23948sdkhjf

Därför tappar dagligvaruhandeln mark

Dagligvaruhandeln ökade sin omsättning med 3,1 procent under 2019.

Läs också: Dagligvaruhandeln avslutar sommaren på topp

I själva verket var det en minskning, eftersom matpriserna ökade med 2,8 procent under året, och befolkningen med 1,1 procent.

Så egentligen var det en minskning med 0,8 procent.

Daniel Liljeberg, näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel, håller i arbetet med Dagligvaruindex som siffrorna är hämtade från.

– Vi har inga svar i dag exakt vad det beror på, men man kan peka tre trender som har påverkat, säger han på ett lunchseminarium som branschorganisationen ordnar tillsammans med HUI Research.

Läs också: Dagligvaruhanden rusade i maj

De tre faktorerna Liljeberg lyfter fram är:

  • Restaurangerna ökar sin andel av ”magmarknaden”.

  • Minskningen av non-food i dagligvaruhandeln.

  • Ökningen av lågprisprodukter och lågprisalternativ ger lägre snittköp.

– Samtidigt som restaurangerna tar marknad från dagligvaruhandeln jobbar många av våra medlemmar med måltids- och färdigmatskoncept, och tar en fight om de andelarna, säger Daniel Liljeberg.

Han lyfte också fram hur non-food eller specialvaruavdelningarna krympt i dagligvarubutikerna och att allt fler konsumenter väljer lågprisalternativ.

Jonas Arnberg, vd för HUI Research, vände blicken framåt och sammanfattade vilka utmaningar branschen står inför och vilka möjligheter som finns.

Läs också: Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

– Jag ser två stora utmaningar, säger han. Dels den växande budget- och lågprismarknaden inom detaljhandeln och dels konsekvenserna av e-handeln och digitaliseringen.

– Det vi ser redan nu i högkonjunktur är att det budgetkoncept som Dollarstore och Rusta som växer, fortsätter han. Kategorier som tvättmedel och hemkem växer hos de butikerna.

En kommande lågkonjunktur tillsammans med växande e-handel gör att branschen går mot en mycket hårdare prispress, när konsumenterna på allvar börjar jämföra priser på samma sätt som i sällanköpshandeln, menar han.

– Vi har aldrig haft digitalisering och lågkonjunktur samtidigt, säger han.

Läs också: Magnus Johansson ny ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Han pekade också på att den ”inflection point” där den största tillväxten är på nätet, som sällanköpshandeln redan passerat, också nåtts i vissa kategorier som snus och huvudvärkstabletter.

– Investerare och startups ägnar sig nu åt att plocka russinen ur dagligvaruhandelns kaka.

Men trots att den traditionella dagligvaruhandeln i dag är omkörd på vissa områden ser inte allt mörkt ut.

– Man har volymen och frekvensen och tar stora investeringar, och har möjlighet att äga det här på sikt.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109