23948sdkhjf

”Detaljerna viktiga – även på nätet”

Johan Kaij i en krönika om varför ”retail is detail” är vägen till framgång.

En av de första sakerna som en ambitiös rookie i dagligvarubranschen måste lära sig är olika uttryck och talesätt. Redan min andra dag på jobbet, på besök i Eslöv, fick jag i lätt panik lära mig ett flertal komplexa och avancerade förkortningar som PC, MC, KAM, SWOT, NUM DISTR, OOH och kategorier som ”frysta färdiglagade färskomponenter” (eller som det ibland kallas: köttbullar). Men av alla dessa nya termer var det ett uttryck som jag särskilt tog till mig och lärde mig både respektera och älska. Retail is detail.

Förutom den språkliga harmonin, så sammanfattar det för mig hur man inom retail måste tänka för att nå framgång. Att förstå hur planer och beslut påverkar verkligheten, hela vägen ut i butikens hyllor eller fabrikens rullband.

En felplacerad kampanjplats, ett pris som gått upp 3 kronor, en plottrig förpackningsdesign, den exakta temperatur som en banan måste befinna sig i för att vara fin och gul när vi köper dem i butikerna, den där halva procenten i marginal som kan vara skillnaden mellan förlust och vinst. Detaljer i mängder – som ofta skiljer vinnaren från förlorarna.

Nu kommer nästa steg där e-handeln växer även inom dagligvaror. Den växer inte så snabbt som många trendexperter trodde, men är så stor att de flesta företag nu måste börja arbeta med onlinekanalen aktivt. Och då kommer en lite jobbig sanning fram: även här handlar det om detaljer … men delvis helt andra detaljer.

Vi har börjat titta mer på området det senaste åren, och utvecklar just nu en utbildning för ECR & branschen inom CatMan Online. Vi ser att vi kan ta med oss en del saker från ”vanlig” retail, men också att mycket blir helt nytt. Blir kategorins roll en annan online? Hur kan man uttrycka sitt varumärke? Vad är egentligen en bra placering på en hemsida? Hur gör man sambandsexponeringar? Vad är en bra produktbild? Vilka sökord måste definieras? Går det ens att göra säljkoncept? Ny kunskap, ny förståelse, en annan värld.

Så för er som kastar er in i den digitala världen och vill lyckas med affärerna – gör det med nyfikenhet och insikten att ni troligtvis måste lära er en hel del nya saker. För det som inte förändras är att ”online retail is also detail”.

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic

Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125