23948sdkhjf

Marknaden är lokal – inte global

| Av admin | Tipsa redaktionen

Johan Kaij spår i en krönika att nästa steg är hybridbutiker

Vi lever i en ålder av stora ord och stora visioner. Globaliseringen syns överallt och ett antal stora bolag påverkar våra liv mer än vi kanske förstår. Någonstans i allt detta kan man ibland glömma ett perspektiv som är helt avgörande för att bedriva en framgångsrik retail- och butiksverksamhet. Kunden är lokal. Konkurrensen är lokal. Marknaden är lokal.

Jag menar att vi ibland glömmer att som kund bedömer jag en butiks erbjudande utifrån mina behov och vilka alternativ som finns lokalt. Jag jämför inte alltid min butik med andra butiker – ofta jämförs den med min lokala pizzeria, ett café, macken på vägen hem, en onlinebeställning eller kanske möjligheten att ta något från frysen. Valet görs ofta en halvtimme innan jag vill ha mat i munnen.

Det handlar om att anpassa sig till kundernas behov just där man är, men också att hitta det som gör att just min butik sticker ut och lockar till sig kunderna. Om orten inte har ett café är det kanske min största potential? Om det finns en pizzeria mitt emot, kanske inte pizza är lika starkt? Om jag inte har lunchkunder, är verkligen en salladsbar rätt lösning?

I Tescobutiken, som ligger i Canary Wharf i London, konsumerades under ett år 85 procent av alla köpta produkter inom en timme. Är det ens en dagligvarubutik? Det svåra för en kedja är hur den ska styras på ett sätt som blir både flexibelt och strukturerat. Balans mellan övernitisk ordning och panikartat kaos.

Runt 2012 började vi observera och berätta för de som lyssnade om den starka tillväxten för foodservice och även det som i USA kallas grocerants – det vill säga butiker som integrerar restaurang. Nu börjar, kanske aningen sent, hela marknaden att reagera. Och jag är ledsen – men jag är ganska säker på att vi bara har börjat.

Nästa steg? Hybrider. Lägen där den bästa partnern till en butik inte är ett café eller en restaurang, utan andra butiker och tjänster – som i ett globalt perspektiv låter helt galet, men som lokalt skapar precis rätt erbjudande. Vem vet – kanske en kombinerad convenience- och fiskeriaffär, där jag kan köpa en bulle och sen binda en fluga? Och för er som skrattar… den butiken har funnits. Den som kan säga mig var vinner ett litet pris!

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop slår tillbaka mot Ica: ”Vi tar marknadsandelar”

Efter hånen – nu slår Coop tillbaka: ”Vi tar nu marknadsandelar”.

Säljer Icabutiken efter 19 år

Butiken svarade på rån – med "rånarpriser"

150 Hemköp- och Tempobutiker byter till avfallspåsar

Satsar på papperspåsar i frukt och grönt.

Här tryggas Icabutikens framtid

Nyhetsbrev

Förbud mot kontantfria butiker i New York

Arkiv

Nästa fem Netto som blir Coop

3

Kunder och handlare rasar över Icas nya bonussystem

Krönika
”Därför flyger för få produktnyheter”

Krismöte efter fiskestopp i Östersjön

Plus

Dagligvarugalan
Så ökade Årets dryckesbutik med 65 procent

Ica Nära Stabby i Uppsala bytte strategi – nu finns mat och dryck sida vid sida.

Picadeli lanserar "Picabowl"

Rekordförtroende för livsmedelsbranschen

Kyrkor startar egen matbutik

Klart för ny Ica – öppnar 2022

Ica har gjort klart med en ny Ica Nära på 900 kvadratmeter.

City Gross lägger småbutikerna på is

Ica lägger ned Supermarket-butik

Premiär för ny Stora Coop med 40 meter delikatess: ”Något utöver det vanliga”

Ica sponsrar Food Tech 2020

Barn gör frätbomber – Coop plockar bort produkt från hyllan

1

Debatt
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

På nytt jobb
Han blir Dagabs vice vd: "Extra väl lämpad”

Jordskredsseger – här är Årets Matbluff: ”De lurar både kunder och butikspersonal”

Knappt 20 000 konsumenter har sagt sitt i antitävlingen – här är vinnaren.

På nytt jobb
Maxi-butik i stor omorganisation – utser ny butikschef

På nytt jobb
Han blir hållbarhetsansvarig på SVDH

Satsar på arbetsmiljön i kassan

City Gross satsar på hälsa

Banbrytande chefredaktör avliden

Papper på prästosten ersätter plasten

Axfood vill bli större i Linköping

Krönika
”Vi måste göra branschen het igen”

På nytt jobb
Hon blir hållbarhetsansvarig på Ica Fastigheter

På nytt jobb
Han går in som vd i Clearon

Efter rånen – ser över kontanthanteringen

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

Se alla Företagens egna nyheter

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.157