23948sdkhjf

Restaurangerna fortsätter ta andelar från dagligvaruhandeln

Uteätandet fortsätter att ta andelar från dagligvaruhandeln, vars andel av den totala dagligvarumarknaden minskat från 64 till 56 procent under 2000-talet. Att jämföra med restaurangerna som under samma period ökat sin andel från 19 till 25 procent. Det framgår av DLF:s framtidsstudie Marknadsutsikter 2023. 

Läs också: Axfood och gröt i online-toppen

Enligt studien, som är gjord av Marketing Clinic på uppdrag av DLF, är det lågprisvaruhusen (5,8 procent), apoteken (5,6 procent) och restaurangerna (4 procent) som har de ljusaste framtidsutsikterna på dagligvarumarknaden.

Totalt väntas dagligvarumarknaden växa med i snitt 3,3 procent per år i löpande priser. Det motsvarar år 2023 en omsättning på 640 miljarder. Dagligvaruhandeln väntas växa med 2,9 procent per år medan restaurangerna spås växa med 4 procent och fortsätter därmed att ta marknadsandelar.

Källa: Marknadsutsikter 2023

Läs mer om: DLF
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078