23948sdkhjf

Jordskredsseger – här är Årets Matbluff: ”De lurar både kunder och butikspersonal”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Knappt 20 000 konsumenter har sagt sitt i antitävlingen – här är vinnaren.

En rungande majoritet, 9 416 eller 49,3 procent av konsumenterna, röstade fram Alpros vegetabiliska sojagrädde som Årets matbluff 2019.

Läs också: Matbluffsfinalister besvikna: ”Det sista vi gör är att bluffa”

Man har inte bara lurat konsumenterna utan också personalen i butikerna, säger Björn Bernhardsson, medgrundare och jurymedlem i den ideella konsumentföreningen Äkta vara som står bakom priset.

Varje år plockar Äkta varas jury ut fem finalister bland de nomineringar som inkommit och därefter avgörs vinnaren genom en öppen omröstning.

– Syftet med tävlingen är att uppmärksamma produkter där man utnyttjar kundernas snabba beslut genom att på framsidan framhäva en sak medan den lagstiftade finstilta innehållsförteckningen säger en annan sak. Alpros produkt är ett praktexemplar på detta, säger Björn Bernhardsson till Fri Köpenskap.

Alpro Cuisine Soya, vispbar och vegetabilisk står det på framsidan.

Läs också: Årets matbluff – alla finalisterna

– Man försöker framhäva att det är en sojaprodukt eftersom det låter bra, men produkten innehåller bara två procent sojaböna, säger Björn Bernhardsson och tillägger:

– I stället innehåller den 25 procent palmolja vilket är en mycket omdebatterad ingrediens. För att göra den vispbar använder man bland annat konsistensmedel och aromämne.

Björn Bernhardsson.

Palmolja är en långväga fettsort som importeras bland annat från Malaysia och Indonesien. Sedan 2014 finns EU-krav på att redovisa palmolja i innehållsförteckningen.

Palmolja används för att det är billigt och mest kritik internationellt har det fått för sitt bidrag till skövling av regnskog. I Norge har debatten pågått betydligt längre än i Sverige och där de kommit långt med att städa bort palmoljan. Det är svårt att hitta palmolja i norskt margarin till exempel, säger Björn Bernhardsson.

Läs också: Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Men bluffigheten i produkten slutar inte där, menar Björn Bernhardsson.

– På toppen av förpackningen har man med stora bokstäver skrivit, ”Max 7 grader”, men i själva verket är produkten ultrapastöriserad och kan därmed stå i rumstemperatur i över ett år utan att bli dålig. Det här kanske är en fråga för myndigheterna. Är det verkligen rimligt att man ska få skriva så även om det inte stämmer, undrar Björn Bernhardsson och tillägger:

– Möjligen blir den mer vispbar om den är kall men den behöver verkligen inte stå i butikernas kylar intill grädden och slösa ström. I vissa fall kanske de även lyckats bluffa butikspersonalen, säger han.

Så fördelades rösterna bland finalisterna i Årets matbluff.

Danone, som står bakom Alpro Cuisine Soya, menar att de bara använder palmolja när inga andra alternativ finns.

Läs också: Axfood backar efter matbluffen

Det tog oss år att utveckla en Alpro växtbaserad vispgrädde som uppfyllde våra önskningar. Det är inte helt lätt att producera och vi är unika när det gäller att erbjuda ett sådant växtbaserat alternativ på marknaden, säger Maria Mossenberg, pressansvarig hos Danone till Fri Köpenskap.

De vill också poängtera att andelen sojaböna motsvarar samma protein som i traditionell vispgrädde samt att palmoljan är certifierad enligt RSPO-standarden.

WWF stöder användningen av hållbar palmolja av ett antal sociala och ekologiska skäl. När det gäller hållbarhet är det viktigt att bruka marken på ett effektivt sätt. Palmolja ger mer olja per hektar än någon annan gröda, säger Maria Mossenberg.

Men de tar till sig kritiken från konsumenterna.

Denna nominering visar dock att vi bör tänka om när det gäller vår kommunikation av den här specifika produkten. Vi lovar att ta till oss detta och agera, säger hon.

Här kan du läsa mer om övriga finalister samt juryns motiveringar i Årets matbluff.

Mer om: Årets Matbluff
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Nyhetsbrev

Arkiv

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Orkla köper Havrefras

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Mathem dubblar i Göteborg

Mat och apoteksvaror i samma påse

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

Plus

Sveriges största Maxi öppnar nya restaurangen: ”Fräck och fräsig”

Ica-butiken som maxar Paolos-produkter: ”Beställt in massor”

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.143