23948sdkhjf

Willys halkar efter i digitaliseringsracet

Digitaliseringen av de svenska företagen går framåt. Dagligvaruhandeln håller sin plats som en av de främsta branscherna, men Willys släpar efter.

– Ett märkligt resultat, vi känner inte alls igen oss, säger kedjans kommunikationschef Johanna Eurén.

Det är några av de slutsater man kan dra av det internationella konsultföretaget Bearingpoints femte rapport med titeln Digital Leaders in Sweden.

I rapporten mäts digitaliseringen i fyra dimensioner; digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel och e-CRM. I årets mätning har de 84 ingående företagen ökat sina poäng till 2,96 på en femgradig skala, från förra årets 2,68. Alldeles under gränsen mellan ”Tillräcklig” och ”Bra”.

POÄNGEN FÖR FÖRETAGEN I FOOD RETAIL:
2020 2019
1 Systembolaget 3,45 2,84
2 Coop 3,31 2,81
3 Ica 3,20 3,02
4 Hemköp 3,08 2,57
5 City Gross 3,02 2,62
6 Willys 2,90 2,90

I branschen ”Food Retail” mäts företagen City Gross, Coop, Hemköp, Ica, Systembolaget och Willys.

Här har alla företag utom Willys ökat sina poäng sedan förra årets mätning, vilket gör att kedjan faller från andra till sista plats. Bäst har det gått för Systembolaget, som går upp i topp och dessutom kniper en femteplats bland alla mätta företag, i alla branscher.

I rapporten kommenterar Bearingpoint själva resultatet i food retail-branschen så här:

”Varje företag i food retail har förbättrat sin poäng detta år. Willys, som hade en topp-treplats bland branschens företag förra året, lyckades inte behålla placeringen, eftersom de låg kvar på samma poäng som förra året. Om de vill vara bland de topprankade företagen är det viktigt att de fortsätter att förbättra sig i varje dimension, eftersom branschen fortsätter att utvecklas.”

Detta mäts i undersökningen:

  • Digital marknadsföring

  • Digital produktupplevelse

  • E-handel

  • E-CRM

Johanna Eurén, kommunikationschef på Willys, känner inte alls igen sig i rapportens resultat:

– Det är märkligt, säger hon. Vi har ökat takten i vår digitaliseringsresa. Vi har till exempel kommit långt med digitala hämtskåp för click-and-collect, vi har en helt digital kundklubb och vår e-handel växer kraftigt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11