23948sdkhjf

”Detaljerna viktiga – även på nätet”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Johan Kaij i en krönika om varför ”retail is detail” är vägen till framgång.

En av de första sakerna som en ambitiös rookie i dagligvarubranschen måste lära sig är olika uttryck och talesätt. Redan min andra dag på jobbet, på besök i Eslöv, fick jag i lätt panik lära mig ett flertal komplexa och avancerade förkortningar som PC, MC, KAM, SWOT, NUM DISTR, OOH och kategorier som ”frysta färdiglagade färskomponenter” (eller som det ibland kallas: köttbullar). Men av alla dessa nya termer var det ett uttryck som jag särskilt tog till mig och lärde mig både respektera och älska. Retail is detail.

Läs också: ”Glöm inte att leda med både hjärna och hjärta även i kris”

Förutom den språkliga harmonin, så sammanfattar det för mig hur man inom retail måste tänka för att nå framgång. Att förstå hur planer och beslut påverkar verkligheten, hela vägen ut i butikens hyllor eller fabrikens rullband.

En felplacerad kampanjplats, ett pris som gått upp 3 kronor, en plottrig förpackningsdesign, den exakta temperatur som en banan måste befinna sig i för att vara fin och gul när vi köper dem i butikerna, den där halva procenten i marginal som kan vara skillnaden mellan förlust och vinst. Detaljer i mängder – som ofta skiljer vinnaren från förlorarna.

Nu kommer nästa steg där e-handeln växer även inom dagligvaror. Den växer inte så snabbt som många trendexperter trodde, men är så stor att de flesta företag nu måste börja arbeta med onlinekanalen aktivt. Och då kommer en lite jobbig sanning fram: även här handlar det om detaljer … men delvis helt andra detaljer.

Vi har börjat titta mer på området det senaste åren, och utvecklar just nu en utbildning för ECR & branschen inom CatMan Online. Vi ser att vi kan ta med oss en del saker från ”vanlig” retail, men också att mycket blir helt nytt. Blir kategorins roll en annan online? Hur kan man uttrycka sitt varumärke? Vad är egentligen en bra placering på en hemsida? Hur gör man sambandsexponeringar? Vad är en bra produktbild? Vilka sökord måste definieras? Går det ens att göra säljkoncept? Ny kunskap, ny förståelse, en annan värld.

Så för er som kastar er in i den digitala världen och vill lyckas med affärerna – gör det med nyfikenhet och insikten att ni troligtvis måste lära er en hel del nya saker. För det som inte förändras är att ”online retail is also detail”.

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic

Mer om: Johan Kaij | krönika
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Coops jättelager läggs på is

Plus

Mötet
"Jag är van att bli lyssnad på"

Icaprofilen Ulf Davidson ser tillbaka på en lyckosam karriär och vill ge tillbaka – både till Ica och till hembygden. Här tipsar har färska handlare.

Så snabbt ökar sjukskrivningarna i butik

Piloten klar: Logistikföretaget släpper unika e-handelsskåp

Coop lägger ned Netto-butik

Netto-butiken i Tidaholm ställs inte om till Coop.

Nyhetsbrev

Här hamnar Kirunas nya Systembolag

Arkiv

Coronaviruset
Trängselansvarig i branschens nya direktiv till butikerna

De tar över "Världens mat"

Ny ordförande för Svenska Retursystem

Ny vd på Dava Foods

Ny dagligvarubutik planeras i sjuvåningshus – 2 200 kvadratmeter

Butiken planeras på Grisbacka i Umeå.

Ägg och knäckebröd ökar i efterfrågan

Nya problem för Willys butiksplaner i Laholm

Urban Delis första pop-in-shop – premiär på Hemköp

Personalen rusar till Handels

Coop säljer mer mark på Tullholmen

Explosion i både fryst och färsk fisk: ”Det här såg jag verkligen inte komma”

Exporten av färsk norsk lax till Sverige ökade med 53 procent förra veckan.

Krönika
”Glöm inte att leda med både hjärna och hjärta även i kris”

Coronaviruset
Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

Så tros påsken påverkas: ”Styr om till mer paketerat”

Coronakrisen tros påverka påskförsäljningen både geografiskt och när det gäller sortimentet. ”Vi styr om mot mer färdigpackat”, säger Icahandlaren Håkan Börjesson.

1

Chefen har ordet
Magnus Johansson: ”Våra system har stått pall i krisen”

Ny tjänst för hemkörd mat gör succé

Coronaviruset
De skiftar från matproduktion till skyddsvisir

Coronaviruset
Nielsen: Så har corona påverkat handeln – och så kan det utvecklas

Hur har försäljningen påverkats av covid-19 och vad händer om myndigheterna tar till ännu skarpare åtgärder? Det har analysföretaget Nielsen undersökt.

Walmart tar tempen på sina anställda

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

Ica går om Coop i hållbarhetstoppen

Brist på svensk färs i butikerna

Butik i konkurs i Oxelösund

Fortsatt oro bland producenterna

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

Coronaviruset
Butikens nya bil fick rutan krossad – skulle leverera mat till riskgrupper

Efter 46 år kan lanthandeln återuppstå

1 300 ansökningar till Coops lagerterminal

Coronaviruset
Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Nu värderas Ica och Axfood högre

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.172