23948sdkhjf

”Bättre kundupplevelse när vi räddar maten”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Coop Sveriges vd Magnus Johansson i en krönika om hur minskad försäljningsvolym ska omvandlas till hållbar försäljning.

Nästan alla vd:ar har ett huvuduppdrag – att öka försäljningen. Det ligger även i mitt uppdrag och dessutom ska vi öka snabbare än konkurrenterna och ta marknadsandelar.

Läs också: ”Rimligt att vi i vår bransch applåderar för oss själva”

Men inom Coop har vi också andra uppdrag. Ett av uppdragen från våra ägare att att maten inte ska behöva kosta mer än nödvändigt. Och den allra onödigaste och dyraste delen av våra ägares matkonton är den mat som slängs. Långsiktigt har vi dessutom ett tydligt uppdrag för att minska klimatpåverkan och där är ett minskat matsvinn en grundförutsättning. Men vad kommer det att leda till – jo minskad försäljningsvolym.

Låter det som en omöjlig ekvation? Det behöver det inte vara – men det kommer kräva stora förändringar i hela affärsmodellen.

Om vi börjar i produktionsledet – till att börja med det gäller att ta till vara på det som produceras. Här kommer framöver vårt lågprisvarumärke X-Tra, som vi nu satsar hårt på, att vara en del av lösningen. Här kan vi sälja bra råvaror, men som inte når den högsta klassningen, till exempel ägg som är små eller bitar av laxen som blir den perfekta filén. Lågprisvarumärken ser jag därför har en stor utvecklingspotential. Genom att bli bättre på att ta vara på det som odlas och sedan förpacka det smart kan vi skapa bättre erbjudanden för våra medlemmar.

Nästa steg är vägen till butik. Här har vi redan i dag stor nytta av smarta system både för flödet till terminal och från terminal till butik. Med AI och helautomatiska lager kommer vi att ta nästa steg. Vi kommer att minska svinnet ännu mer och butikerna kommer att få ännu bättre prognoser så att de får ett varuflöde som möter kundernas efterfrågan optimalt.

Läs också: ”Ta ert ansvar – sälj restaurangernas mat”

Men hur smarta tjänster vi än bygger så kommer det att uppstå svinn i våra butiker. Och det är faktiskt ett dåligt betyg åt vår bransch att det idag finns så mycket ätbar mat i vårt avfall att ”dumpstring” har blivit ett fenomen.

Vi måste helt enkelt bli mycket bättre på att ta tillvara på mat som går att äta, men är svår att sälja på vanligt sätt. Vägen dit kommer i flera fall att leda till en minskad försäljning, men förhoppningsvis en mer hållbar försäljning.

Ta till exempel frukt och grönt. Här har branschen mycket svinn, både på grund av varornas relativt korta hållbarhetstid, men också för att de får skador i hanteringen både av medarbetare och kunder. Här har Stora Coop Bromma kommit på ett utmärkt sätt att minska svinnet. De säljer helt enkelt bortsorterade frukter och grönsaker i en låda på 3 kilo för 30 kronor. Minskar det försäljningsvärdet – ja absolut. Men ännu viktigare är att de har minskat matsvinnet med tre ton och att det dessutom är uppskattat av våra medlemmar som också vill bidra till att minska matsvinnet. Nöjda kunder är lojala kunder.

Likadant är det när det plingar till i Karma-appen, som vi nu tecknat ett ramavtal med. Våra butiker kommer medvetet minska sitt försäljningsvärde när de lägger ut en vara. Men de minskar matsvinnet och det skapar en positiv kundupplevelse. Och det är där jag tror ekvationen kommer att gå ihop.

Skapar vi en bättre kundupplevelse när vi räddar maten kommer vi ta marknadsandelar i längden. Kunder som vill handla i en hållbar matkedja kommer också värdera fler mervärden kopplat till matkvalitet, hälsa och andra tjänster, så försäljningsvolymen kanske går ner men värdet av Coops relation med sina medlemmar ska samtidigt öka.

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tungt investerande Coop Väst tappade vinsten

Coronaviruset
Branschen stöttar ny tjänst – gratis hemleverans av varor till riskgrupper

Coronaviruset
Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

1

Ny storfusion på gång inom Coop

Nu värderas Ica och Axfood högre

Nyhetsbrev

Coronaviruset
Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Arkiv
Plus

Kartan: Här är alla Lidls butiker – och så vill de växa: ”Mycket kvar att göra”

Lidl har planer på att att växa rejält inte minst i västra Stockholm och i Göteborg. Det och mycket mer avsläjar fastighetsdirektören Thomas Brattlöw i Fri Köpenskaps stora intervju och kartläggning.

Coronaviruset
Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Lidl förbereder mark i gränshandelsområde

Fler Hemköpshandlare igång med e-handeln – men svårt att snabba på processen

Coronaviruset
Hemköpshandlare stöttar kollegor i city – 10 procent rabatt mot kvitto

Många citybutiker har det tufft just nu. Flera butiker har nu börjat med rabatt för att stötta.

Mat.se öppnar onlinebutik för riskgrupper

Liten konsumentförening tar över Nettobutik

Ica Pronto rullas ut brett – 60 butiker inom kort: ”Stöd i en svår situation”

Ambitionen är att 150 butiker ska ansluta under våren.

Coronaviruset
Flyttar fram Icanders öppning

Plus

Budskapet: Från stormarknad till matmarknad

Stort fokus på upplevelser under den gigantis Euroshop-mässan.

Producenter vädjar till dagligvaruhandeln – "köp lokalt"

Willys tar över Hemköpsbutik i höst

Coop Oskarshamn ska också driva ”Netto”-butiker med CBS

Flexibel seniorrabatt – nytt grepp för att rädda äldre

Coronaviruset
Svensk Dagligvaruhandel slår larm: Svårt att anställa permitterade – de är hellre lediga

”Permitteringsreglerna försvårar för dagligvaruhandeln att hitta personal”, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Maxi-butik bygger om och ut: ”Blir lite som en handelsplats”

Coronaviruset
Ansträngd situation i Coops lagerterminal – söker personal

Personalbristen är tydlig på Coops lagerterminal i Upplands Bro.

På nytt jobb
Tidigare Netto-vd blir ny försäljningschef på Willys

Jan Richter efterträder Peter Holm som försäljningschef på Willys.

Nettoköpet och e-handeln fick KF:s resultat att rasa

Coronaviruset
Lidls krispaket – morgonöppet och plexiglas

Coronaviruset
Här stänger Coop för att kraftsamla personal

Chefen har ordet
”Rimligt att vi i vår bransch applåderar för oss själva”

På nytt jobb
Hon går från Martin & Servera till Ica

Coronaviruset
Säljarna rycker ut och plockar varor

Coronaviruset
Nu ska samhällsviktiga yrkeskategorier specificeras

Coronaviruset
”Vi måste gå till handling nu, Anders Svensson”

Ny Ica-butik öppnar på onsdag

Coronaviruset
Livsmedelsproduktion klassas som samhällsviktig

Coronaviruset
Lidl i samarbete med hotellkedja – säkrar bemanning

Avtalsrörelsen
Avtalsförhandlingarna skjuts upp till hösten

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.156