23948sdkhjf

”Vi är inne i e-handelns decennium”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Icas Sveriges vd Anders Svensson i en krönika om vilka stora förändringar som kommer att påverka branschen under 20-talet.

Dagligvaruhandeln är nu några veckor in på det nya decenniet. Jag tror inte jag är ensam om att känna att en del är som förr och samtidigt veta att det är mycket mer som kommer att förändras. Branschen är alltid i rörelse, men skillnaden är att förändringen nu går snabbare än tidigare och är driven av ett antal stora utvecklingsområden. Jag kommer därför i mina kommande krönikor resonera om vad jag tror är just de stora förändringarna som kommer påverka branschen och som är viktiga för att förstå 20-talets detaljhandel.

Läs också: Målet arbeta för lyckligare mänsklighet – då som nu

Bland det viktigaste för att förstå 20-talet kommer att vara e-handeln och den starka drivkraften i kundernas önskan om bekvämlighet och en enklare vardag.

Jag får ofta frågan om inte Icas modell med fria handlare har en nackdel med e-handelns inträde, vilket jag alltid förnekar. Jag tror tvärtom att i takt med ökad digitalisering och växande e-handel kommer Icas affärsmodell med fria handlare i samverkan vara en affärsmodell som kan leda en bransch i förändring.

Via samverkansdelen i modellen har vi möjlighet att tillsammans göra viktiga investeringar i exempelvis e-handelslager, som i Stockholm och Göteborg, samt i den helautomatiserade e-handelslösning, som inkluderar e-handelsföretaget Ocados teknologi och e-handelsplattform. Men, friheten i modellen innebär också att Icahandlarna kommer att anpassa sig efter sin lokala marknad och konkurrens. Jag tror att vinnarna i branschen kommer att vara de butiker som går mot mer, inte mindre, lokalanpassning där digitaliseringen är en viktig del i erbjudandet.

Entreprenörskap kommer vara avgörande för att utveckla e-handeln. Därför har Ica på kort tid blivit marknadsledande.

Läs också: ”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

I mina möten med Icahandlare imponeras jag av hur många olika lösningar som finns för att låta e-handeln och den fysiska butiken komplettera varandra. Det var därför som det var viktigt för oss att i avtalet med Ocado säkra att de för första gången kommer att anpassa sin världsledande e-handelsplattform till Icas affärsmodell med fria handlare. Målet är att släppa loss entreprenörskapet på nätet!

Runt 300 Icabutiker erbjuder e-handel med lösplock, och lite över 630 erbjuder vår matkasse. Handlarna som driver dessa butiker når näst intill hela landet, och när e-handeln stärks skapas samtidigt också möjligheter att fortsätta att utveckla de fysiska butikerna, med exempelvis måltidslösningar.

Snabb förändring, där kärnuppgiften för livsmedelsbutikerna består, kommer känneteckna 20-talet. Icas vision är göra vardagen enklare för kunderna och digitaliseringen med e-handeln kommer att hjälpa oss att göra det, pådrivet av kraften som finns i ”fria handlare i samverkan”.

Anders Svensson, vd Ica Sverige

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Världens mat" med nya ägare

Oviss framtid för Willys-butik

Plus

Chefsintervjun
Efter många tunga år – nu ska Coop ta mark: ”Vi ser effekter”

Så ska Magnus Johansson, vd för Coop Sverige, leda företaget mot ökade marknadsandelar. "Coop-erbjudandet står sig allt starkare nästan oavsett geografi", säger han.

Ledare
Jurygruppernas avgörande betydelse för Dagligvarugalan

Coop Gotland pikar Ica Maxi: ”Utsikten behövde bli lite finare”

Nyhetsbrev

Handlare anmäld efter brand – la ut övervakningsbild

Arkiv

Bagerierna som säljer flest semlor

Försäljning lyfte Coop Norrbotten

Garant plastbantar 20 ton

Plus

Dagligvarugalan
Årets kassazon spionerar på sig själva varje vecka

Icas obemannade test klart – fler kunder och höga snittköp

Kunder i åldrarna 17-23 ökade med 30 procent och snittköpen står sig väl mot traditionell handel. Det är två av slutsatserna i Icas obemannade pilottest.

Här fyller Coop 100 år

Shopgun blir eReklamblad

Efter Netto-affären – så många butiker ska Coop lägga ned

”Det rör sig inte om många”, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson.

Icahandlare i Stockholm får inte sälja tobak – biter ifrån

Plus

700 miljoners emv-företag ska sexdubblas och startar eget varumärke

Matsvinnet från butiker tre gånger så stort

Ny mätmetod gav dramatisk ökning.

Lidl tar in köttspecialisten Percys i nya unika butikskonceptet

Ingen ny Ica – Träffpunkten får ny ägare

Chefen har ordet
Målet arbeta för lyckligare mänsklighet – då som nu

De är Sveriges grönaste varumärken

Plus

Mötet
Han ska lösa veganostgåtan

34 färska miljoner in i en investeringsrunda och ett sålt tech-bolag borgar för att Sorosh Tavakoli kan nå sitt mål, att ta fram en veganost som smakar gott. – Jag kan ge projektet den tid det behöver.

Norrlandsrestaurang har öppnat lanthandel i Stockholm

Så är planen med Icanders

Den kombinerade butiken och restaurangen får 240 kvadratmeter kundyta och över 100 sittplatser.

All engångsplast borta på Lidl

1

Ica lanserar klimatkasse

Matpriserna sjönk måttligt under årets fattigaste månad

Plus

Butiksspaning: Rymligt och rent

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Krönika
”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

Maxi-butiken storsatsar på eget kök

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Stort bråk efter Coops nedläggningsbesked

Matexpert: För mycket fokus på klimat

Axfood Snabbgross öppnar sin 25:e butik

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.11