23948sdkhjf

Coop i 800 butikers-avtal med Karma

Redan nu är 40 butiker igång med tjänsten.

Coop och matsvinnsräddarna Karma har tecknat ett nytt ramavtal som gör det lättare för alla Coops drygt 800 butiker i landet att sälja sitt matsvinn genom Karmas app, som har en miljon användare. 

Karma är precis den typen av spännande foodtech-företag som vi på Coop vill samarbeta med, säger Magnus Johansson, vd för Coop Sverige.

Redan nu finns Karma hos 40-talet Coop-butiker i landet men under 2020 förväntas antalet öka.

– De har en smart tjänst som är enkel att använda både för kunder och butik. Tillsammans kan vi minska matsvinnet samtidigt som Coop får en ny kanal att locka fler kunder till våra butiker, förklarar Magnus Johansson.

Under 2019 har Coop och Karma tillsammans räddat 26 910 måltider vilket enligt Coop minskat utsläppen med cirka 14 ton koldioxid.

– Coops satsningar på hållbarhet är mycket inspirerande och vi ser fram emot att tillsammans fortsätta arbetet med att skapa den första matsvinnsfria generationen, säger Karmas vd Hjalmar Ståhlberg Nordegren.

Hur snabbt tjänsten kommer att rullas ut i butikerna är svårt att säga. Ramavtalet tillgängliggör tjänsten men det är upp till respektive konsumentförening om de vill använda den eller inte. Efterfrågan är däremot hög, menar Staffan Fri, ansvarig för Food Service hos Coop Sverige.

– Det finns höga ambitioner att minska matsvinnet och det är en stor möjlighet att få in fler kunder i butikerna – framförallt bland den yngre generationen, säger han till Fri Köpenskap.

Tjänsten spänner över hela sortimentet men storsäljare via Karmas app brukar vara mackor, sallader, andra typer av färdigmat samt bakelser.

Sedan kan vi se att kunderna nästan alltid köper något mer än produkterna de handlar via Karma. På så sätt är det ett bra sätt att öka merförsäljningen, konstaterar Staffan Fri.

Hur mycket minskar det matsvinnet i butikerna generellt?

Det är svårt att säga någon direkt siffra eftersom de 40 butiker som använder tjänsten är i ett så tidigt skede. Det blir lättare att svara på den frågan längre fram men det är åtminstone en betydande del.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
JOBB I FOKUS
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
CBS vd om prissänkningen: Tycker inte att det är ett krig
Willys lovar prissänkningar – men fryser inte priser
Därför anmäler han Ica till Konkurrensverket
White paper 4: Butiken även kanal för att bygga varumärke
Nya SCB-siffror: Så mycket mer har matpriserna stigit för butikerna än konsumenterna
Nu sänker Coop priset på frukt och grönt
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Dagens Handel
RS & FastFood

Sänd till en kollega

0.159