23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Fortsatt stark försäljning för handeln

Efter en stark utveckling i oktober fortsatte den svenska dagligvaruhandelns försäljning att öka under november, nu med totalt 4 procent i jämförelse med samma period förra året. Under det tredje kvartalet låg ökningen på 3,5 procent i snitt och de senaste 12 månaderna har snittet legat på 3 procent.

De fysiska butikerna ökade med 3,7 procent, vilket ska jämföras med ett snitt om 2,7 procent.

E-handeln har från små volymer ökat kraftigt under året men i oktober bromsade den utvecklingen in något då försäljningsökningen nästan halverades till "endast 12,5 procent. I november steg försäljningen något till 16,2 procent i jämförelse med föregående år, vilket gör det till den näst lägsta ökningen de senaste 12 månaderna.

– Butikshandeln hade i november högre tillväxt än vanligt medan e-handeln haft något lägre tillväxt än vanligt de två senaste månaderna. Tillväxten i dagligvaruhandeln höll i november i stort sett samma takt som inflationen och befolkningsutvecklingen, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel i en kommentar.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125