23948sdkhjf

Personaliserade erbjudanden: Då kan det gå fel

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Kedjorna samlar in allt mer data om kunderna och deras inköp, och med hjälp av artificiell intelligens, AI, kan de rikta allt mer personaliserade erbjudanden till dem.

Läs också: Axfoods grepp – robotar fixar bemanningen

Men det kan mycket lätt bli fel.

– Så fort det blir personaliserat säger vi ”Det här borde du vara intresserad av”, säger Katarina Dahlgren, chef för CRM-analys på Coop Sverige och en av talarna på HUI Researchs frukostseminarium ”AI, kundanpassning och tillit”.

Då kan det också lätt bli fel. Att skicka personaliserade erbjudanden om nappar till ofrivilligt barnlösa, erbjudanden om kattmat när katten dött för flera år sedan, eller det allra vanligaste, kötterbjudanden till veganer och vegetarianer blir känsligt och kan landa väldigt snett.

Just Coop kan dock känna sig nöjda med kundernas tillit när det gäller datainsamling.

Läs också: Axfood anställer på nytt sätt – algoritmer träffar bättre

– En indikation på det är att vi har haft väldigt få GDPR-ärenden, säger Katarina Dahlgren.

Stefan Larsson, docent i teknik och social förändring på Lunds universitet har forskat en hel del området. Just nu leder han bland annat det Handelsrådsfinansierade forskningsprojektet ”Handelns användning av kunders data”.

Liksom få andra som studerar kunddata och dess användning för prognosticering och personalisering av erbjudanden, kunde han gå förbi det kända exemplet med den amerikanska kedjan Target som var tidiga på området. Här gick det också snett, när en tonårig flicka fick erbjudanden om blöjor innan familjen visste om att hon var gravid.

Han redovisade också Targets metod för att åtgärda det känsliga. Man blandade helt enkelt de personaliserade erbjudandena med slumpvisa. På så sätt nådde man målgrupperna utan att de kände sig ”spionerade på”.

Läs också: Här är framtidens ehandelslager

Stefan Larsson pekade ut tre utmaningar inom AI-genererad kundanpassning:

  • Skev data. Sämre precision.

  • Samsplet med samhället. Ansvar för samhällets skevhet?

  • Individuell kundanpassning. Etik och transparens.

– Hur transparent kan och bör ett AI-system vara för konsumenterna, avslutade han med att undra.

Linda Pimmeshofer, affärsutvecklingschef retail på Microsoft, lyfte fram utmaningarna med att använda kunddatan i den fysiska handeln.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kunder rasar efter Lidls hån mot Hemköp – nu backar kedjan

Centralt beslut: Coop fimpar plastpåsarna – inför papperspåsar

Hemköp packar utsorterad frukt

Ica och Min Doktor pausar kliniketableringar

Utredningar får vårdklinikerna att ta ett steg tillbaka.

Ica-handlaren slutar sälja glasflaskor

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Coops egen havredryck gör entré

Arkiv

Så ska Stora Coops nya 4 000 kvadratmeters gränsbutik se ut: ”Fullfjädrad”

Handelsplatsen beräknas öppna i april 2020.

2030: Vi blir mer som andra länder

Avslöjar: Coop inför prisgaranti: ”Kan bli dyrt då Willys är 8 procent billigare”

Stora Coop ger dubbla pengarna tillbaka om varan är billigare hos någon konkurrent.

HK Scan Sveriges vd avgår

Plus

Butiksspaning: Hemköps flaggskepp i topp

Coca-Cola först i världen med 100 procent återvunnen plast

Coop-butik i Sundsvall invigd

Ica-handlare vikarierar i reklamsåpan

På nytt jobb
Han blir ny presschef hos Axfood

Ledare
”Liten kan bli stor – bara man vågar”

Plus

Chefsintervjun
Arlas vd välkomnar debatten om mjölkens framtid

Ny fossilfri barriärförpackning

Här öppnar Arla eget flaggskepp

Matsmart till Danmark

Plus

Dagligvarugalan
Strategiskt beslut bakom Lidls prisade hållbarhet

Lidl om det pris de helst ville vinna på Dagligvarugalan 2019.

Snart öppnar Lidls tredje centrallager – 200 anställs

Inledningsvis ska 41 butiker få sina varor från det nya lagret.

Fejkad film förstörde pepparkakor för 10 000 i butik

Dagligvaruhandeln växte i oktober

Frifräsare öppnar butik vid Coops tidigare lokaler

Räv till attack hos Willys – jagade kunder och bet

Rootfruit säkrar miljonavtal

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

Krönika
Kunderna vill ha hjälp att göra bra val

Plus

Enkät: Kedjorna om framtida betallösningar

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

De ska sköta Coop Norrbottens kommunikation

På nytt jobb
Hon tar över Ica i Skelleftehamn

Något billigare mat i oktober

På nytt jobb
Nära-butik anställer mediekreatör

Därför gick matsvinnet från ickefråga till fokus

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.231