23948sdkhjf

Här ökar Icas vegoförsäljning mest

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Ica presenterar i dag siffror som visar att försäljningen av vegatariska och veganska produkter fortsätter att rusa. Det som driver trenden är ”färsk vego”, där Icas totala försäljning har ökat med 40 procent under året.

Läs också: Svenska ärtprodukter – nu hos Ica och Bergendahls

– Vego är inte längre en smal trend utan börjar bli en bred företeelse i hela landet, i vissa butiker har försäljningen ökat med mer än 1000 procent och det är roligt att många kunder vill pröva ny mat, säger Anders Svensson, vd för Ica Sverige, i en kommentar.

Intresset för vego är stort över hela landet, men vissa områden sticker ut. I Mölndal utanför Göteborg och Burlöv utanför Malmö är ökningen, både totalt och i antalet nya hushåll som köpt vego, flera hundra procent.

Icas analyser visar att det oftast beror på en kombination av ett starkt intresse lokalt hos kunderna, samtidigt som Icahandlaren engagerat sig i att möta den starka vegotrenden.

Flest kunder finns i de fyra största städerna, där antalet nya vegokunder ökat med 12 procent i Stockholm, 10 procent i Göteborg, 13 procent i Malmö och 11 procent i Uppsala.

Läs också: Fick två ”bebisar” på samma gång

– Vi har försökt göra det enkelt för de kunder som vill pröva vego genom att visa hur vegoalternativ kan funka till både husmanskosten och fredagstacosen. Att det blivit enkelt att pröva vego, samtidigt som många kunder ser vego som bra för både miljö och hälsa är viktiga orsaker till de kraftiga ökningarna, säger Anders Svensson.

Under 2019 kommer Ica Sverige ha lanserat runt 50 nya vegoprodukter och ett utbildningspaket till ICA-butikerna har tagits fram för att kunna svara på kundernas frågor. Den största utmaningen med vegotrenden är enligt Ica att öka produktionen av svensk vego, då det idag inte finns tillräcklig svensk produktion för att möta den stora efterfrågan.

ICAs vegotopplistor

Störst ökning i antal nya hushåll som köpt vego

  • Mölndal 347%

  • Burlöv 310%

  • Karlshamn 44%

  • Kil 32%

  • Upplands-Bro 30%

  • Ulricehamn 27%

  • Vansbro 24%

  • Östra Göinge 24%

  • Uppvidinge 24%

  • Skurup 24%

Störst ökning i total vegoförsäljning

  • Mölndal 402%

  • Burlöv 225%

  • Karlshamn 56%

  • Upplands-Bro 44%

  • Örkelljunga 34%

  • Ulricehamn 33%

  • Uppvidinge 32%

  • Sundbyberg 32%

  • Gnosjö 31%

  • Överkalix 30%

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Lidls tolfte butik i kommunen är igång

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Nyhetsbrev

Arkiv

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Orkla köper Havrefras

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Mathem dubblar i Göteborg

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Mat och apoteksvaror i samma påse

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Ica-butiken som maxar Paolos-produkter: ”Beställt in massor”

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Plus

Sveriges största Maxi öppnar nya restaurangen: ”Fräck och fräsig”

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.178