23948sdkhjf

Efter Fodis konkurs – nu satsar Coop på lokal e-handel

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Coop har i det tysta sjösatt en storsatsning på egen gårdsbutik online.

I går kväll kunde Fri Köpenskap berätta att uppstickaren Fodi gått i konkurs. Företaget tog in 80 miljoner kronor och expanderade snabbt i Stockholmsområdet med affärsidén att sälja varor från små lokala producenter via nätet.

Läs också: Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

Nu kan Fri Köpenskap berätta att Coop i det tysta lanserat en egen satsning på produkter från just små lokala leverantörer i sitt e-handelserbjudande.

– Det finns en stor konsumentefterfrågan på lokala varor både av hälso- och hållbarhetsperspektiv. Vi ser en kraftig tillväxt och tror att trenden kommer att hålla i sig, säger Claes Hessel, digital produktchef på Coop Sverige, till Fri Köpenskap.

Men enligt honom har satsningen påbörjats innan och inte påverkats av den minskade konkurrensen i samband med Fodis konkurs.

– Nej, det finns inget samband. Jag såg den trista nyheten i morse.

Läs också: Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Gårdsbutiken finns som en egen flik i Coops e-handel men produkterna kan kombineras med den vanliga kassen. Gårdsbutiken har pilottestats i smyg de senaste två veckorna.

– Om man tittar ute i våra fysiska Coop-butiker i landet så skiljer sig de lokala produkterna. En butik på Gotland har sina speciella produkter och en butik i Värmdö har sina. Det vi har gjort är att samla ihop dessa under ett och samma tak i vår e-handel, berättar Claes Hessel.

På så sätt kan produkterna exponeras mot en större marknad. I en inledningsfas blir produkterna tillgängliga för nära två miljoner hushåll i Stockholmsområdet men ambitionen på sikt är en bredare lansering.

Det är mycket på gång och väldigt efterfrågat från andra regioner. Vi har diskussioner i gång om hur vi kan etablera detta även på andra marknader men lösningarna kommer att se olika ut, säger Claes Hessel.

Läs också: Coop ingår nytt tekniskt samarbete: ”Kommer att förändra industrin”

Kunderna kan läsa mer om producenterna och även spåra dem på en karta.

Den som kikar in i Coops gårdsbutik kan välja mellan produkter som exempelvis fil och yoghurt från Sju Gårdar, lokal honung från Lindhs Bigårdar eller hantverksöl från Roslagens Brygghus. I en inledningsfas handlar det om ett 100-talet produkter från 20-talet producenter.

– Men vi kommer att jobba kontinuerligt med att öka antalet produkter och erbjudanden.

En av producenterna som är med i en inledningsfas är Åsa Levén, grundare av Säby Gård på Ingarö sydost om Stockholm. Den som handlar i Coops gårdsbutik kan bland annat komma över deras kallpressade rapsolja från åkern ”Tvättstugan”.

Som liten blir det väldigt tidskrävande och dyrt att hela tiden prata och komma överens med flera olika butiker och handlare i lokalområdet. Dessutom är det väldigt svårt att nå ut till en bredare massa, berättar hon för Fri Köpenskap.

Läs också: Här öppnar Willys hämtskåp vid mackar

Åsa Levén, grundare av Säby Gård.

Med en stor samarbetspartner som når nästan två miljoner hushåll i en stöt kan de ägna sig mer åt sin primära verksamhet.

– Helt fantastiskt. Nu får jag och min sambo, som är tredje generationens bonde på gården, möjlighet att fokusera mer på själva produktionen av varorna.

Coops nya gårdsbutik blir sålunda lite som ett mini-Amazon för lokala producenter och logistiken blir smidig eftersom alla produkter levereras till Coops centrala e-handelslager i Kungens kurva.

– Det är en stor fördel att slippa köra runt. Dessutom är vi flera mindre producenter i området som går ihop. På söder ligger också Värmdö Musteri och Värmdö Bryggeri, så vi plockar ihop våra varor tillsammans och samkör, berättar Åsa Levén.

Mer om: Coop | Coop | E-handel | e-handel | Fodi
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Coronaviruset
Varannan kund undviker butiker – handeln i välkommen in-kampanj

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Det var aldrig någon brist"

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Ingen har lagt sig ner för att dö"

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Gotlandsbutik jublar när reserestriktioner hävs: ”Slipper säga upp sommarpersonal”

Nyhetsbrev

Arkiv

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Lidls tolfte butik i kommunen är igång

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Orkla köper Havrefras

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Mat och apoteksvaror i samma påse

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Mathem dubblar i Göteborg

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.203