23948sdkhjf

”Vi är inne i e-handelns decennium”

Icas Sveriges vd Anders Svensson i en krönika om vilka stora förändringar som kommer att påverka branschen under 20-talet.

Dagligvaruhandeln är nu några veckor in på det nya decenniet. Jag tror inte jag är ensam om att känna att en del är som förr och samtidigt veta att det är mycket mer som kommer att förändras. Branschen är alltid i rörelse, men skillnaden är att förändringen nu går snabbare än tidigare och är driven av ett antal stora utvecklingsområden. Jag kommer därför i mina kommande krönikor resonera om vad jag tror är just de stora förändringarna som kommer påverka branschen och som är viktiga för att förstå 20-talets detaljhandel.

Bland det viktigaste för att förstå 20-talet kommer att vara e-handeln och den starka drivkraften i kundernas önskan om bekvämlighet och en enklare vardag.

Jag får ofta frågan om inte Icas modell med fria handlare har en nackdel med e-handelns inträde, vilket jag alltid förnekar. Jag tror tvärtom att i takt med ökad digitalisering och växande e-handel kommer Icas affärsmodell med fria handlare i samverkan vara en affärsmodell som kan leda en bransch i förändring.

Via samverkansdelen i modellen har vi möjlighet att tillsammans göra viktiga investeringar i exempelvis e-handelslager, som i Stockholm och Göteborg, samt i den helautomatiserade e-handelslösning, som inkluderar e-handelsföretaget Ocados teknologi och e-handelsplattform. Men, friheten i modellen innebär också att Icahandlarna kommer att anpassa sig efter sin lokala marknad och konkurrens. Jag tror att vinnarna i branschen kommer att vara de butiker som går mot mer, inte mindre, lokalanpassning där digitaliseringen är en viktig del i erbjudandet.

Entreprenörskap kommer vara avgörande för att utveckla e-handeln. Därför har Ica på kort tid blivit marknadsledande.

I mina möten med Icahandlare imponeras jag av hur många olika lösningar som finns för att låta e-handeln och den fysiska butiken komplettera varandra. Det var därför som det var viktigt för oss att i avtalet med Ocado säkra att de för första gången kommer att anpassa sin världsledande e-handelsplattform till Icas affärsmodell med fria handlare. Målet är att släppa loss entreprenörskapet på nätet!

Runt 300 Icabutiker erbjuder e-handel med lösplock, och lite över 630 erbjuder vår matkasse. Handlarna som driver dessa butiker når näst intill hela landet, och när e-handeln stärks skapas samtidigt också möjligheter att fortsätta att utveckla de fysiska butikerna, med exempelvis måltidslösningar.

Snabb förändring, där kärnuppgiften för livsmedelsbutikerna består, kommer känneteckna 20-talet. Icas vision är göra vardagen enklare för kunderna och digitaliseringen med e-handeln kommer att hjälpa oss att göra det, pådrivet av kraften som finns i ”fria handlare i samverkan”.

Anders Svensson, vd Ica Sverige

Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094