23948sdkhjf

Butiken svarade på rån – med "rånarpriser"

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Coop Forsbacka utsattes i fredags, nära stängningsdags, för ett rån. Efteråt hölls både krismöte med de närmast drabbade butiksarbetarna och dagen efteråt ett möte med hela personalstyrkan.

Läs också: Coop-föreningen som går bäst: ”Storstädat sortimentet”

– Alla kom och deltog på mötet och en del satt och grät. Vi kände att vi måste göra något och se till att det här inte blir bortglömt, säger föreningschef och butikschef Ingemar Forsberg till Fri Köpenskap.

Förutom beslut om att sätta in väktare, bättre belysning och byte till nya, slutna kassasystem kläcktes då även den lite ovanliga idéen om lockpriser under stängningstimmen.

– Det var en i personalen som undrade, först lite försiktigt, om vi inte kunde göra något för att se till att det befinner sig fler kunder i butiken nära stängning, för att på så vis avskräcka rånare, säger Ingemar Forsberg.

Under mötet spånades namnet "rånarpriser" fram och tanken är att det ska bli ett stående inslag. Just nu är passande nog smörgåsrån som säljs till ett förmånligt pris samt den eviga storsäljaren lövsiktsgodis men tanken är att även det ska finnas andra erbjudanden i framtiden.

– Jag var lite tveksam till en början, vi ville absolut inte att det skulle uppfattas som skämtsamt så vi var måna om att först fråga de som blivit utsatta för rånet om det var ok att göra så här, säger Ingemar Forsberg.

Responsen från kunderna och kollegor i andra butiker har hittills varit överväldigande positiv och Ingemar Forsberg tror att den lite ovanliga kampanjen kommer att sända rätt budskap.

– Syftet är att tala om för buset att det inte finns något att hämta här om de försöker sig på något, säger han.

Mer om: Coop Forsbacka
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Världens mat" med nya ägare

Ledare
Jurygruppernas avgörande betydelse för Dagligvarugalan

Plus

Chefsintervjun
Efter många tunga år – nu ska Coop ta mark: ”Vi ser effekter”

Så ska Magnus Johansson, vd för Coop Sverige, leda företaget mot ökade marknadsandelar. "Coop-erbjudandet står sig allt starkare nästan oavsett geografi", säger han.

Oviss framtid för Willys-butik

Handlare anmäld efter brand – la ut övervakningsbild

Nyhetsbrev

Försäljning lyfte Coop Norrbotten

Arkiv

Bagerierna som säljer flest semlor

Coop Gotland pikar Ica Maxi: ”Utsikten behövde bli lite finare”

Garant plastbantar 20 ton

Icas obemannade test klart – fler kunder och höga snittköp

Kunder i åldrarna 17-23 ökade med 30 procent och snittköpen står sig väl mot traditionell handel. Det är två av slutsatserna i Icas obemannade pilottest.

Plus

Dagligvarugalan
Årets kassazon spionerar på sig själva varje vecka

Här fyller Coop 100 år

Shopgun blir eReklamblad

Efter Netto-affären – så många butiker ska Coop lägga ned

”Det rör sig inte om många”, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson.

Icahandlare i Stockholm får inte sälja tobak – biter ifrån

Plus

700 miljoners emv-företag ska sexdubblas och startar eget varumärke

Lidl tar in köttspecialisten Percys i nya unika butikskonceptet

Matsvinnet från butiker tre gånger så stort

Ny mätmetod gav dramatisk ökning.

Chefen har ordet
Målet arbeta för lyckligare mänsklighet – då som nu

De är Sveriges grönaste varumärken

Ingen ny Ica – Träffpunkten får ny ägare

Plus

Mötet
Han ska lösa veganostgåtan

34 färska miljoner in i en investeringsrunda och ett sålt tech-bolag borgar för att Sorosh Tavakoli kan nå sitt mål, att ta fram en veganost som smakar gott. – Jag kan ge projektet den tid det behöver.

Norrlandsrestaurang har öppnat lanthandel i Stockholm

Så är planen med Icanders

Den kombinerade butiken och restaurangen får 240 kvadratmeter kundyta och över 100 sittplatser.

All engångsplast borta på Lidl

1

Ica lanserar klimatkasse

Matpriserna sjönk måttligt under årets fattigaste månad

Plus

Butiksspaning: Rymligt och rent

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Krönika
”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

Maxi-butiken storsatsar på eget kök

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Stort bråk efter Coops nedläggningsbesked

Matexpert: För mycket fokus på klimat

Axfood Snabbgross öppnar sin 25:e butik

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.235