23948sdkhjf

Coop ska hjälpa matentreprenörer att blomma

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Matkedjan startar acceleratorprogrammet Bloomer ihop med Norrsken och Swedish Foodtech.

Coops partnerskap med Norrsken Foundation börjar nu konkretiseras. Tillsammas med Swedish Foodtech startar Coop och Norrsken nu acceleratorprogrammet Bloomer.

Läs också: Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

– Med acceleratorn Bloomer skapar vi en plattform för entreprenörer som vill göra matbranschen mer hållbar och som snabbt vill få ut sin tjänst eller lösning i mat-Sverige. Tillsammans med entreprenörerna ska vi möjliggöra lösningarna som ska driva matbranschen i Sverige framåt, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige AB, i ett uttalande.

Enligt Urban Dictionary har en bloomer en positiv inställning och försöker göra det bästa av livet. Det nya acceleratorprogrammet riktar sig till entreprenörer som har en utvecklad lösning eller tjänst som de vill testa på marknaden. Målsättningen är att programmet ska ha plats för 6–8 företag när det startar i slutet av mars 2020. 

Coop kommer att ge entreprenörer tillgång till företagets kanaler, data, hjälp med pilotering och mentorer, och ska även tillsammans med andra investerare bidra med finansiering efter programmet. 

För Coop handlar det om en mångmiljonsatsning och innebär ett steg mot att anamma mer öppen innovation tillsammans med partners och entreprenörer.

Läs också: Coop ingår nytt tekniskt samarbete: ”Kommer att förändra industrin”

– Vi är övertygade om att vi tillsammans med våra handplockade mentorer och partners har de kompletterande erfarenheterna och styrkorna som kan göra att entreprenörernas lösningar kan blomma ut ordentligt. Detta är ett viktigt steg till att börja revolutionera matsystemet och bidra till en mer hållbar och välmående värld, säger Jessica Wolf från Coop, ansvarig för Bloomer.

Norrsken Foundation kommer att bidra med sitt nätverk av mentorer, partners, investerare och kunskap kring att utveckla bolag som vill ha positiv inverkan på världen. Entreprenörerna kommer också att sitta i Norrskens lokaler på Birger Jarlsgatan i Stockholm.

Sweden Foodtech kommer att bistå med spetskompetens inom foodtech, mentorer från sitt nätverk och stöd med att bedriva programmet.

– I stort sett alla andra sektorer har genomgått en digital förändring förutom matsektorn, här är vi fortfarande på stenåldersnivå. Den förändring som behövs kommer att sätta fokus på användandet av data, nya affärsmodeller, och skifta existerande värden och relationer. Entreprenörerna tillsammans med grundarna av Bloomer kommer att bli drivande för detta, kommenterar Johan Jörgensen, grundare av Sweden Foodtech.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Siljans Chark överlever med nya ägare

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Nyhetsbrev

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Arkiv

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.251