23948sdkhjf

De lanserar Köttkultur i egna kylar

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Egna kylar i 15 butiker blir steget mellan manuell disk och färdigpackat.

Mindre kött men bättre kött är parollen som Norvida lanserar sitt nya varumärke "Köttkultur" med. Med egna kylar i utvalda butiker är tanken att Köttkultur ska bli steget mellan det vanliga färdigpackade och de manuella diskarna,. Kylarna kan både fungera som ett komplement till de manuella diskarna eller som ett alternativ för de butiker som inte kan investera i en manuell disk.

Läs också: Helvegetariskt – nej tack!

– Utmaningen med en manuell disk är att det kräver en del resurser från butiken med ojämn försäljning och svårigheter med att behålla duktig personal och att det kan bildas köer under vissa intensiva perioder. Samtidigt finns det många fördelar då det för kunderna går att föra en dialog om köttet med personalen. Problemen för kunderna med det färdigpackade köttet blir då att veta vad som kommer smaka gott just ikväll, säger Johan Axenbjer.

För att åstadkomma det kommer sortimentet i kylarna dels att ha tydlig information om allt från ålder, ursprung och ras men även signalera just vad djuren ätit genom färgen på förpackningarna.

– Grunden är att alla betande djur ska ha ätit gräs i alla fall första delen av sitt liv, medan kycklingen föds upp långsamt på majs. Sen kan man se att till exempel det kött vi säljer från Nya Zeeland och Irland som endast ätit gräs är färgat grönt medan de som ätit spannmål har en brun förpackning. Kycklingförpackningarna blir gula och Iberico-köttet kommer att färgas rosa, säger Johan Axenbjer.

Förpackningarna i papp är dessutom mer hållbara än klassiska tråg och hållbarhet och sjysst djurhantering är också aspekter som kommuniceras på förpackningarna.

Just nu testas kylarna i ett femtontal olika butiker i Stockholm.

– Vår tanke är att det ska finnas kylar i hela landet men just nu testar vi i tre månader till för att se hur det går men målet är att kunna komma upp i kanske 300 butiker på sikt. Det är viktigt att vi väljer butiker som tycker det är roligt att arbeta med kött, säger Johan Axenbjer.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

1

Coop ingår nytt tekniskt samarbete: ”Kommer att förändra industrin”

Coop anlitar BBH för att skapa nästa generations konsument- och medlemsupplevelse med digitalt fokus. Pilottester startas redan i vår.

På nytt jobb
Han kliver upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

Arkiv

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

Atrias grillar på finska bibliotek

Han är ny i Svenskmärknings styrelse

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

Pricer får stororder

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Bergendahls stärker upp med ny organisation – han blir ansvarig

Bergendahls Food stärker affärsområdet Externa kunder.

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

Plus

Mötet
15 år och butiksägare: "Jag kan det mesta"

Här öppnar Willys hämtskåp vid mackar

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

Matsmart planerar att kränga Paolos-produkter

Har direktkontakt med ägaren av varumärket.

Ny Ica och Apotek Hjärtat till hett gränshandelsläge – 3 600 kvadratmeter

Butiken beräknas öppna våren 2021.

Succé för mobillösning i Norge – nu är tjänsten på väg till Sverige

Plus

Deras lokalproducerade pommes har fått nytt liv i dagligvaruhandeln

Green Fries hittade vägen till dagligvaruhandeln via en frysbox på den lokala byvägen.

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Så gör butikerna med Paolos produkter

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Handels ordförande föreslås bli LO-bas

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

På nytt jobb
GS1 petar vd – han blir tillförordnad

Plastförpackningar hetare än någonsin – ny förpackningskonferens i Malmö

Framtidstron sjunker inom dagligvaruhandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.14