23948sdkhjf

Därför gick matsvinnet från ickefråga till fokus

| Av Peter Olofsson | Tipsa redaktionen

Det senaste decenniet har matavfall gått från att vara en ickefråga till att bli en miljöfråga i fokus, både i samhället i stort och i livsmedelshandeln. 

Läs också: Stillsam prisutveckling i november

Forskare och experter har nu undersökt denna förändring, och i en rapport beskriver de vilka drivkrafter och nyckelaktörer som varit avgörande för utvecklingen. De pekar också ut strategier som kan vara överförbara till aktörer inom andra miljöområden där förändring behöver ske.

I studien har forskare och experter från IVL Svenska Miljöinstitutet, Statistikmyndigheten SCB, och Linnéuniversitetet kombinerat kvantitativa och kvalitativa metoder för att förstå hur förändringen kom till, och vad den har inneburit.

En medieanalys som projektet genomfört visar att rapporteringen kring matavfall och matsvinn ökade drastiskt i svensk media mellan åren 2008 och 2018.

– Förenklat kan förändringen beskrivas som att rapporteringen utvecklades från att matavfall och matsvinn etablerades som ett problem i början av perioden genom att man visade siffror på dess omfattning, till att det beskrevs som ett stort miljö- och klimatproblem runt år 2013 med fler ansvariga än endast konsumenter. Från 2016 och framåt framställs matavfall mer som ett gemensamt problem genom hela kedjan, från producent till konsument, myndigheter och på politisk nivå, säger Åsa Nyblom, etnolog och miljösociolog på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Medias roll

Den ökade mediebevakningen lyfts av intervjuade experter och butiksanställda fram som en av nyckelfaktorerna bakom förändringen i synen på matavfall. En annan viktig del var när Konsumentföreningen Stockholm tog initiativ till att börja mäta omfattningen av hushållens matavfall. Det gjorde matsvinnet synligt och la också grunden till Samverkansgruppen för minskat matavfall, SaMMa, ett nätverk där myndigheter, forskare, intresseorganisationer och aktörer i olika delar av livsmedelskedjan arbetar tillsammans för att minska matavfall.

– Medias roll både som katalysator och som motivationsfaktor för att driva förändring kan nog inte underskattas i det här fallet, och det användes också medvetet av de aktörer som ville påverka i frågan. Betydelsen av data som synliggjorde hur mycket mat som faktiskt slängs blev också en ögonöppnare och la grund för opinionsbildning och attitydförändringar, säger Åsa Nyblom.

Butikschefen viktig

Studien visar att butikschefernas inställning är avgörande för vilket arbete med att minska matavfallet som drivs i enskilda butiker. Alla butiker använder sig inte av separat matavfallsinsamling, trots att det erbjuds, och en analys av avfallsmängderna visar på stora variationerna mellan butikerna. Låga priser på mat gör att det många gånger är billigare för butikerna att slänga överbliven mat än att arbeta avfallsförebyggande. Datummärkning och regler kring information för icke färdigförpackad mat är andra områden som lyfts fram som problematiska och som leder till mer matsvinn.

– Att titta på hur incitamenten för butikssektorn att minska matavfallet kan förstärkas är en viktig uppgift framöver för ansvariga myndigheter, säger Louise Sörme, projektledare på Statistikmyndigheten SCB. Det är också viktigt att titta på hela kedjan av aktörer och se till så att det i affärssystemet finns incitament för att samarbeta kring minskat matsvinn.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så många Nettobutiker säljs till Coop-föreningarna

CBS tänker bara behålla cirka 70 av de 162 butikerna.

Köttbulleföretag i konkurs

Axfood vill bli större i Linköping

På nytt jobb
Han går in som vd i Clearon

Papper på prästosten ersätter plasten

Plus

Mötet
”Fler vill att någon annan ska lösa vardagspusslet”

Lena Hägg på Happy Food i Uppsala har en hektiskt tid. Förutom verksamheten med mat till förskolor och privatpersoner har hon nytillskottet – en butik.

Nyhetsbrev

Arkiv

Efter rånen – ser över kontanthanteringen

På nytt jobb
Hon blir hållbarhetsansvarig på Ica Fastigheter

Krönika
”Vi måste göra branschen het igen”

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

På nytt jobb
Hon blir butikschef i försenad Willysbutik

Här landar Icas nya måltidspilot

På nytt jobb
Ny butikschef i Karlshamn

Plus

Urstark trend – vegetariska kampanjer ökade 35 procent

Här stänger andra Handlar'n-butiken på två år

Framtidstron sjunker mest inom dagligvaruhandeln

Chefen har ordet
”Polisens rånreklam skadar butikerna”

Sushirullen i nytt franchisekoncept: ”Flera butiker klara”

Seger för Skånemejerier – Ingen prövning av ostaffär

Tre stora mejerier får inte ta kontroll över kända varumärken.

Gränshandeln väntas fördubblas till 2030 – Nordby supermarket bygger ut

Polarbröd, Vegme och Kalla i smörgåssamarbete

Handlare dumpar djurmaten efter nya avgifter: ”Det är horribelt”

Ica-butik satsar fem miljoner på ombyggnad

Konstnärlig mjölk

På nytt jobb
Mat.se värvar från modebranschen

På nytt jobb
Hon är Hemköps nya e-handelschef

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd lämnar

Butik i Köping satsar miljoner på ombyggnad

Coop Värmland effektiviserar – flera sägs upp

HK Scan lämnar Siljans Chark

Maxat Maxi i jul

Nu startar Coop skivbolag

Coop och Catena i slutförhandlingar om jättelagret

Svenskt i matkassen – en vinst för bönderna

På nytt jobb
Han blir CFO på Lantmännen

Icabutikens reklammiss – använde Lidls te

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.14