23948sdkhjf

Coop i nytt avtal – skapar digital assistent: ”En rejäl investering”

Brittiskt AI-expert utvecklar digital plattform åt Coop.

Coop har tecknat ett nytt avtal med det brittiska teknikföretaget EBI.AI, som beskriver sig själva som ett världsledande AI-företag inriktat på konversationsbaserad interaktion.

Läs också: Hemligheten bakom Coops nya app

– Det är en rejäl investering från vår sida. EBI.AI är veteraner inom området vilket varit viktigt i vårt val av partner. Det här är en partner som förstår värdet av data och hur det ska hanteras regelmässigt, säger Amer Mohammed, chef för Coops digitala enhet, till Fri Köpenskap.

EBI.AI kommer att hjälpa Coop att utveckla kommunikationsplattformen Cooper med röstteknik.

– På 90-talet kom internet och på 2000-talet kom mobiltelefonerna. Nästa plattform kommer att vara konversationsbaserad interaktion. Det här är förstås högst spekulativt från min sida men jag tror att majoriteten av vår omsättning på sikt kommer att komma från någon form av konversationsbaserad interaktion, säger Amer Mohammed och utvecklar:

– Om 3-4 år kommer framförallt den yngre generationen inte att gå in i en app för att få något gjort utan kommer att säga åt sin virtuella assistent att ”jag vill ha en hyrbil”, eller ”jag tänker laga Carbonara”. Då gäller det att vi är förberedda att hantera dem.

Läs också: Tidaholmsbutik byter tak

Inom de närmaste veckorna kommer Coop att släppa en enklare version av chattrobot på webbplatsen. Till en början handlar om en textversion där kunderna skriver frågor till roboten.

– Den kommer att vara uppkopplad mot vanliga FAQ-frågor i databasen. Tanken i ett första skede är att samla kunskap om vilken typ av frågor som kunderna vill ha svar på, berättar Amer Mohammed.

Därefter, inom den närmaste månaden, kommer Coop att växla upp greppet med en fristående app utrustad med röststyrning.

I en inledningsfas kommer appen att kunna svarar på lättare frågor som exempelvis receptrekommendationer, öppettider och så vidare.

Läs också: Landsbygdsministern på besök i Coops färskvaruterminal

– Så småningom kan vi göra det mer avancerat. Jag ser exempelvis att boten ska kunna visa upp en karta i butiken när kunden undrar vart mjölken är, och att den blir personlig och ger förslag baserat på tidigare köp. Den kommer att ha koll på om du är allergisk eller av andra orsaker inte äter vissa typer av produkter.

Nästa steg blir att låta appen gå mer mot ”plattformsekonomi”.

– Coops plattform kan komma med rekommendationer och tips, men det behöver nödvändigtvis inte komma från oss. Det skulle lika gärna kunna vara ett recept från Ica om det är bättre. Om vi öppnar upp vår API så kan vem som helst ge oss content.

Läs vår intervju med Amer Mohammed om hans tekniska planer för Coop.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125