23948sdkhjf

2030: Vi blir mer som andra länder

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Den andel av våra pengar vi lägger dagligvaruhandeln väntas minska från 16,9 procent 2018 till 13,9 procent år 2030. Samtidigt lägger vi mer på upplevelser och restaurangbesök, och närmar oss ännu mer konsumtionsmönstren i övriga Europa och USA.

Läs också: Han blir hållbarhetsansvarig på SVDH

Det är några av slutsatserna i Fast Moving Report 2019 - Sverige 2030 som konsultföretaget WSP gjort på uppdrag av Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF.

På basis av uppgifter i offentlig statistik och vedertagna prognoser har WSP tagit fram fyra scenarier för utvecklingen fram till 2030. Ett bascenario, ett där arbetsmarknaden förändras kraftigt drivet av hög digitalisering och stor immigration, ett där Sverige når klimatmålen i Agenda 2030 och slutligen ett med ekonomisk kris, sprungen ur ökad protektionism.

Hur ser då Sverige ut 2030? Först och främst blir vi fler. Befolkningen ökar från 10,2 miljoner till strax över 11,1 miljoner, drivet av en fortsatt hög men minskande invandring.

Befolkningen ökar mest i storstäder och större städer, vilket gör oss mer urbana. Landsbygden visar upp en mer splittrad bild.

Läs också: Replik om livsmedelskontrollen: Vi måste vänta in EU

2030 är också många rikare än i dag. Samtidigt ökar inkomsklyftorna mellan stad och landsbygd, och mellan hög- och lågutbildade.

Jobben fortsätter att flyttas från varuproduktionen till tjänstesektorn och befolkningen blir dessutom allt äldre. Utbildningsnivån fortsätter att öka, främst i storstäder och större städer.

Eftersom vi generellt har mer pengar att spendera fortsätter den privata konsumtionen att öka. Vi lägger allt större del av konsumtionen på sällanköpshandeln, medan dagligvaruhandeln minskar sin andel.

Samtidigt lägger vi allt mer pengar på upplevelser och restaurangbesök, vilket gör att konsumtionsmönstren närmar sig andra jämförbara länder. Mat som tjänst ökar i betydelse.

I ett av de alternativa scenarierna studerar rapporten invandringens och digitaliseringens effekter på arbertsmarknaden, men konstaterar också att ”en större inkomstspridning kommer också leda till att konsumtionsmönstret förändras och det finns anledning att tro att efterfrågan på budget- respektive lyxvaror ökar medan mittsegmentet minskar.” Digitaliseringen leder också till ökad spridning inom efterfrågan.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nästa fem Netto som blir Coop

3

Kunder och handlare rasar över Icas nya bonussystem

Picadeli lanserar "Picabowl"

Plus

Dagligvarugalan
Så ökade Årets dryckesbutik med 65 procent

Ica Nära Stabby i Uppsala bytte strategi – nu finns mat och dryck sida vid sida.

Krismöte efter fiskestopp i Östersjön

Nyhetsbrev

Kyrkor startar egen matbutik

Arkiv

City Gross lägger småbutikerna på is

Krönika
”Därför flyger för få produktnyheter”

Rekordförtroende för livsmedelsbranschen

Klart för ny Ica – öppnar 2022

Ica har gjort klart med en ny Ica Nära på 900 kvadratmeter.

Ica lägger ned Supermarket-butik

Premiär för ny Stora Coop med 40 meter delikatess: ”Något utöver det vanliga”

1

Debatt
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Ica sponsrar Food Tech 2020

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

På nytt jobb
Han blir Dagabs vice vd: "Extra väl lämpad”

Barn gör frätbomber – Coop plockar bort produkt från hyllan

Jordskredsseger – här är Årets Matbluff: ”De lurar både kunder och butikspersonal”

Knappt 20 000 konsumenter har sagt sitt i antitävlingen – här är vinnaren.

På nytt jobb
Maxi-butik i stor omorganisation – utser ny butikschef

Förvandlade pelare till säljande display

Satsar på arbetsmiljön i kassan

City Gross satsar på hälsa

Nypremiär för Astrid och aporna – Kale United vill bli vegansk folkaktie

På nytt jobb
Efter 99 år i familjen – handlare släpper anrik Ica-butik: ”Känns rätt”

På nytt jobb
Han blir hållbarhetsansvarig på SVDH

Banbrytande chefredaktör avliden

Papper på prästosten ersätter plasten

Krönika
”Vi måste göra branschen het igen”

Axfood vill bli större i Linköping

Efter rånen – ser över kontanthanteringen

Köttbulleföretag i konkurs

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

På nytt jobb
Hon blir hållbarhetsansvarig på Ica Fastigheter

På nytt jobb
Han går in som vd i Clearon

På nytt jobb
Ny butikschef i Karlshamn

Här landar Icas nya måltidspilot

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.19