23948sdkhjf

Marknaden är lokal – inte global

| Av admin | Tipsa redaktionen

Johan Kaij spår i en krönika att nästa steg är hybridbutiker

Vi lever i en ålder av stora ord och stora visioner. Globaliseringen syns överallt och ett antal stora bolag påverkar våra liv mer än vi kanske förstår. Någonstans i allt detta kan man ibland glömma ett perspektiv som är helt avgörande för att bedriva en framgångsrik retail- och butiksverksamhet. Kunden är lokal. Konkurrensen är lokal. Marknaden är lokal.

Jag menar att vi ibland glömmer att som kund bedömer jag en butiks erbjudande utifrån mina behov och vilka alternativ som finns lokalt. Jag jämför inte alltid min butik med andra butiker – ofta jämförs den med min lokala pizzeria, ett café, macken på vägen hem, en onlinebeställning eller kanske möjligheten att ta något från frysen. Valet görs ofta en halvtimme innan jag vill ha mat i munnen.

Det handlar om att anpassa sig till kundernas behov just där man är, men också att hitta det som gör att just min butik sticker ut och lockar till sig kunderna. Om orten inte har ett café är det kanske min största potential? Om det finns en pizzeria mitt emot, kanske inte pizza är lika starkt? Om jag inte har lunchkunder, är verkligen en salladsbar rätt lösning?

I Tescobutiken, som ligger i Canary Wharf i London, konsumerades under ett år 85 procent av alla köpta produkter inom en timme. Är det ens en dagligvarubutik? Det svåra för en kedja är hur den ska styras på ett sätt som blir både flexibelt och strukturerat. Balans mellan övernitisk ordning och panikartat kaos.

Runt 2012 började vi observera och berätta för de som lyssnade om den starka tillväxten för foodservice och även det som i USA kallas grocerants – det vill säga butiker som integrerar restaurang. Nu börjar, kanske aningen sent, hela marknaden att reagera. Och jag är ledsen – men jag är ganska säker på att vi bara har börjat.

Nästa steg? Hybrider. Lägen där den bästa partnern till en butik inte är ett café eller en restaurang, utan andra butiker och tjänster – som i ett globalt perspektiv låter helt galet, men som lokalt skapar precis rätt erbjudande. Vem vet – kanske en kombinerad convenience- och fiskeriaffär, där jag kan köpa en bulle och sen binda en fluga? Och för er som skrattar… den butiken har funnits. Den som kan säga mig var vinner ett litet pris!

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiken delade ut miljöpris till treåringar

Dalsspiras Grillost även på Willys

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Icalager hotas av vite

Nyhetsbrev

Matpriserna på väg att återhämta sig

Arkiv

Matöppet efter Coop

De tar över försäljningen av Four O´Clock

1

Nu stänger Netto för gott

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

Fåröbutik bygger om

Coop stänger ner i Växjö

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Nu river Ica för att bygga nytt

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.128