23948sdkhjf

”Bättre kundupplevelse när vi räddar maten”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Coop Sveriges vd Magnus Johansson i en krönika om hur minskad försäljningsvolym ska omvandlas till hållbar försäljning.

Nästan alla vd:ar har ett huvuduppdrag – att öka försäljningen. Det ligger även i mitt uppdrag och dessutom ska vi öka snabbare än konkurrenterna och ta marknadsandelar.

Läs också: Coop i samarbete med Äldrekontakt

Men inom Coop har vi också andra uppdrag. Ett av uppdragen från våra ägare att att maten inte ska behöva kosta mer än nödvändigt. Och den allra onödigaste och dyraste delen av våra ägares matkonton är den mat som slängs. Långsiktigt har vi dessutom ett tydligt uppdrag för att minska klimatpåverkan och där är ett minskat matsvinn en grundförutsättning. Men vad kommer det att leda till – jo minskad försäljningsvolym.

Låter det som en omöjlig ekvation? Det behöver det inte vara – men det kommer kräva stora förändringar i hela affärsmodellen.

Om vi börjar i produktionsledet – till att börja med det gäller att ta till vara på det som produceras. Här kommer framöver vårt lågprisvarumärke X-Tra, som vi nu satsar hårt på, att vara en del av lösningen. Här kan vi sälja bra råvaror, men som inte når den högsta klassningen, till exempel ägg som är små eller bitar av laxen som blir den perfekta filén. Lågprisvarumärken ser jag därför har en stor utvecklingspotential. Genom att bli bättre på att ta vara på det som odlas och sedan förpacka det smart kan vi skapa bättre erbjudanden för våra medlemmar.

Nästa steg är vägen till butik. Här har vi redan i dag stor nytta av smarta system både för flödet till terminal och från terminal till butik. Med AI och helautomatiska lager kommer vi att ta nästa steg. Vi kommer att minska svinnet ännu mer och butikerna kommer att få ännu bättre prognoser så att de får ett varuflöde som möter kundernas efterfrågan optimalt.

Läs också: ”Glöm inte att leda med både hjärna och hjärta även i kris”

Men hur smarta tjänster vi än bygger så kommer det att uppstå svinn i våra butiker. Och det är faktiskt ett dåligt betyg åt vår bransch att det idag finns så mycket ätbar mat i vårt avfall att ”dumpstring” har blivit ett fenomen.

Vi måste helt enkelt bli mycket bättre på att ta tillvara på mat som går att äta, men är svår att sälja på vanligt sätt. Vägen dit kommer i flera fall att leda till en minskad försäljning, men förhoppningsvis en mer hållbar försäljning.

Ta till exempel frukt och grönt. Här har branschen mycket svinn, både på grund av varornas relativt korta hållbarhetstid, men också för att de får skador i hanteringen både av medarbetare och kunder. Här har Stora Coop Bromma kommit på ett utmärkt sätt att minska svinnet. De säljer helt enkelt bortsorterade frukter och grönsaker i en låda på 3 kilo för 30 kronor. Minskar det försäljningsvärdet – ja absolut. Men ännu viktigare är att de har minskat matsvinnet med tre ton och att det dessutom är uppskattat av våra medlemmar som också vill bidra till att minska matsvinnet. Nöjda kunder är lojala kunder.

Likadant är det när det plingar till i Karma-appen, som vi nu tecknat ett ramavtal med. Våra butiker kommer medvetet minska sitt försäljningsvärde när de lägger ut en vara. Men de minskar matsvinnet och det skapar en positiv kundupplevelse. Och det är där jag tror ekvationen kommer att gå ihop.

Skapar vi en bättre kundupplevelse när vi räddar maten kommer vi ta marknadsandelar i längden. Kunder som vill handla i en hållbar matkedja kommer också värdera fler mervärden kopplat till matkvalitet, hälsa och andra tjänster, så försäljningsvolymen kanske går ner men värdet av Coops relation med sina medlemmar ska samtidigt öka.

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Ytterligare en Netto läggs ned

1

Coop växlar upp tågtransporterna med 50 procent

Paolos går in i frysdisken

Coronaviruset
Coop i samarbete med Äldrekontakt

Uppsving för matkassar i orostider

Nyhetsbrev

Nästan helt digital stämma i KF

Arkiv

På nytt jobb
Ny Kvantum-handlare in i hetluften direkt: ”Spännande och utvecklande”

Den 1 april tillträdde Johanna Isaksson som ny handlare hos Ica Kvantum i Åhus.

Coronaviruset
Maxi-butik skänkte 200 ”Foppatofflor” till intensivvården

Coronaviruset
Paulig skänker skyddsutrustning till vården

Icagruppen delar upp utdelningen

Coronaviruset
Så agerar butikerna kring nya trängselregler: ”Kan behöva stoppa inflödet”

Coop Varberg justerar öppettiderna inför påsk – och kan behöva begränsa antalet kunder.

Coronaviruset
Håll avståndet – dagligvaruhandeln annonserar gemensamt

Signum återuppstår – på burk

Matpriskollen: City Gross snabbast att ställa om

Plus

Mötet
"Jag är van att bli lyssnad på"

Icaprofilen Ulf Davidson ser tillbaka på en lyckosam karriär och vill ge tillbaka – både till Ica och till hembygden. Här tipsar han färska handlare.

Coops jättelager läggs på is

Coop lägger ned Netto-butik

Netto-butiken i Tidaholm ställs inte om till Coop.

Piloten klar: Logistikföretaget släpper unika e-handelsskåp

Här hamnar Kirunas nya Systembolag

De tar över "Världens mat"

Så snabbt ökar sjukskrivningarna i butik

Ny ordförande för Svenska Retursystem

Coronaviruset
Trängselansvarig i branschens nya direktiv till butikerna

Ny vd på Dava Foods

Ägg och knäckebröd ökar i efterfrågan

Nya problem för Willys butiksplaner i Laholm

Personalen rusar till Handels

Coop säljer mer mark på Tullholmen

Krönika
”Glöm inte att leda med både hjärna och hjärta även i kris”

1

Chefen har ordet
Magnus Johansson: ”Våra system har stått pall i krisen”

Walmart tar tempen på sina anställda

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

Ica går om Coop i hållbarhetstoppen

Brist på svensk färs i butikerna

Fortsatt oro bland producenterna

Butik i konkurs i Oxelösund

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.141