23948sdkhjf

Strongpoint ska revolutionera handeln med hjälp av USA-jätte

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Nytt samarbete med Kroger-ägda Sunrise.

Retail technology-företaget Strongpoint har ingått ett partnerskap med Sunrise Technology, en del av USA:s största dagligvaruhandlare Kroger.

Läs också: Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

Sunrise har sedan ett år tillbaka ett nära samarbete med Microsoft, där man utvecklar fullt integrerade tekniska lösningar som sammanför handlare, konsumenter och tillverkare på en gemensam plattform. StrongPoint kommer att vara exklusiv återförsäljare med fokus initialt på marknaderna i Norden och Baltikum.

– Vi är stolta att meddela att vi har ingått partnerskap med Sunrise Technology, och får därmed även ta del av frukterna av det nära samarbetet med Microsoft, där målet är att omdefiniera hela shopping-upplevelsen för konsumenter över hela världen och att sätta en helt ny standard för innovation inom branschen. Genom att ta Sunrises teknologi till Norden och Baltikum ser vi fram emot att i samarbete med våra lokala handlare stöpa om hela kundupplevelsen och skapa nya intäktsströmmar, säger Strongpoints vd Jacob Tveraabak, i en kommentar.

Sunrise Technologys produkt Retail as a Service (RaaS), som drivs via Microsofts molnplattform Azure, erbjuder en rad möjligheter såsom datainsamling för konsumentinsikter, ökad produktivitet hos anställda, bättre lagerhantering, förbättrad kundupplevelse samt möjliggör hyperpersonalisering genom den egenutvecklade produkten The Edge Shelf (Enhanced Display for Grocery Environment) – digitala hyllister för handeln.

Norgebaserade Strongpoint redovisar i dag också sitt resultat för det fjärde kvartalet 2019. Samtidigt som omsättningen sjönk till 299,0 miljoner norska kronor (307,9), ökade ebitda-resultatet till 30,6 miljoner kronor (22,5).

För helåret 2019 ökade omsättningen till 1 111,7 miljoner kronor (1 067,7), och ebitda-resultatet till 98,2 miljoner kronor (67,5).

Bolaget presenterade också långsiktiga mål på en omsättning 2,5 miljarder norska kronor och ebitda-marginaler på 13-15 procent till 2025.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

Nyhetsbrev

Arkiv

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Orkla köper Havrefras

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Mathem dubblar i Göteborg

Mat och apoteksvaror i samma påse

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Plus

Sveriges största Maxi öppnar nya restaurangen: ”Fräck och fräsig”

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Ica-butiken som maxar Paolos-produkter: ”Beställt in massor”

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.157