23948sdkhjf

Efter Fodis konkurs – nu satsar Coop på lokal e-handel

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Coop har i det tysta sjösatt en storsatsning på egen gårdsbutik online.

I går kväll kunde Fri Köpenskap berätta att uppstickaren Fodi gått i konkurs. Företaget tog in 80 miljoner kronor och expanderade snabbt i Stockholmsområdet med affärsidén att sälja varor från små lokala producenter via nätet.

Läs också: Efter Netto-affären – så många butiker ska Coop lägga ned

Nu kan Fri Köpenskap berätta att Coop i det tysta lanserat en egen satsning på produkter från just små lokala leverantörer i sitt e-handelserbjudande.

– Det finns en stor konsumentefterfrågan på lokala varor både av hälso- och hållbarhetsperspektiv. Vi ser en kraftig tillväxt och tror att trenden kommer att hålla i sig, säger Claes Hessel, digital produktchef på Coop Sverige, till Fri Köpenskap.

Men enligt honom har satsningen påbörjats innan och inte påverkats av den minskade konkurrensen i samband med Fodis konkurs.

– Nej, det finns inget samband. Jag såg den trista nyheten i morse.

Läs också: De är Sveriges grönaste varumärken

Gårdsbutiken finns som en egen flik i Coops e-handel men produkterna kan kombineras med den vanliga kassen. Gårdsbutiken har pilottestats i smyg de senaste två veckorna.

– Om man tittar ute i våra fysiska Coop-butiker i landet så skiljer sig de lokala produkterna. En butik på Gotland har sina speciella produkter och en butik i Värmdö har sina. Det vi har gjort är att samla ihop dessa under ett och samma tak i vår e-handel, berättar Claes Hessel.

På så sätt kan produkterna exponeras mot en större marknad. I en inledningsfas blir produkterna tillgängliga för nära två miljoner hushåll i Stockholmsområdet men ambitionen på sikt är en bredare lansering.

Det är mycket på gång och väldigt efterfrågat från andra regioner. Vi har diskussioner i gång om hur vi kan etablera detta även på andra marknader men lösningarna kommer att se olika ut, säger Claes Hessel.

Läs också: En tredjedel omställda – här är nästa fem Netto som blir Coop

Kunderna kan läsa mer om producenterna och även spåra dem på en karta.

Den som kikar in i Coops gårdsbutik kan välja mellan produkter som exempelvis fil och yoghurt från Sju Gårdar, lokal honung från Lindhs Bigårdar eller hantverksöl från Roslagens Brygghus. I en inledningsfas handlar det om ett 100-talet produkter från 20-talet producenter.

– Men vi kommer att jobba kontinuerligt med att öka antalet produkter och erbjudanden.

En av producenterna som är med i en inledningsfas är Åsa Levén, grundare av Säby Gård på Ingarö sydost om Stockholm. Den som handlar i Coops gårdsbutik kan bland annat komma över deras kallpressade rapsolja från åkern ”Tvättstugan”.

Som liten blir det väldigt tidskrävande och dyrt att hela tiden prata och komma överens med flera olika butiker och handlare i lokalområdet. Dessutom är det väldigt svårt att nå ut till en bredare massa, berättar hon för Fri Köpenskap.

Läs också: Så mycket ökade click-and-collect

Åsa Levén, grundare av Säby Gård.

Med en stor samarbetspartner som når nästan två miljoner hushåll i en stöt kan de ägna sig mer åt sin primära verksamhet.

– Helt fantastiskt. Nu får jag och min sambo, som är tredje generationens bonde på gården, möjlighet att fokusera mer på själva produktionen av varorna.

Coops nya gårdsbutik blir sålunda lite som ett mini-Amazon för lokala producenter och logistiken blir smidig eftersom alla produkter levereras till Coops centrala e-handelslager i Kungens kurva.

– Det är en stor fördel att slippa köra runt. Dessutom är vi flera mindre producenter i området som går ihop. På söder ligger också Värmdö Musteri och Värmdö Bryggeri, så vi plockar ihop våra varor tillsammans och samkör, berättar Åsa Levén.

Mer om: Coop | Coop | E-handel | e-handel | Fodi
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bagerierna som säljer flest semlor

"Världens mat" med nya ägare

Oviss framtid för Willys-butik

Försäljning lyfte Coop Norrbotten

Plus

Chefsintervjun
Efter många tunga år – nu ska Coop ta mark: ”Vi ser effekter”

Så ska Magnus Johansson, vd för Coop Sverige, leda företaget mot ökade marknadsandelar. "Coop-erbjudandet står sig allt starkare nästan oavsett geografi", säger han.

Nyhetsbrev

Handlare anmäld efter brand – la ut övervakningsbild

Arkiv

Ledare
Jurygruppernas avgörande betydelse för Dagligvarugalan

Coop Gotland pikar Ica Maxi: ”Utsikten behövde bli lite finare”

Icas obemannade test klart – fler kunder och höga snittköp

Kunder i åldrarna 17-23 ökade med 30 procent och snittköpen står sig väl mot traditionell handel. Det är två av slutsatserna i Icas obemannade pilottest.

Garant plastbantar 20 ton

Plus

Dagligvarugalan
Årets kassazon spionerar på sig själva varje vecka

Shopgun blir eReklamblad

Här fyller Coop 100 år

Plus

700 miljoners emv-företag ska sexdubblas och startar eget varumärke

Efter Netto-affären – så många butiker ska Coop lägga ned

”Det rör sig inte om många”, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson.

Icahandlare i Stockholm får inte sälja tobak – biter ifrån

Matsvinnet från butiker tre gånger så stort

Ny mätmetod gav dramatisk ökning.

Ingen ny Ica – Träffpunkten får ny ägare

Chefen har ordet
Målet arbeta för lyckligare mänsklighet – då som nu

De är Sveriges grönaste varumärken

Lidl tar in köttspecialisten Percys i nya unika butikskonceptet

Plus

Mötet
Han ska lösa veganostgåtan

34 färska miljoner in i en investeringsrunda och ett sålt tech-bolag borgar för att Sorosh Tavakoli kan nå sitt mål, att ta fram en veganost som smakar gott. – Jag kan ge projektet den tid det behöver.

Norrlandsrestaurang har öppnat lanthandel i Stockholm

Så är planen med Icanders

Den kombinerade butiken och restaurangen får 240 kvadratmeter kundyta och över 100 sittplatser.

All engångsplast borta på Lidl

1

Ica lanserar klimatkasse

Matpriserna sjönk måttligt under årets fattigaste månad

Plus

Butiksspaning: Rymligt och rent

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Krönika
”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

Maxi-butiken storsatsar på eget kök

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Axfood Snabbgross öppnar sin 25:e butik

Matexpert: För mycket fokus på klimat

Stort bråk efter Coops nedläggningsbesked

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.204