23948sdkhjf

Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Svensk Handels vd Karin Johansson i ett debattinlägg inför avtalsrörelsen om att hänsyn behöver tas till en förändrad verklighet.

Avtalsrörelsen 2020 har dragit igång. Totalt berörs cirka 2,8 miljoner arbetstagare på den svenska arbetsmarknaden av förhandlingarna om nya kollektivavtal. Vi på Svensk Handel förhandlar stora och viktiga kollektivavtal för bland annat butiker, e-handel, lager och apotek.

Under de tre år som gått sedan den förra avtalsrörelsen har spelplanen i handeln förändrats på ett remarkabelt sätt. Med ett par klick på mobiltelefonen kan kunden idag snabbt jämföra priser och handla från i princip hela världen. Handeln har blivit internationell. Konkurrensen är stenhård och marginalerna är lövtunna.

Priserna inom handeln sätts i allt högre utsträckning i en internationell kontext där de ständigt pressas, detta samtidigt som handlarnas kostnader, för till exempel löner, sätts lokalt. Det gör det svårt för svenska handelsföretag att kompensera ökade lönekostnader genom att höja priset mot kund. För att värna konkurrenskraften för svenska handelsföretag måste denna förändrade verklighet bejakas i avtalsförhandlingarna.

Inför avtalsrörelsen har vi på Svensk Handel tagit fram analyser, rapporter och inte minst varit i kontakt med många medlemsföretag. Slutsatsen är att det finns allt mindre utrymme för svenska arbetskraftskostnader att avvika från omvärlden. Översätter vi det till den kommande avtalsrörelsen innebär det att löneökningstakten måste vara mycket återhållsam.

Att ge svenska handelsföretag förutsättningar att vara konkurrenskraftiga är också viktigt för att värna de många jobb – inte minst för våra ungdomar – som skapas i handeln.

Karin Johansson, vd Svensk Handel

Artikeln är en del av vårt tema Debatt.

Kommentera en artikel (2)
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Så mycket ökar gränshandeln – närmar sig ”normala” nivåer
Avslöjar: Så bygger Coop om sin e-handel: ”Vi väljer att gå en annan väg”
Magrare julbord i år – nu är pris viktigast för konsumenterna
Ett steg närmare Icabutik med bostäder ovanpå
Hemköp byter mediebyrå – inleder samarbete med Hear och 56K Digital
”Otydliga regler begränsar kommunikation om hållbarhet”
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Dagens Handel
RS & FastFood

Sänd till en kollega

0.125