23948sdkhjf

Marknaden är lokal – inte global

| Av admin | Tipsa redaktionen

Johan Kaij spår i en krönika att nästa steg är hybridbutiker

Vi lever i en ålder av stora ord och stora visioner. Globaliseringen syns överallt och ett antal stora bolag påverkar våra liv mer än vi kanske förstår. Någonstans i allt detta kan man ibland glömma ett perspektiv som är helt avgörande för att bedriva en framgångsrik retail- och butiksverksamhet. Kunden är lokal. Konkurrensen är lokal. Marknaden är lokal.

Jag menar att vi ibland glömmer att som kund bedömer jag en butiks erbjudande utifrån mina behov och vilka alternativ som finns lokalt. Jag jämför inte alltid min butik med andra butiker – ofta jämförs den med min lokala pizzeria, ett café, macken på vägen hem, en onlinebeställning eller kanske möjligheten att ta något från frysen. Valet görs ofta en halvtimme innan jag vill ha mat i munnen.

Det handlar om att anpassa sig till kundernas behov just där man är, men också att hitta det som gör att just min butik sticker ut och lockar till sig kunderna. Om orten inte har ett café är det kanske min största potential? Om det finns en pizzeria mitt emot, kanske inte pizza är lika starkt? Om jag inte har lunchkunder, är verkligen en salladsbar rätt lösning?

I Tescobutiken, som ligger i Canary Wharf i London, konsumerades under ett år 85 procent av alla köpta produkter inom en timme. Är det ens en dagligvarubutik? Det svåra för en kedja är hur den ska styras på ett sätt som blir både flexibelt och strukturerat. Balans mellan övernitisk ordning och panikartat kaos.

Runt 2012 började vi observera och berätta för de som lyssnade om den starka tillväxten för foodservice och även det som i USA kallas grocerants – det vill säga butiker som integrerar restaurang. Nu börjar, kanske aningen sent, hela marknaden att reagera. Och jag är ledsen – men jag är ganska säker på att vi bara har börjat.

Nästa steg? Hybrider. Lägen där den bästa partnern till en butik inte är ett café eller en restaurang, utan andra butiker och tjänster – som i ett globalt perspektiv låter helt galet, men som lokalt skapar precis rätt erbjudande. Vem vet – kanske en kombinerad convenience- och fiskeriaffär, där jag kan köpa en bulle och sen binda en fluga? Och för er som skrattar… den butiken har funnits. Den som kan säga mig var vinner ett litet pris!

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny dagligvarubutik planeras i sjuvåningshus – 2 200 kvadratmeter

Butiken planeras på Grisbacka i Umeå.

Coop säljer mer mark på Tullholmen

Urban Delis första pop-in-shop – premiär på Hemköp

Explosion i både fryst och färsk fisk: ”Det här såg jag verkligen inte komma”

Exporten av färsk norsk lax till Sverige ökade med 53 procent förra veckan.

Ägg och knäckebröd ökar i efterfrågan

Nyhetsbrev

Nya problem för Willys butiksplaner i Laholm

Arkiv

Coronaviruset
Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

Personalen rusar till Handels

Krönika
”Glöm inte att leda med både hjärna och hjärta även i kris”

1

Chefen har ordet
Magnus Johansson: ”Våra system har stått pall i krisen”

Så tros påsken påverkas: ”Styr om till mer paketerat”

Coronakrisen tros påverka påskförsäljningen både geografiskt och när det gäller sortimentet. ”Vi styr om mot mer färdigpackat”, säger Icahandlaren Håkan Börjesson.

Ny tjänst för hemkörd mat gör succé

Coronaviruset
De skiftar från matproduktion till skyddsvisir

Coronaviruset
Nielsen: Så har corona påverkat handeln – och så kan det utvecklas

Hur har försäljningen påverkats av covid-19 och vad händer om myndigheterna tar till ännu skarpare åtgärder? Det har analysföretaget Nielsen undersökt.

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

Ica går om Coop i hållbarhetstoppen

Walmart tar tempen på sina anställda

Trendbrottet: Nu minskar emv-andelen

Klart för 3D-butik – en av Lidls största investeringar

Lidl storinvesterar i en unik 3D-butik i Jönköping.

Plus

Mötet
Matstället à la farmor Greta blir kronan på verket

Marie Söderberg, handlare på Ica Matkassen, vågar lyfta blicken och se framåt.

Brist på svensk färs i butikerna

Butik i konkurs i Oxelösund

Fortsatt oro bland producenterna

Coops nya gränshandelsbutik öppnar – utan gränshandel

Coronaviruset
Butikens nya bil fick rutan krossad – skulle leverera mat till riskgrupper

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

1 300 ansökningar till Coops lagerterminal

Efter 46 år kan lanthandeln återuppstå

Coronaviruset
Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Coronaviruset
Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Coronaviruset
Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Nu värderas Ica och Axfood högre

Coronaviruset
Flyttar fram Icanders öppning

Maxi-butik bygger om och ut: ”Blir lite som en handelsplats”

Flexibel seniorrabatt – nytt grepp för att rädda äldre

Coronaviruset
Lidls krispaket – morgonöppet och plexiglas

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.172