23948sdkhjf

Dagligvaror måltavla för Einrides självkörande lastbilar: ”30-40 nästkommande år"

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

De självkörande elektriska lastbilarna riktas mot dagligvaruhandeln: ”Ett naturligt fokusområde”, säger Einrides vd Robert Falck i en stor intervju.

Fri Köpenskap har i en rad artiklar bevakat det heta start up-bolaget från Göteborg, Einride, som är först i världen med elektriska självkörande lastbilar på allmän väg.

Bland alla multinationella jättar, hur kommer det sig att det blev ett litet start up-företag från Göteborg som blev först med elektriskt självkörande lastbilar?

– Först och främst handlar det förstås om kompetent affärsutveckling och teknikutveckling. Sedan tror jag att det handlar om att det här är en bransch med stora företag som tjänar mycket pengar. Att ställa om till nya system kommer att kosta mycket och därför har de starka incitamenten inte funnits. På samma sätt hade tekniken för elektriskt existerat länge på personbilssidan men innan konkurrens i form av Tesla kom in i bilden hände inte så mycket, säger Robert Falck, vd för Einride till Fri Köpenskap.

Och intresset för Einride är stort inom logistiken – hur hett bevakade är ni?

– Vi har 4-5 representanter från andra företag som står utanför stängslet och tittar in nästan på nästan daglig basis, så intresset är väldigt stort.

Läs också: Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Under förra veckan stod det klart att Einride i ett nytt samarbete förser Coca-Cola Sverige med självkörande transporter mellan läskjättens och Axfoods lager i Jordbro. Samtidigt blir, som Fri Köpenskap avslöjade i våras, Lidl Sverige först i världen med självkörande transporter från lager till livsmedelsbutik.

Och det är enligt Robert Falck ingen tillfällighet att mycket händer i just dagligvaruhandeln. Särskilt eftersom lastbilarna är helt elektriska.

– Retail i stort och dagligvaruhandeln i synnerhet är de områden där vår största potential finns. Det är de som har störst möjlighet att ta aktivt ansvar samtidigt som deras slutkonsumenter blir mer miljömedvetna och ställer högre krav. Om hela retailbranschen skulle ställa om till el så kan vi minska klimatbelastningen lika mycket som flyget släpper ut, säger Robert Falck.

Så största fokusområde är alltså dagligvaruhandeln?

– Ja, retail och dagligvaruhandel har störst potential för elektrifiering och kan göra stor skillnad.

Einride samarbetar i dagsläget med bland andra:

Läs också: Då öppnar Lidl:s nya stolthet

  • Lidl Sverige.
  • Coca-Cola European Partners.
  • DB Schenker.
  • Helsingborgs hamn.
  • Michelin.
  • Svenska Retursystem.

30-40 av Einrides självkörande "pods" adderas nästkommande år.

Totalt rör det sig om ett 15-tal samarbetspartners varav många fortfarande är hemliga. Dessutom är flera nya samarbetspartners på gång.

– Vi har en dialog med många som har intresse och vi vill förstås hjälpa så många som möjligt att ställa om till hållbara transportsystem, konstaterar Robert Falck.

Tillväxttakten är snabb och expansionsplanerna stora. Ambitionen är att addera 30-40 nya fordon under nästkommande år.

– Det finns ett enormt intresse från våra kunder att skapa ett komplett hållbart transportsystem. Det är realistiskt att tro att vi 2035 till största del ställt om till hållbara transportsystem med majoriteten av transporterna elektrifierat och resten på biobränsle, konstaterar Robert Falck.

Läs också: Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

Särskilt intressant blir självkörande transporter för företag som förlägger många leveranser nattetid. Dels är vägarna mindre belastade och dels är arbetskraften dyrare. En stor fördel, menar Einride, är också att deras elektrifierade transporter är tystare.

Ett exempel på en leverantör som kör mycket nattetid är Lidl Sverige.

Hur ser ert samarbete med Lidl ut?

Vi har en god dialog med Lidl Sverige. De var vår allra första kund och i dag en av våra viktigaste affärspartners. Vi vill hjälpa dem nå sitt mål om fossilfria transporter 2025. Lidl Sverige har mod och vilja att driva på och våga tänka nytt.  

Einrides autonoma lastbilar är självkörande men kan kontrolleras av en operatör via 4G plus och så småningom 5G. Om lastbilen behöver hjälp skickas en signal till operatören.

– Vi ser det inte som att vi konkurrerar ut chaufförer utan snarare att de övergår från chaufförer till operatörer. De sitter på distans och bevakar systemet från vad man skulle kunna kalla ett flygtornsperspektiv, konstaterar Robert Falck.

Läs också: Mobila teststationer för covid-19 öppnar hos Lidl

De autonoma transporterna ses också som en möjlighet att underlätta den stora arbetsbrist som finns när det gäller yrkeschaufförer. 

Här visas Einrides självkörande lastbil.

I dagsläget fokuserar Einride främst på Sverige och USA men ambitionen är att växa på flera andra marknader.

– Vi vill vara med och ställa om hela transportsektorn vilket är en stor uppgift så vi kommer att ha mycket att göra på dessa marknader. Därefter är Norden nästa steg och sedan tror jag att vi riktar blickarna mot Asien snarare än att växa vidare på den europeiska marknaden, konstaterar Robert Falck.

Ni har kört ett tag med Schenker i Jönköping. Vad har ni lärt er och har ni ändrat ert upplägg på något sätt?

– Vi har lärt oss att det fungerar att transportera gods autonomt. Det är fullt möjligt att lösa en uppgift på det här sättet och den som säger att det inte är en möjlig väg framåt har fel. Sedan har vi förstås lärt oss väldigt mycket praktiskt. Till exempel hur nätet ska designas på bästa sätt och hur man ska interagera med fordonet.

Hur har samarbetet fungerat med myndigheterna. Har de börjat lära sig autonoma transporter?

– Jag är väldigt imponerad hur de tagit sig an uppgiften och utmaningarna kopplat till det. Det har varit en fantastisk dialog.

Behöver ni skala upp produktionen?

– Det finns en jättestor marknad för det här och mängder av transportfordon i Sverige. Vår ambition är att ställa om transportsektorn på riktigt. Vi har visat att det går och att det går att göra till ett bra pris. Sedan har vi så klart mycket att ta oss an.

Ni har ju nyligen börjat samarbeta med Coca-Cola i Sverige samtidigt som ni också finns på den amerikanska marknaden. Vad finns det för potential med Coca-Cola globalt?

– Samarbetet med Coca-Cola European Partners är ett otroligt steg framåt. Det är en stor aktör som tar klimatomställningen på allvar. Så potentialen finns men det är inget jag kan gå in på, säger Robert Falck och tillägger:

– Vi har förbjudit Pepsi på kontoret!

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

Nyhetsbrev

Arkiv

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Orkla köper Havrefras

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Mathem dubblar i Göteborg

Mat och apoteksvaror i samma påse

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Plus

Sveriges största Maxi öppnar nya restaurangen: ”Fräck och fräsig”

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Ica-butiken som maxar Paolos-produkter: ”Beställt in massor”

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.188