23948sdkhjf

God tillväxt – våldet oroar

Årets tredje kvartal präglade av god tillväxt på hemmamarknaden, ökande export och stigande råvarukostnader. Men samtidigt oroas och påverkas företagen av det allt grövre våldet i samhället. Det framgår av Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för det tredje kvartalet.

39 procent av Livsmedelsföretagens medlemmar uppger att deras anställda känner en ökad otrygghet på väg till och från jobbet och 42 procent har förändrat sina säkerhetsåtgärder eller tror att det kan bli aktuellt inom kort.

Den positiva tillväxten under årets andra kvartal fortsätter även under det tredje, med ett försäljningsindex på 65. Sedan Livsmedelsföretagen började mäta utvecklingen för 10 år sedan har det bara hänt tre gånger tidigare att försäljningsindex överträffat värdet 60 minst två kvartal i följd.

− Uppenbarligen har svenskproducerade livsmedel fortsatt vind i seglen. Nu får vi se om årets avslutande och viktigaste kvartal stänger lika starkt. Företagens försäljningsprognos för det kommande halvåret talar dessvärre inte för att så blir fallet. Men skulle Q4 utmärka sig och öka mer än halvårsprognosen kan det ses som ett kvitto på att branschen lyckas hävda sig i en extremt konkurrensintensiv sektor, där importandelen sedan Sveriges EU-inträde 1995 ökat från 20 procent till 50 procent, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

Den svenska livsmedelsexporten ökade också under tredje kvartalet, uttryckt i index 61. Årets inledande kvartal började dock mer trevande på exportsidan och det sätter fortfarande spår i statistiken.

Sverige har de senaste åren upplevt en tydlig upptrappning av antalet skjutningar och bombdåd i en omfattning som saknar motstycke i länder som inte befinner sig i krig. Den svenska livsmedelsindustrin består av små och stora företag som verkar över hela landet, i centrala lägen liksom i tätorternas utkanter. Av den anledningen har Livsmedelsföretagen för första gången bett sina medlemsföretag svara på om, och hur, de har påverkats av upptrappningen inom den grova brottsligheten.

− Våra medlemmar och deras anställda är inte målen för bombdåden och skjutningarna, men de påverkas ändå på ett sätt som var otänkbart för bara några år sedan, säger Carl Eckerdal.

− Nästan två tredjedelar av våra medlemsföretag upplever i sina kontakter med kunder och kollegor i andra länder att Sveriges rykte har försämrats till följd av den upptrappade våldsspiralen. Av Sveriges livsmedelsindustri är 55 procent utlandsägd, och det vore naivt att tro att brottsutvecklingen i Sverige inte riskerar att påverka framtida investeringsbeslut, vilket också 24 procent av företagen svarar att de känner oro inför, avslutar han.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Willys vd: “Med Willys Hemma kommer vi åt mer centrala och mindre lägen”
Nu stänger Icabutiken i Rimforsa
Hon blir chef för pappas gamla butik
Ny vd på Svenska Retursystem
Tre år efter Nettoaffären: Det har hänt med butikerna
Kai Gyllström går från Arla till Atria
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Dagens Handel
RS & FastFood

Sänd till en kollega

0.141