23948sdkhjf

Nytt butiksgrepp – ålderskontroll med ansiktsigenkänning

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Strongpoint lanserar ny tjänst för självutcheckning.

Det tekniska retailföretaget Strongpoint adderar en ny tjänst till självutcheckning, e-handelsskåp samt Vensafe varuautomater.

Läs också: Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tjänsten som bygger på ansiktsskanning har utvecklats av det brittiska företaget Yoti och möjliggör självutcheckning för åldersreglerade produkter som exempelvis tobak.

Först ut att ta Strongpoints nya tjänst i bruk är den estniska kedjan Keila Tarbijate. Uppskattningsvis 95 procent av tobaksköpen i butiken görs med hjälp av lösningen.

Tekniken fungerar väldigt bra men det finns en del lagstiftning som ligger bakom och sedan gäller det att skapa acceptans på marknaden. De svenska kedjorna är intresserade men än så länge har vi ingen kund här, berättar Sverigechefen Sven Calissendorff för Fri Köpenskap och tillägger:

– Men ambitionen är att få igång ett par piloter i Sverige i år. Då handlar det inledningsvis om e-handelsskåpen samt Vensafe-automaterna men hänger på att kedjorna anser att det är en okej metod.

Läs också: Nya Coop-chefen: "Flera digitala piloter på väg ut redan nu"

Tekniken läser av ett antal mätpunkter i ansiktet och kan på så sätt avgöra kundens ålder. På grund av GDPR lagras inga uppgifter utan en ny mätning görs varje gång kunden handlar.

– För ren åldersigenkänning som vid köp av tobak och energidrycker kan tekniken användas rakt av men när det gäller exempelvis mediciner och alkohol blir det lite knepigare eftersom man enligt svensk lagstiftning behöver säkerställa att personen som handlar inte är märkbart påverkad, konstaterar Sven Calissendorff.

För att ha viss marginal nedåt används tjänsten i Estland för kunder som är 29 år eller äldre.

– Tekniken är ganska exakt så det går att sätta en betydligt tajtare gräns än så men för att vara helt på den säkra sidan har man valt den modellen.

I september planerade fem retailkedjor i Stockholm att dra igång ett test kring ansiktsigenkänning i butik men det har lagts på is då Datainspektionen utreder hur tekniken förhåller sig till GDPR. Läs mer om det här.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nästa fem Netto som blir Coop

3

Kunder och handlare rasar över Icas nya bonussystem

Plus

Dagligvarugalan
Så ökade Årets dryckesbutik med 65 procent

Ica Nära Stabby i Uppsala bytte strategi – nu finns mat och dryck sida vid sida.

Picadeli lanserar "Picabowl"

Krismöte efter fiskestopp i Östersjön

Nyhetsbrev

Krönika
”Därför flyger för få produktnyheter”

Arkiv

Rekordförtroende för livsmedelsbranschen

City Gross lägger småbutikerna på is

Kyrkor startar egen matbutik

Klart för ny Ica – öppnar 2022

Ica har gjort klart med en ny Ica Nära på 900 kvadratmeter.

Premiär för ny Stora Coop med 40 meter delikatess: ”Något utöver det vanliga”

Ica lägger ned Supermarket-butik

Ica sponsrar Food Tech 2020

Barn gör frätbomber – Coop plockar bort produkt från hyllan

1

Debatt
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

På nytt jobb
Han blir Dagabs vice vd: "Extra väl lämpad”

Jordskredsseger – här är Årets Matbluff: ”De lurar både kunder och butikspersonal”

Knappt 20 000 konsumenter har sagt sitt i antitävlingen – här är vinnaren.

På nytt jobb
Maxi-butik i stor omorganisation – utser ny butikschef

Förvandlade pelare till säljande display

Nypremiär för Astrid och aporna – Kale United vill bli vegansk folkaktie

På nytt jobb
Efter 99 år i familjen – handlare släpper anrik Ica-butik: ”Känns rätt”

Satsar på arbetsmiljön i kassan

City Gross satsar på hälsa

På nytt jobb
Han blir hållbarhetsansvarig på SVDH

Banbrytande chefredaktör avliden

Papper på prästosten ersätter plasten

Krönika
”Vi måste göra branschen het igen”

Axfood vill bli större i Linköping

Efter rånen – ser över kontanthanteringen

Köttbulleföretag i konkurs

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

På nytt jobb
Hon blir hållbarhetsansvarig på Ica Fastigheter

På nytt jobb
Han går in som vd i Clearon

På nytt jobb
Ny butikschef i Karlshamn

Här landar Icas nya måltidspilot

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.157