23948sdkhjf

”Bättre kundupplevelse när vi räddar maten”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Coop Sveriges vd Magnus Johansson i en krönika om hur minskad försäljningsvolym ska omvandlas till hållbar försäljning.

Nästan alla vd:ar har ett huvuduppdrag – att öka försäljningen. Det ligger även i mitt uppdrag och dessutom ska vi öka snabbare än konkurrenterna och ta marknadsandelar.

Läs också: Efter många tunga år – nu ska Coop ta mark: ”Vi ser effekter”

Men inom Coop har vi också andra uppdrag. Ett av uppdragen från våra ägare att att maten inte ska behöva kosta mer än nödvändigt. Och den allra onödigaste och dyraste delen av våra ägares matkonton är den mat som slängs. Långsiktigt har vi dessutom ett tydligt uppdrag för att minska klimatpåverkan och där är ett minskat matsvinn en grundförutsättning. Men vad kommer det att leda till – jo minskad försäljningsvolym.

Låter det som en omöjlig ekvation? Det behöver det inte vara – men det kommer kräva stora förändringar i hela affärsmodellen.

Om vi börjar i produktionsledet – till att börja med det gäller att ta till vara på det som produceras. Här kommer framöver vårt lågprisvarumärke X-Tra, som vi nu satsar hårt på, att vara en del av lösningen. Här kan vi sälja bra råvaror, men som inte når den högsta klassningen, till exempel ägg som är små eller bitar av laxen som blir den perfekta filén. Lågprisvarumärken ser jag därför har en stor utvecklingspotential. Genom att bli bättre på att ta vara på det som odlas och sedan förpacka det smart kan vi skapa bättre erbjudanden för våra medlemmar.

Nästa steg är vägen till butik. Här har vi redan i dag stor nytta av smarta system både för flödet till terminal och från terminal till butik. Med AI och helautomatiska lager kommer vi att ta nästa steg. Vi kommer att minska svinnet ännu mer och butikerna kommer att få ännu bättre prognoser så att de får ett varuflöde som möter kundernas efterfrågan optimalt.

Läs också: Målet arbeta för lyckligare mänsklighet – då som nu

Men hur smarta tjänster vi än bygger så kommer det att uppstå svinn i våra butiker. Och det är faktiskt ett dåligt betyg åt vår bransch att det idag finns så mycket ätbar mat i vårt avfall att ”dumpstring” har blivit ett fenomen.

Vi måste helt enkelt bli mycket bättre på att ta tillvara på mat som går att äta, men är svår att sälja på vanligt sätt. Vägen dit kommer i flera fall att leda till en minskad försäljning, men förhoppningsvis en mer hållbar försäljning.

Ta till exempel frukt och grönt. Här har branschen mycket svinn, både på grund av varornas relativt korta hållbarhetstid, men också för att de får skador i hanteringen både av medarbetare och kunder. Här har Stora Coop Bromma kommit på ett utmärkt sätt att minska svinnet. De säljer helt enkelt bortsorterade frukter och grönsaker i en låda på 3 kilo för 30 kronor. Minskar det försäljningsvärdet – ja absolut. Men ännu viktigare är att de har minskat matsvinnet med tre ton och att det dessutom är uppskattat av våra medlemmar som också vill bidra till att minska matsvinnet. Nöjda kunder är lojala kunder.

Likadant är det när det plingar till i Karma-appen, som vi nu tecknat ett ramavtal med. Våra butiker kommer medvetet minska sitt försäljningsvärde när de lägger ut en vara. Men de minskar matsvinnet och det skapar en positiv kundupplevelse. Och det är där jag tror ekvationen kommer att gå ihop.

Skapar vi en bättre kundupplevelse när vi räddar maten kommer vi ta marknadsandelar i längden. Kunder som vill handla i en hållbar matkedja kommer också värdera fler mervärden kopplat till matkvalitet, hälsa och andra tjänster, så försäljningsvolymen kanske går ner men värdet av Coops relation med sina medlemmar ska samtidigt öka.

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Världens mat" med nya ägare

Oviss framtid för Willys-butik

Bagerierna som säljer flest semlor

Handlare anmäld efter brand – la ut övervakningsbild

Försäljning lyfte Coop Norrbotten

Nyhetsbrev

Coop Gotland pikar Ica Maxi: ”Utsikten behövde bli lite finare”

Arkiv

Ledare
Jurygruppernas avgörande betydelse för Dagligvarugalan

Plus

Chefsintervjun
Efter många tunga år – nu ska Coop ta mark: ”Vi ser effekter”

Så ska Magnus Johansson, vd för Coop Sverige, leda företaget mot ökade marknadsandelar. "Coop-erbjudandet står sig allt starkare nästan oavsett geografi", säger han.

Plus

Dagligvarugalan
Årets kassazon spionerar på sig själva varje vecka

Garant plastbantar 20 ton

Icas obemannade test klart – fler kunder och höga snittköp

Kunder i åldrarna 17-23 ökade med 30 procent och snittköpen står sig väl mot traditionell handel. Det är två av slutsatserna i Icas obemannade pilottest.

Här fyller Coop 100 år

Shopgun blir eReklamblad

Efter Netto-affären – så många butiker ska Coop lägga ned

”Det rör sig inte om många”, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson.

Plus

700 miljoners emv-företag ska sexdubblas och startar eget varumärke

Icahandlare i Stockholm får inte sälja tobak – biter ifrån

Matsvinnet från butiker tre gånger så stort

Ny mätmetod gav dramatisk ökning.

Lidl tar in köttspecialisten Percys i nya unika butikskonceptet

Ingen ny Ica – Träffpunkten får ny ägare

Chefen har ordet
Målet arbeta för lyckligare mänsklighet – då som nu

Norrlandsrestaurang har öppnat lanthandel i Stockholm

De är Sveriges grönaste varumärken

Plus

Mötet
Han ska lösa veganostgåtan

34 färska miljoner in i en investeringsrunda och ett sålt tech-bolag borgar för att Sorosh Tavakoli kan nå sitt mål, att ta fram en veganost som smakar gott. – Jag kan ge projektet den tid det behöver.

1

Ica lanserar klimatkasse

All engångsplast borta på Lidl

Matpriserna sjönk måttligt under årets fattigaste månad

Plus

Butiksspaning: Rymligt och rent

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Krönika
”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

Maxi-butiken storsatsar på eget kök

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Stort bråk efter Coops nedläggningsbesked

Matexpert: För mycket fokus på klimat

Axfood Snabbgross öppnar sin 25:e butik

Chefen har ordet
”Detaljerna viktiga – även på nätet”

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.157