa framtida tillväxt.

Ny Coop-butik vid tågstation: ”Nästa stora satsning”

Coop etablerar en ny butik vid knutpunkten Östra Station.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Då öppnar Hemköp Västerås

Arkiv

Efter nedläggningsbeskedet – Coop vill bygga ny Pekås

Coop Extra stänger och istället väljer kedjan att satsa på Pekås.

På nytt jobb
Nära-butik anställer mediekreatör

Mat.se först i världen med unik klimatmärkning

Världens bästa matbutik finns i Finland – se bilderna

Göteborg första sociala franchise-butik – samarbete med Axfood

Tomra växlar upp i pantkampen

På nytt jobb
Han ska digitalisera Krav

Därför gick matsvinnet från ickefråga till fokus

Plus

Mötet
Han är Hemköp-Stig med Karlskronaborna

Stig Andersson har jobbat hela sitt yrkesliv i samma lokal men skylten ovanför ingången har bytts elva gånger.

Plus

Chefsintervjun
Hans uppdrag: Att ta Kronfågel till nästa nivå

Kronfågels nytillträdda vd Mats Hedlund ska se till att bolaget fortsätter växa och ta marknadsandelar.

Krönika
"Ett leende driver försäljning"

Lidl på gång i Borås, Uddevalla och Trollhättan

Norsk skatt kan få laxpriset att skjuta i höjden

Livsmedelsbranschen måste digitalisera nu

Coop lanserar ny betallösning

Ska underlätta för företagskunder.

Störst format – starkast försäljning

Chefen har ordet
Tobaksförsäljningen: "Tjänstemän driver politiska agendor"

Oatly tar in miljoner – främst från bryggeri

Undersökning: Matavfallspåsar i fruktavdelningen en succé

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Så hållbara är branschens börsbolag

Scandi Standard: Prishöjningar bidrog till ökad tillväxt

1

HK Scan ska bredda utbudet

Lidls nya medarbetarportal blir personlig

Ny köttguide från WWF – branschen kritisk

Coop storsatsar på Xtra – 200 nya produkter och nytt utseende

Ica-butikens svinnfrukt blir till must

Maxihandlaren fick barnens nappar

De gör komposterbara fruktpåsar för handeln

Se alla Företagens egna nyheter

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Sänd till en kollega

0.204