23948sdkhjf

2030: Vi blir mer som andra länder

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Den andel av våra pengar vi lägger dagligvaruhandeln väntas minska från 16,9 procent 2018 till 13,9 procent år 2030. Samtidigt lägger vi mer på upplevelser och restaurangbesök, och närmar oss ännu mer konsumtionsmönstren i övriga Europa och USA.

Läs också: Replik: Vi måste vänta in EU

Det är några av slutsatserna i Fast Moving Report 2019 - Sverige 2030 som konsultföretaget WSP gjort på uppdrag av Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF.

På basis av uppgifter i offentlig statistik och vedertagna prognoser har WSP tagit fram fyra scenarier för utvecklingen fram till 2030. Ett bascenario, ett där arbetsmarknaden förändras kraftigt drivet av hög digitalisering och stor immigration, ett där Sverige når klimatmålen i Agenda 2030 och slutligen ett med ekonomisk kris, sprungen ur ökad protektionism.

Hur ser då Sverige ut 2030? Först och främst blir vi fler. Befolkningen ökar från 10,2 miljoner till strax över 11,1 miljoner, drivet av en fortsatt hög men minskande invandring.

Befolkningen ökar mest i storstäder och större städer, vilket gör oss mer urbana. Landsbygden visar upp en mer splittrad bild.

Läs också: Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

2030 är också många rikare än i dag. Samtidigt ökar inkomsklyftorna mellan stad och landsbygd, och mellan hög- och lågutbildade.

Jobben fortsätter att flyttas från varuproduktionen till tjänstesektorn och befolkningen blir dessutom allt äldre. Utbildningsnivån fortsätter att öka, främst i storstäder och större städer.

Eftersom vi generellt har mer pengar att spendera fortsätter den privata konsumtionen att öka. Vi lägger allt större del av konsumtionen på sällanköpshandeln, medan dagligvaruhandeln minskar sin andel.

Samtidigt lägger vi allt mer pengar på upplevelser och restaurangbesök, vilket gör att konsumtionsmönstren närmar sig andra jämförbara länder. Mat som tjänst ökar i betydelse.

I ett av de alternativa scenarierna studerar rapporten invandringens och digitaliseringens effekter på arbertsmarknaden, men konstaterar också att ”en större inkomstspridning kommer också leda till att konsumtionsmönstret förändras och det finns anledning att tro att efterfrågan på budget- respektive lyxvaror ökar medan mittsegmentet minskar.” Digitaliseringen leder också till ökad spridning inom efterfrågan.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glömde skanna allt utom mjöl – frias i tingsrätten

Coop Värmland flyttar flytten

Icas butiker: Bäst för Maxi – sämst för Supermarket

Norrmejeriers vd om nya ”Ica-mejeriet”: 1 000 kvadratmeter

Beräknas uppgå till halva halloumikonsumtionen inom tre år.

Grönsakshuset fortsätter växa med nytt förvärv

Nyhetsbrev

Nu blir Servicehandelsdagen Dagabs

Arkiv

Lidingöplanen: Ica i botten och bostäder på toppen

Debatt
Replik: Vi måste vänta in EU

Så agerar kunderna online

Ny Ica-butik planeras i sexvåningshus

Planerna på en ny Ica-butik i Uppsala intensifieras.

Willys halkar efter i digitaliseringsracet

Storköpet: Fruktgrossister går samman

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Axfood: Lagerflytt ger tillfälligt högre kostnader

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

Här nyöppnar Coop i Bureå

De vann Lidls hållbarhetspris

Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

2

Nu börjar Ica med obemannad butik: ”Proppen ur”

Ica Nära-butik går live med obemannad butik i kväll.

Plus

Dagligvarugalan
Spendrups – i alla kanaler

I mer än 110 år har Spendrups släckt svenskars törst men åldern har inte lett till att företaget dragit ner på takten – snarare tvärtom.

Axfood och Coca-Cola börjar med förarlösa transporter

Coops foodtruck bidrar till Musikhjälpen

Lidl portar elever i Växjö: ”Stort arbetsmiljöproblem”

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

Handlare anordnar gala för barndiabetes

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Stor dansk kedja slutar med tryckt reklam

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Tomtens grötbad på Kvantum Landvetter

Midsona ändrar i koncernledningen

Icabutikerna på Gotland skänker försäljning för morgondagen

Plus

Butiksspaning: Övergivet emballage men potential finns

Coop Nord krävs på rekordvite

Lidl öppnar sista butiken i år – så många blev det

Coop Extra har blivit Coop Filipstad

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.166