23948sdkhjf

Marknaden är lokal – inte global

| Av admin | Tipsa redaktionen

Johan Kaij spår i en krönika att nästa steg är hybridbutiker

Vi lever i en ålder av stora ord och stora visioner. Globaliseringen syns överallt och ett antal stora bolag påverkar våra liv mer än vi kanske förstår. Någonstans i allt detta kan man ibland glömma ett perspektiv som är helt avgörande för att bedriva en framgångsrik retail- och butiksverksamhet. Kunden är lokal. Konkurrensen är lokal. Marknaden är lokal.

Jag menar att vi ibland glömmer att som kund bedömer jag en butiks erbjudande utifrån mina behov och vilka alternativ som finns lokalt. Jag jämför inte alltid min butik med andra butiker – ofta jämförs den med min lokala pizzeria, ett café, macken på vägen hem, en onlinebeställning eller kanske möjligheten att ta något från frysen. Valet görs ofta en halvtimme innan jag vill ha mat i munnen.

Det handlar om att anpassa sig till kundernas behov just där man är, men också att hitta det som gör att just min butik sticker ut och lockar till sig kunderna. Om orten inte har ett café är det kanske min största potential? Om det finns en pizzeria mitt emot, kanske inte pizza är lika starkt? Om jag inte har lunchkunder, är verkligen en salladsbar rätt lösning?

I Tescobutiken, som ligger i Canary Wharf i London, konsumerades under ett år 85 procent av alla köpta produkter inom en timme. Är det ens en dagligvarubutik? Det svåra för en kedja är hur den ska styras på ett sätt som blir både flexibelt och strukturerat. Balans mellan övernitisk ordning och panikartat kaos.

Runt 2012 började vi observera och berätta för de som lyssnade om den starka tillväxten för foodservice och även det som i USA kallas grocerants – det vill säga butiker som integrerar restaurang. Nu börjar, kanske aningen sent, hela marknaden att reagera. Och jag är ledsen – men jag är ganska säker på att vi bara har börjat.

Nästa steg? Hybrider. Lägen där den bästa partnern till en butik inte är ett café eller en restaurang, utan andra butiker och tjänster – som i ett globalt perspektiv låter helt galet, men som lokalt skapar precis rätt erbjudande. Vem vet – kanske en kombinerad convenience- och fiskeriaffär, där jag kan köpa en bulle och sen binda en fluga? Och för er som skrattar… den butiken har funnits. Den som kan säga mig var vinner ett litet pris!

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dråpslag för handlare när p-regler ändras – läget går från fyra till två

Personalen varslad – nu stänger anrik Hemköp

Den anrika Hemköpsbutiken i centrala Mölndal stänger på fredag.

Något billigare mat i oktober

På nytt jobb
Ny vice vd för Coop Nord

Henrik Skyttberg ska säkerställa framtida tillväxt.

Ny Coop-butik vid tågstation: ”Nästa stora satsning”

Coop etablerar en ny butik vid knutpunkten Östra Station.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Då öppnar Hemköp Västerås

Arkiv

Efter nedläggningsbeskedet – Coop vill bygga ny Pekås

Coop Extra stänger och istället väljer kedjan att satsa på Pekås.

På nytt jobb
Nära-butik anställer mediekreatör

Mat.se först i världen med unik klimatmärkning

Världens bästa matbutik finns i Finland – se bilderna

Göteborg första sociala franchise-butik – samarbete med Axfood

Tomra växlar upp i pantkampen

På nytt jobb
Han ska digitalisera Krav

Därför gick matsvinnet från ickefråga till fokus

Plus

Mötet
Han är Hemköp-Stig med Karlskronaborna

Stig Andersson har jobbat hela sitt yrkesliv i samma lokal men skylten ovanför ingången har bytts elva gånger.

Plus

Chefsintervjun
Hans uppdrag: Att ta Kronfågel till nästa nivå

Kronfågels nytillträdda vd Mats Hedlund ska se till att bolaget fortsätter växa och ta marknadsandelar.

Krönika
"Ett leende driver försäljning"

Lidl på gång i Borås, Uddevalla och Trollhättan

Norsk skatt kan få laxpriset att skjuta i höjden

Livsmedelsbranschen måste digitalisera nu

Coop lanserar ny betallösning

Ska underlätta för företagskunder.

Störst format – starkast försäljning

Chefen har ordet
Tobaksförsäljningen: "Tjänstemän driver politiska agendor"

Oatly tar in miljoner – främst från bryggeri

Undersökning: Matavfallspåsar i fruktavdelningen en succé

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Så hållbara är branschens börsbolag

Scandi Standard: Prishöjningar bidrog till ökad tillväxt

1

HK Scan ska bredda utbudet

Lidls nya medarbetarportal blir personlig

Ny köttguide från WWF – branschen kritisk

Coop storsatsar på Xtra – 200 nya produkter och nytt utseende

Ica-butikens svinnfrukt blir till must

Maxihandlaren fick barnens nappar

De gör komposterbara fruktpåsar för handeln

Se alla Företagens egna nyheter

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Sänd till en kollega

0.396