23948sdkhjf

Stora förvärv och tillväxt för Midsona

| Av Kristine Trapp / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Midsona tog marknadsandelar under det tredje kvartalet och försäljningen för bolagets åtta prioriterade varumärken ökade med goda 12 procent. Försäljningen för koncernen som helhet påverkades dock fortsatt negativt av det avslutade distributionsuppdraget för Alpro. Därtill tillkom råvarubrist på jordnöt och mandel. Det skriver vd Peter Åsberg i delårsrapporten.

Läs också: Midsona ändrar i koncernledningen

Han lyfter fram att Midsona resultatmässigt gjorde ett starkt kvartal, trots
fortsatt motvind från valutakursutvecklingen.

"Det var främst hänförligt till den starka försäljningstillväxten för våra
prioriterade varumärken, men dessutom började vårt nordiska
kostnadsbesparingsprogram ge resultat", skriver han.

Försäljningen för de åtta prioriterade varumärkena ökade sekventiellt under
året, från en tillväxt på 6 procent i första kvartalet och 10 procent i andra
kvartalet till 12 procent i tredje kvartalet.

"Allra bäst gick det fortsatt för Friggs, men även våra ekologiska varumärken bidrog starkt och förbättrade tillväxten från ett återhållsamt första halvår", skriver Peter Åsberg.

Läs också: Midsona köper företag för 600 miljoner

Det tredje kvartalets förvärvsarbete dominerades av förvärvet av Alimentation Santé, en ledande aktör inom ekologiska och växtbaserade livsmedel i Frankrike och Spanien.

Förvärvet meddelades i början av kvartalet och slutfördes efter kvartalets slut, den 1 oktober 2019. Därefter har ett intensivt integrationsarbete tagit vid, skriver vd:n.

I början av kvartalet förvärvades också Eisblümerl, en av Tysklands ledande
tillverkare av ekologiska bredbara nöt-, nougat- och chokladpålägg.

"Sammantaget gläds vi åt den underliggande försäljningsutvecklingen för våra prioriterade varumärken under kvartalet och även åt att vårt nordiska kostnadsbesparingsprogram började ge resultat. De största effekterna av programmet har vi dock fortsatt framför oss, vilket bådar gott inför kommande kvartal", skriver Peter Åsberg.

Midsonas nettoomsättning uppgick till 765 miljoner kronor (773), varav det avslutade försäljningsuppdraget Alpro uppgick till 2 miljoner kronor (71).

Läs också: Midsona-chef lämnar – nu presenteras ersättaren

Nettoomsättningstillväxten uppgick till -1,0 procent. Tillväxten för prioriterade varumärken var dock 11,7 procent, skriver Midsona i sin rapport.

Ebitda uppgick till 77 miljoner kronor (68), före jämförelsestörande poster, motsvarande en marginal på 10,1 procent (8,8).

Periodens resultat uppgick till 35 miljoner kronor (32), motsvarande ett resultat per aktie på 0:77 kronor (0:70) före och efter utspädning.

Mer om:Midsona
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu
Plus

Nu öppnar Sveriges största Maxi sin nya restaurang: ”Fräck och fräsig”

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Ica-butiken som maxar Paolos-produkter: ”Beställt in massor”

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

Nyhetsbrev

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Arkiv

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Siljans Chark överlever med nya ägare

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

Pricer får stororder

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Urban Deli hottar upp sin webbutik

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Gateau öppnar nytt – på nätet

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.159