23948sdkhjf

Därför tappar dagligvaruhandeln mark

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Dagligvaruhandeln ökade sin omsättning med 3,1 procent under 2019.

Läs också: Svensk Dagligvaruhandel slår larm: Svårt att anställa permitterade – de är hellre lediga

I själva verket var det en minskning, eftersom matpriserna ökade med 2,8 procent under året, och befolkningen med 1,1 procent.

Så egentligen var det en minskning med 0,8 procent.

Daniel Liljeberg, näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel, håller i arbetet med Dagligvaruindex som siffrorna är hämtade från.

– Vi har inga svar i dag exakt vad det beror på, men man kan peka tre trender som har påverkat, säger han på ett lunchseminarium som branschorganisationen ordnar tillsammans med HUI Research.

Läs också: ”Rimligt att vi i vår bransch applåderar för oss själva”

De tre faktorerna Liljeberg lyfter fram är:

  • Restaurangerna ökar sin andel av ”magmarknaden”.

  • Minskningen av non-food i dagligvaruhandeln.

  • Ökningen av lågprisprodukter och lågprisalternativ ger lägre snittköp.

– Samtidigt som restaurangerna tar marknad från dagligvaruhandeln jobbar många av våra medlemmar med måltids- och färdigmatskoncept, och tar en fight om de andelarna, säger Daniel Liljeberg.

Han lyfte också fram hur non-food eller specialvaruavdelningarna krympt i dagligvarubutikerna och att allt fler konsumenter väljer lågprisalternativ.

Jonas Arnberg, vd för HUI Research, vände blicken framåt och sammanfattade vilka utmaningar branschen står inför och vilka möjligheter som finns.

Läs också: Nu ska samhällsviktiga yrkeskategorier specificeras

– Jag ser två stora utmaningar, säger han. Dels den växande budget- och lågprismarknaden inom detaljhandeln och dels konsekvenserna av e-handeln och digitaliseringen.

– Det vi ser redan nu i högkonjunktur är att det budgetkoncept som Dollarstore och Rusta som växer, fortsätter han. Kategorier som tvättmedel och hemkem växer hos de butikerna.

En kommande lågkonjunktur tillsammans med växande e-handel gör att branschen går mot en mycket hårdare prispress, när konsumenterna på allvar börjar jämföra priser på samma sätt som i sällanköpshandeln, menar han.

– Vi har aldrig haft digitalisering och lågkonjunktur samtidigt, säger han.

Läs också: Dagligvaruhandelns åtgärdslista till regeringen

Han pekade också på att den ”inflection point” där den största tillväxten är på nätet, som sällanköpshandeln redan passerat, också nåtts i vissa kategorier som snus och huvudvärkstabletter.

– Investerare och startups ägnar sig nu åt att plocka russinen ur dagligvaruhandelns kaka.

Men trots att den traditionella dagligvaruhandeln i dag är omkörd på vissa områden ser inte allt mörkt ut.

– Man har volymen och frekvensen och tar stora investeringar, och har möjlighet att äga det här på sikt.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny dagligvarubutik planeras i sjuvåningshus – 2 200 kvadratmeter

Butiken planeras på Grisbacka i Umeå.

Coop säljer mer mark på Tullholmen

Ny vd på Dava Foods

Urban Delis första pop-in-shop – premiär på Hemköp

Explosion i både fryst och färsk fisk: ”Det här såg jag verkligen inte komma”

Exporten av färsk norsk lax till Sverige ökade med 53 procent förra veckan.

Nyhetsbrev

Ägg och knäckebröd ökar i efterfrågan

Arkiv

Personalen rusar till Handels

Nya problem för Willys butiksplaner i Laholm

Krönika
”Glöm inte att leda med både hjärna och hjärta även i kris”

Coronaviruset
Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

1

Chefen har ordet
Magnus Johansson: ”Våra system har stått pall i krisen”

Coronaviruset
Nielsen: Så har corona påverkat handeln – och så kan det utvecklas

Hur har försäljningen påverkats av covid-19 och vad händer om myndigheterna tar till ännu skarpare åtgärder? Det har analysföretaget Nielsen undersökt.

Coronaviruset
De skiftar från matproduktion till skyddsvisir

Så tros påsken påverkas: ”Styr om till mer paketerat”

Coronakrisen tros påverka påskförsäljningen både geografiskt och när det gäller sortimentet. ”Vi styr om mot mer färdigpackat”, säger Icahandlaren Håkan Börjesson.

Ny tjänst för hemkörd mat gör succé

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

Walmart tar tempen på sina anställda

Brist på svensk färs i butikerna

Butik i konkurs i Oxelösund

Ica går om Coop i hållbarhetstoppen

Trendbrottet: Nu minskar emv-andelen

Plus

Mötet
Matstället à la farmor Greta blir kronan på verket

Marie Söderberg, handlare på Ica Matkassen, vågar lyfta blicken och se framåt.

Fortsatt oro bland producenterna

Klart för 3D-butik – en av Lidls största investeringar

Lidl storinvesterar i en unik 3D-butik i Jönköping.

Coronaviruset
Butikens nya bil fick rutan krossad – skulle leverera mat till riskgrupper

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

1 300 ansökningar till Coops lagerterminal

Efter 46 år kan lanthandeln återuppstå

Coronaviruset
Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Coronaviruset
Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Coronaviruset
Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Nu värderas Ica och Axfood högre

Coronaviruset
Flyttar fram Icanders öppning

Maxi-butik bygger om och ut: ”Blir lite som en handelsplats”

Flexibel seniorrabatt – nytt grepp för att rädda äldre

Nettoköpet och e-handeln fick KF:s resultat att rasa

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.125