23948sdkhjf

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Den svenska handeln tro har sjunkit kraftigt sedan oktober förra året men ökade nu något under februari, det framgår av Handelsbarometern från Svensk Handel. De fysiska butikernas tro ökade med 1 enhet till 90,2, en bra bit under index på 100, samtidigt som e-handeln ökade med 0,1 till 106,6.

Det är sällanköpshandeln som driver på ökningen i handeln med plus 2,1 enheter då dagligvaruhandelns tro sjönk med 0,1 enheter.

– I stora delar av landet har det inte blivit något av den vinter som sport- och klädhandeln så väl hade behövt. Försäljningen av skidor, vinterjackor och handskar har inte tagit fart. Nu blickar butikerna istället fram mot vårförsäljningen och med det kommer nytt hopp, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel i rapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.124