23948sdkhjf

Pricer backade – stororder ger jättelyft

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Pricers omsättning och vinst sjönk under det fjärde kvartalet, men orderingången ökade med över 200 procent.

Läs också: Här presenterar Pricer sin nya plattform

Pricer, som utvecklar prisinformationssystem, redovisar ett resultat efter skatt på 19,2 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2019 (25,8). Resultatet per aktie uppgick till 0:17 kronor (0:23).

Nettoomsättningen uppgick till 238 miljoner kronor (386).

Orderingången var 843 miljoner kronor (274), en ökning med 208 procent jämfört med samma period föregående år. I orderingången för kvartalet ingår en större order på cirka 625 miljoner kronor från en ledande amerikansk detaljhandelskedja, uppger bolaget.

Bruttomarginalen uppgick till 36,3 procent (20,6) och rörelseresultatet blev 24 miljoner kronor (29).

Läs också: Strongpoint ska revolutionera handeln med hjälp av USA-jätte

Styrelsen föreslår en utdelning om 0:80 kronor per aktie för helåret 2019 (0:60).

Pricer går in i 2020 med en "rekordhög" orderstock om drygt 730 miljoner kronor på en marknad som visar tydliga tecken på fortsatt stark tillväxt.

Så sammanfattar Pricers vd Helena Holmgren utvecklingen i bokslutsrapporten.

"Vår samlade bild kvarstår att marknadsaktiviteten är hög och att våra satsningar på försäljnings- och marknadsrelaterade aktiviteter genererat ett ökat intresse för våra produkter på flera marknader. Marknadspotentialen är fortsatt mycket stor då penetrationsgraden av ESL (Electronic Shelf Label)-system är väldigt låg och pappersetiketten fortfarande den främsta konkurrenten", skriver hon.

Läs också: Fortsatt tilllväxt för Zetadisplay

Helena Holmgren uppger vidare att det är för tidigt att dra slutsatser avseende coronavirusets effekter på bolagets produktions- och leveranskapacitet, men skriver att bolaget följer utvecklingen noga och är i nära dialog med sina underleverantörer.

"För leveranser i närtid har vi en tillräcklig lagernivå", skriver hon.

Under det fjärde kvartalet uppgick Pricers orderingång till 843 miljoner kronor (274), en ökning med 208 procent jämfört med samma kvartal föregående år. I orderingången ingår en större uppföljningsorder om cirka 625 miljoner kronor från en ledande amerikansk detaljhandelskedja avseende installation av Pricers system i ytterligare 450 butiker i USA under 2020, vilket bolaget tidigare meddelat.

Helena Holmgren upprepar tidigare besked om att tidpunkten för stora kundprojekt skapar volatilitet sett till både orderingång och omsättning.

Källa: Nyhetsbyrån Direkt
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Världens mat" med nya ägare

Bagerierna som säljer flest semlor

Oviss framtid för Willys-butik

Handlare anmäld efter brand – la ut övervakningsbild

Försäljning lyfte Coop Norrbotten

Nyhetsbrev

Plus

Chefsintervjun
Efter många tunga år – nu ska Coop ta mark: ”Vi ser effekter”

Så ska Magnus Johansson, vd för Coop Sverige, leda företaget mot ökade marknadsandelar. "Coop-erbjudandet står sig allt starkare nästan oavsett geografi", säger han.

Arkiv

Ledare
Jurygruppernas avgörande betydelse för Dagligvarugalan

Coop Gotland pikar Ica Maxi: ”Utsikten behövde bli lite finare”

Icas obemannade test klart – fler kunder och höga snittköp

Kunder i åldrarna 17-23 ökade med 30 procent och snittköpen står sig väl mot traditionell handel. Det är två av slutsatserna i Icas obemannade pilottest.

Garant plastbantar 20 ton

Plus

Dagligvarugalan
Årets kassazon spionerar på sig själva varje vecka

Shopgun blir eReklamblad

Här fyller Coop 100 år

Plus

700 miljoners emv-företag ska sexdubblas och startar eget varumärke

Efter Netto-affären – så många butiker ska Coop lägga ned

”Det rör sig inte om många”, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson.

Matsvinnet från butiker tre gånger så stort

Ny mätmetod gav dramatisk ökning.

Icahandlare i Stockholm får inte sälja tobak – biter ifrån

Chefen har ordet
Målet arbeta för lyckligare mänsklighet – då som nu

Lidl tar in köttspecialisten Percys i nya unika butikskonceptet

Ingen ny Ica – Träffpunkten får ny ägare

De är Sveriges grönaste varumärken

Plus

Mötet
Han ska lösa veganostgåtan

34 färska miljoner in i en investeringsrunda och ett sålt tech-bolag borgar för att Sorosh Tavakoli kan nå sitt mål, att ta fram en veganost som smakar gott. – Jag kan ge projektet den tid det behöver.

Norrlandsrestaurang har öppnat lanthandel i Stockholm

Så är planen med Icanders

Den kombinerade butiken och restaurangen får 240 kvadratmeter kundyta och över 100 sittplatser.

All engångsplast borta på Lidl

1

Ica lanserar klimatkasse

Matpriserna sjönk måttligt under årets fattigaste månad

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Plus

Butiksspaning: Rymligt och rent

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Krönika
”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

Maxi-butiken storsatsar på eget kök

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Stort bråk efter Coops nedläggningsbesked

Matexpert: För mycket fokus på klimat

Axfood Snabbgross öppnar sin 25:e butik

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.125