23948sdkhjf

”Bättre kundupplevelse när vi räddar maten”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Coop Sveriges vd Magnus Johansson i en krönika om hur minskad försäljningsvolym ska omvandlas till hållbar försäljning.

Nästan alla vd:ar har ett huvuduppdrag – att öka försäljningen. Det ligger även i mitt uppdrag och dessutom ska vi öka snabbare än konkurrenterna och ta marknadsandelar.

Läs också: Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Men inom Coop har vi också andra uppdrag. Ett av uppdragen från våra ägare att att maten inte ska behöva kosta mer än nödvändigt. Och den allra onödigaste och dyraste delen av våra ägares matkonton är den mat som slängs. Långsiktigt har vi dessutom ett tydligt uppdrag för att minska klimatpåverkan och där är ett minskat matsvinn en grundförutsättning. Men vad kommer det att leda till – jo minskad försäljningsvolym.

Låter det som en omöjlig ekvation? Det behöver det inte vara – men det kommer kräva stora förändringar i hela affärsmodellen.

Om vi börjar i produktionsledet – till att börja med det gäller att ta till vara på det som produceras. Här kommer framöver vårt lågprisvarumärke X-Tra, som vi nu satsar hårt på, att vara en del av lösningen. Här kan vi sälja bra råvaror, men som inte når den högsta klassningen, till exempel ägg som är små eller bitar av laxen som blir den perfekta filén. Lågprisvarumärken ser jag därför har en stor utvecklingspotential. Genom att bli bättre på att ta vara på det som odlas och sedan förpacka det smart kan vi skapa bättre erbjudanden för våra medlemmar.

Nästa steg är vägen till butik. Här har vi redan i dag stor nytta av smarta system både för flödet till terminal och från terminal till butik. Med AI och helautomatiska lager kommer vi att ta nästa steg. Vi kommer att minska svinnet ännu mer och butikerna kommer att få ännu bättre prognoser så att de får ett varuflöde som möter kundernas efterfrågan optimalt.

Läs också: Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Men hur smarta tjänster vi än bygger så kommer det att uppstå svinn i våra butiker. Och det är faktiskt ett dåligt betyg åt vår bransch att det idag finns så mycket ätbar mat i vårt avfall att ”dumpstring” har blivit ett fenomen.

Vi måste helt enkelt bli mycket bättre på att ta tillvara på mat som går att äta, men är svår att sälja på vanligt sätt. Vägen dit kommer i flera fall att leda till en minskad försäljning, men förhoppningsvis en mer hållbar försäljning.

Ta till exempel frukt och grönt. Här har branschen mycket svinn, både på grund av varornas relativt korta hållbarhetstid, men också för att de får skador i hanteringen både av medarbetare och kunder. Här har Stora Coop Bromma kommit på ett utmärkt sätt att minska svinnet. De säljer helt enkelt bortsorterade frukter och grönsaker i en låda på 3 kilo för 30 kronor. Minskar det försäljningsvärdet – ja absolut. Men ännu viktigare är att de har minskat matsvinnet med tre ton och att det dessutom är uppskattat av våra medlemmar som också vill bidra till att minska matsvinnet. Nöjda kunder är lojala kunder.

Likadant är det när det plingar till i Karma-appen, som vi nu tecknat ett ramavtal med. Våra butiker kommer medvetet minska sitt försäljningsvärde när de lägger ut en vara. Men de minskar matsvinnet och det skapar en positiv kundupplevelse. Och det är där jag tror ekvationen kommer att gå ihop.

Skapar vi en bättre kundupplevelse när vi räddar maten kommer vi ta marknadsandelar i längden. Kunder som vill handla i en hållbar matkedja kommer också värdera fler mervärden kopplat till matkvalitet, hälsa och andra tjänster, så försäljningsvolymen kanske går ner men värdet av Coops relation med sina medlemmar ska samtidigt öka.

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Uber i miljardaffär om matleveranser

Larm om förslavade apor — kokosmjölk stoppas

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

På nytt jobb
Coops tidigare onlinechef – en av två nya i Lifvs styrelse

Catrin Folkesson och Ulf Rostedt kliver in i den obemannade kedjans styrelse.

Icahandlarnas förbund investerar 200 miljoner i fastighetsbolag

Nyhetsbrev

Icahandlare årets företagare i Lilla Edet

Arkiv

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Rapport: Förstärkt lågpristrend inom dagligvaruhandeln

De fick Icas entreprenörspris

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Coronaviruset
Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

Coops pik när Lidl öppnade – bjöd på en stor korg med lokala varor

På nytt jobb
Han är ny ordförande för Hemköpshandlarna: "Väldigt hedrande"

Efterträder Samir Cherif som suttit på posten i elva år.

Ännu en Lidlbutik ska öppna vid Frölunda Torg

Coop i nytt samarbete – sätter upp laddstationer

Coronaviruset
Index: Coronaledarskapet påverkar medarbetarnas lojalitet

Maxi-pilot först att testa Icanders i butik

Ica Maxi Visby på Gotland kommer att pilottesta konceptet Icanders i butik.

Lidl-butik försenas – då kan bygget vara igång

Efter 48 år – Icabutiken stängs

Lidl lägger ned butik – bristande lönsamhet

Lidl stänger butiken i Tensta centrum norr om Stockholm.

Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel

Coop i nytt avtal om digitala kvitton

Ica i klimatprojekt om alger i foder till kor

Äkta vara: ”Industriella påhitt” i vegokorven

Lidl tänker miljonstämma kommun – 12 000 ton avfall hittades under marken

Coronaviruset
Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Så mycket ökade City Gross med i maj

Förtroendet för svensk livsmedelsförsörjning sviktar

Blixtsnabbt betalt för Vemblas bud

Ica och Coop fortsätter skära i reklamutgifterna

Playstationkaos på Lidl

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Lidls ägare köper Real Hypermarkets digitala verksamhet

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.125