23948sdkhjf

Marknaden är lokal – inte global

Johan Kaij spår i en krönika att nästa steg är hybridbutiker

Vi lever i en ålder av stora ord och stora visioner. Globaliseringen syns överallt och ett antal stora bolag påverkar våra liv mer än vi kanske förstår. Någonstans i allt detta kan man ibland glömma ett perspektiv som är helt avgörande för att bedriva en framgångsrik retail- och butiksverksamhet. Kunden är lokal. Konkurrensen är lokal. Marknaden är lokal.

Jag menar att vi ibland glömmer att som kund bedömer jag en butiks erbjudande utifrån mina behov och vilka alternativ som finns lokalt. Jag jämför inte alltid min butik med andra butiker – ofta jämförs den med min lokala pizzeria, ett café, macken på vägen hem, en onlinebeställning eller kanske möjligheten att ta något från frysen. Valet görs ofta en halvtimme innan jag vill ha mat i munnen.

Det handlar om att anpassa sig till kundernas behov just där man är, men också att hitta det som gör att just min butik sticker ut och lockar till sig kunderna. Om orten inte har ett café är det kanske min största potential? Om det finns en pizzeria mitt emot, kanske inte pizza är lika starkt? Om jag inte har lunchkunder, är verkligen en salladsbar rätt lösning?

I Tescobutiken, som ligger i Canary Wharf i London, konsumerades under ett år 85 procent av alla köpta produkter inom en timme. Är det ens en dagligvarubutik? Det svåra för en kedja är hur den ska styras på ett sätt som blir både flexibelt och strukturerat. Balans mellan övernitisk ordning och panikartat kaos.

Runt 2012 började vi observera och berätta för de som lyssnade om den starka tillväxten för foodservice och även det som i USA kallas grocerants – det vill säga butiker som integrerar restaurang. Nu börjar, kanske aningen sent, hela marknaden att reagera. Och jag är ledsen – men jag är ganska säker på att vi bara har börjat.

Nästa steg? Hybrider. Lägen där den bästa partnern till en butik inte är ett café eller en restaurang, utan andra butiker och tjänster – som i ett globalt perspektiv låter helt galet, men som lokalt skapar precis rätt erbjudande. Vem vet – kanske en kombinerad convenience- och fiskeriaffär, där jag kan köpa en bulle och sen binda en fluga? Och för er som skrattar… den butiken har funnits. Den som kan säga mig var vinner ett litet pris!

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic

Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062