23948sdkhjf

Personaliserade erbjudanden: Då kan det gå fel

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Kedjorna samlar in allt mer data om kunderna och deras inköp, och med hjälp av artificiell intelligens, AI, kan de rikta allt mer personaliserade erbjudanden till dem.

Läs också: Icas AI-expert: "Vi har full uppbackning för att lyckas"

Men det kan mycket lätt bli fel.

– Så fort det blir personaliserat säger vi ”Det här borde du vara intresserad av”, säger Katarina Dahlgren, chef för CRM-analys på Coop Sverige och en av talarna på HUI Researchs frukostseminarium ”AI, kundanpassning och tillit”.

Då kan det också lätt bli fel. Att skicka personaliserade erbjudanden om nappar till ofrivilligt barnlösa, erbjudanden om kattmat när katten dött för flera år sedan, eller det allra vanligaste, kötterbjudanden till veganer och vegetarianer blir känsligt och kan landa väldigt snett.

Just Coop kan dock känna sig nöjda med kundernas tillit när det gäller datainsamling.

Läs också: ”Big data ger oss bästa maten”

– En indikation på det är att vi har haft väldigt få GDPR-ärenden, säger Katarina Dahlgren.

Stefan Larsson, docent i teknik och social förändring på Lunds universitet har forskat en hel del området. Just nu leder han bland annat det Handelsrådsfinansierade forskningsprojektet ”Handelns användning av kunders data”.

Liksom få andra som studerar kunddata och dess användning för prognosticering och personalisering av erbjudanden, kunde han gå förbi det kända exemplet med den amerikanska kedjan Target som var tidiga på området. Här gick det också snett, när en tonårig flicka fick erbjudanden om blöjor innan familjen visste om att hon var gravid.

Han redovisade också Targets metod för att åtgärda det känsliga. Man blandade helt enkelt de personaliserade erbjudandena med slumpvisa. På så sätt nådde man målgrupperna utan att de kände sig ”spionerade på”.

Läs också: Axfoods grepp – robotar fixar bemanningen

Stefan Larsson pekade ut tre utmaningar inom AI-genererad kundanpassning:

  • Skev data. Sämre precision.

  • Samsplet med samhället. Ansvar för samhällets skevhet?

  • Individuell kundanpassning. Etik och transparens.

– Hur transparent kan och bör ett AI-system vara för konsumenterna, avslutade han med att undra.

Linda Pimmeshofer, affärsutvecklingschef retail på Microsoft, lyfte fram utmaningarna med att använda kunddatan i den fysiska handeln.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Ytterligare en Netto läggs ned

1

Coop växlar upp tågtransporterna med 50 procent

Coronaviruset
Coop i samarbete med Äldrekontakt

På nytt jobb
Ny Kvantum-handlare in i hetluften direkt: ”Spännande och utvecklande”

Den 1 april tillträdde Johanna Isaksson som ny handlare hos Ica Kvantum i Åhus.

Coronaviruset
Maxi-butik skänkte 200 ”Foppatofflor” till intensivvården

Nyhetsbrev

Nästan helt digital stämma i KF

Arkiv

Paolos går in i frysdisken

Coronaviruset
Paulig skänker skyddsutrustning till vården

Uppsving för matkassar i orostider

Icagruppen delar upp utdelningen

Matpriskollen: City Gross snabbast att ställa om

Coronaviruset
Håll avståndet – dagligvaruhandeln annonserar gemensamt

Coronaviruset
Så agerar butikerna kring nya trängselregler: ”Kan behöva stoppa inflödet”

Coop Varberg justerar öppettiderna inför påsk – och kan behöva begränsa antalet kunder.

Signum återuppstår – på burk

Coops jättelager läggs på is

Plus

Mötet
"Jag är van att bli lyssnad på"

Icaprofilen Ulf Davidson ser tillbaka på en lyckosam karriär och vill ge tillbaka – både till Ica och till hembygden. Här tipsar han färska handlare.

Coop lägger ned Netto-butik

Netto-butiken i Tidaholm ställs inte om till Coop.

Här hamnar Kirunas nya Systembolag

Piloten klar: Logistikföretaget släpper unika e-handelsskåp

De tar över "Världens mat"

Så snabbt ökar sjukskrivningarna i butik

Ny ordförande för Svenska Retursystem

Coronaviruset
Trängselansvarig i branschens nya direktiv till butikerna

Ny vd på Dava Foods

Nya problem för Willys butiksplaner i Laholm

Personalen rusar till Handels

Coop säljer mer mark på Tullholmen

Ägg och knäckebröd ökar i efterfrågan

Krönika
”Glöm inte att leda med både hjärna och hjärta även i kris”

1

Chefen har ordet
Magnus Johansson: ”Våra system har stått pall i krisen”

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

Walmart tar tempen på sina anställda

Ica går om Coop i hållbarhetstoppen

Brist på svensk färs i butikerna

Fortsatt oro bland producenterna

Butik i konkurs i Oxelösund

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.171