23948sdkhjf

2030: Vi blir mer som andra länder

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Den andel av våra pengar vi lägger dagligvaruhandeln väntas minska från 16,9 procent 2018 till 13,9 procent år 2030. Samtidigt lägger vi mer på upplevelser och restaurangbesök, och närmar oss ännu mer konsumtionsmönstren i övriga Europa och USA.

Läs också: Magnus Johansson ny ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Det är några av slutsatserna i Fast Moving Report 2019 - Sverige 2030 som konsultföretaget WSP gjort på uppdrag av Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF.

På basis av uppgifter i offentlig statistik och vedertagna prognoser har WSP tagit fram fyra scenarier för utvecklingen fram till 2030. Ett bascenario, ett där arbetsmarknaden förändras kraftigt drivet av hög digitalisering och stor immigration, ett där Sverige når klimatmålen i Agenda 2030 och slutligen ett med ekonomisk kris, sprungen ur ökad protektionism.

Hur ser då Sverige ut 2030? Först och främst blir vi fler. Befolkningen ökar från 10,2 miljoner till strax över 11,1 miljoner, drivet av en fortsatt hög men minskande invandring.

Befolkningen ökar mest i storstäder och större städer, vilket gör oss mer urbana. Landsbygden visar upp en mer splittrad bild.

Läs också: Håll avståndet – dagligvaruhandeln annonserar gemensamt

2030 är också många rikare än i dag. Samtidigt ökar inkomsklyftorna mellan stad och landsbygd, och mellan hög- och lågutbildade.

Jobben fortsätter att flyttas från varuproduktionen till tjänstesektorn och befolkningen blir dessutom allt äldre. Utbildningsnivån fortsätter att öka, främst i storstäder och större städer.

Eftersom vi generellt har mer pengar att spendera fortsätter den privata konsumtionen att öka. Vi lägger allt större del av konsumtionen på sällanköpshandeln, medan dagligvaruhandeln minskar sin andel.

Samtidigt lägger vi allt mer pengar på upplevelser och restaurangbesök, vilket gör att konsumtionsmönstren närmar sig andra jämförbara länder. Mat som tjänst ökar i betydelse.

I ett av de alternativa scenarierna studerar rapporten invandringens och digitaliseringens effekter på arbertsmarknaden, men konstaterar också att ”en större inkomstspridning kommer också leda till att konsumtionsmönstret förändras och det finns anledning att tro att efterfrågan på budget- respektive lyxvaror ökar medan mittsegmentet minskar.” Digitaliseringen leder också till ökad spridning inom efterfrågan.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu
1

Coop ingår nytt tekniskt samarbete: ”Kommer att förändra industrin”

Coop anlitar BBH för att skapa nästa generations konsument- och medlemsupplevelse med digitalt fokus. Pilottester startas redan i vår.

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Han kliver upp som vd för HL Display

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Nyhetsbrev

Atrias grillar på finska bibliotek

Arkiv

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

Pricer får stororder

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Bergendahls stärker upp med ny organisation – han blir ansvarig

Bergendahls Food stärker affärsområdet Externa kunder.

Här öppnar Willys hämtskåp vid mackar

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

Plus

Mötet
15 år och butiksägare: "Jag kan det mesta"

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

Matsmart planerar att kränga Paolos-produkter

Har direktkontakt med ägaren av varumärket.

Succé för mobillösning i Norge – nu är tjänsten på väg till Sverige

Ny Ica och Apotek Hjärtat till hett gränshandelsläge – 3 600 kvadratmeter

Butiken beräknas öppna våren 2021.

Plus

Deras lokalproducerade pommes har fått nytt liv i dagligvaruhandeln

Green Fries hittade vägen till dagligvaruhandeln via en frysbox på den lokala byvägen.

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Så gör butikerna med Paolos produkter

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Handels ordförande föreslås bli LO-bas

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

På nytt jobb
GS1 petar vd – han blir tillförordnad

Plastförpackningar hetare än någonsin – ny förpackningskonferens i Malmö

Framtidstron sjunker inom dagligvaruhandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.171