23948sdkhjf

Coop ska hjälpa matentreprenörer att blomma

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Matkedjan startar acceleratorprogrammet Bloomer ihop med Norrsken och Swedish Foodtech.

Coops partnerskap med Norrsken Foundation börjar nu konkretiseras. Tillsammas med Swedish Foodtech startar Coop och Norrsken nu acceleratorprogrammet Bloomer.

Läs också: Efter Netto-affären – så många butiker ska Coop lägga ned

– Med acceleratorn Bloomer skapar vi en plattform för entreprenörer som vill göra matbranschen mer hållbar och som snabbt vill få ut sin tjänst eller lösning i mat-Sverige. Tillsammans med entreprenörerna ska vi möjliggöra lösningarna som ska driva matbranschen i Sverige framåt, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige AB, i ett uttalande.

Enligt Urban Dictionary har en bloomer en positiv inställning och försöker göra det bästa av livet. Det nya acceleratorprogrammet riktar sig till entreprenörer som har en utvecklad lösning eller tjänst som de vill testa på marknaden. Målsättningen är att programmet ska ha plats för 6–8 företag när det startar i slutet av mars 2020. 

Coop kommer att ge entreprenörer tillgång till företagets kanaler, data, hjälp med pilotering och mentorer, och ska även tillsammans med andra investerare bidra med finansiering efter programmet. 

För Coop handlar det om en mångmiljonsatsning och innebär ett steg mot att anamma mer öppen innovation tillsammans med partners och entreprenörer.

Läs också: De är Sveriges grönaste varumärken

– Vi är övertygade om att vi tillsammans med våra handplockade mentorer och partners har de kompletterande erfarenheterna och styrkorna som kan göra att entreprenörernas lösningar kan blomma ut ordentligt. Detta är ett viktigt steg till att börja revolutionera matsystemet och bidra till en mer hållbar och välmående värld, säger Jessica Wolf från Coop, ansvarig för Bloomer.

Norrsken Foundation kommer att bidra med sitt nätverk av mentorer, partners, investerare och kunskap kring att utveckla bolag som vill ha positiv inverkan på världen. Entreprenörerna kommer också att sitta i Norrskens lokaler på Birger Jarlsgatan i Stockholm.

Sweden Foodtech kommer att bistå med spetskompetens inom foodtech, mentorer från sitt nätverk och stöd med att bedriva programmet.

– I stort sett alla andra sektorer har genomgått en digital förändring förutom matsektorn, här är vi fortfarande på stenåldersnivå. Den förändring som behövs kommer att sätta fokus på användandet av data, nya affärsmodeller, och skifta existerande värden och relationer. Entreprenörerna tillsammans med grundarna av Bloomer kommer att bli drivande för detta, kommenterar Johan Jörgensen, grundare av Sweden Foodtech.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Världens mat" med nya ägare

Bagerierna som säljer flest semlor

Oviss framtid för Willys-butik

Handlare anmäld efter brand – la ut övervakningsbild

Försäljning lyfte Coop Norrbotten

Nyhetsbrev

Plus

Chefsintervjun
Efter många tunga år – nu ska Coop ta mark: ”Vi ser effekter”

Så ska Magnus Johansson, vd för Coop Sverige, leda företaget mot ökade marknadsandelar. "Coop-erbjudandet står sig allt starkare nästan oavsett geografi", säger han.

Arkiv

Ledare
Jurygruppernas avgörande betydelse för Dagligvarugalan

Coop Gotland pikar Ica Maxi: ”Utsikten behövde bli lite finare”

Garant plastbantar 20 ton

Icas obemannade test klart – fler kunder och höga snittköp

Kunder i åldrarna 17-23 ökade med 30 procent och snittköpen står sig väl mot traditionell handel. Det är två av slutsatserna i Icas obemannade pilottest.

Plus

Dagligvarugalan
Årets kassazon spionerar på sig själva varje vecka

Shopgun blir eReklamblad

Här fyller Coop 100 år

Plus

700 miljoners emv-företag ska sexdubblas och startar eget varumärke

Efter Netto-affären – så många butiker ska Coop lägga ned

”Det rör sig inte om många”, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson.

Matsvinnet från butiker tre gånger så stort

Ny mätmetod gav dramatisk ökning.

Chefen har ordet
Målet arbeta för lyckligare mänsklighet – då som nu

Icahandlare i Stockholm får inte sälja tobak – biter ifrån

Lidl tar in köttspecialisten Percys i nya unika butikskonceptet

Ingen ny Ica – Träffpunkten får ny ägare

De är Sveriges grönaste varumärken

Plus

Mötet
Han ska lösa veganostgåtan

34 färska miljoner in i en investeringsrunda och ett sålt tech-bolag borgar för att Sorosh Tavakoli kan nå sitt mål, att ta fram en veganost som smakar gott. – Jag kan ge projektet den tid det behöver.

Norrlandsrestaurang har öppnat lanthandel i Stockholm

Så är planen med Icanders

Den kombinerade butiken och restaurangen får 240 kvadratmeter kundyta och över 100 sittplatser.

All engångsplast borta på Lidl

1

Ica lanserar klimatkasse

Matpriserna sjönk måttligt under årets fattigaste månad

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Plus

Butiksspaning: Rymligt och rent

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Krönika
”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

Maxi-butiken storsatsar på eget kök

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Stort bråk efter Coops nedläggningsbesked

Chefen har ordet
”Detaljerna viktiga – även på nätet”

Matexpert: För mycket fokus på klimat

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.203