23948sdkhjf

Så är planen med Icanders

Den kombinerade butiken och restaurangen får 240 kvadratmeter kundyta och över 100 sittplatser.

Det går fort på måltidsmarknaden. I december avslöjade Ica att man planererar en ny måltidspilot i Stockholm. Den 1 april slår Icanders upp dörrarna i Moodgallerian i centrala Stockholm.

– Vi vill snabbt få upp det vi vill presentera, säger Mats Munther, chef strategi och nya affärer på Ica Sverige.

Den nya kombinerade butiken och restaurangen kommer att på plats ledas av bland andra Mats Bergvall och David Johansson, konceptutvecklare och produktutvecklingschef på Ica Sveriges enhet för nya affärer.

Ytterst ansvarig är Mats Munther.

– Icanders är ett sätt att ytterligare förstärka oss på måltidsmarknaden, säger han till Fri Köpenskap.

Fri Köpenskap har den senaste tiden skrivit om en rad egna butikssatsningar på restauranger och måltidslösningar från i första hand Maxibutiker.

– Det är några exempel på handlare som satsat, säger Mats Munther.

– Vi ska dra nytta av de erfarenheter de gjort, och jobba för att kunna stötta alla Icahandlare ytterligare, fortsätter han. Planeringen har skett i nära dialog med Icahandlarna.

Icanders kommer att vara en kombinerad restaurang och butik, med fokus på måltider.

– Det handlar om det som är bekvämt, convenient, för kunderna, säger Mats Munther.

Det blir över 100 sittplatser, men också en liten butiksyta där man kan köpa med sig måltidsprodukter.

– Själva kundytan är 240 kvadratmeter, berättar Mats Munther.

Lokalen kommer också att inrymma ett tillredningskök och ett bageri.

Tanken är att erbjuda frukost-, lunch-, brunch-, AW- och middagslösningar för de många människor som befinner sig i och rör sig i området.

– Graden av färdighet kommer kunderna att avgöra. Det handlar om att lyssna på kunderna och ständigt utvecklas. Icanders kommer inte att se likadant ut i augusti som när vi öppnar i april.

Namnet Icanders signalerar tradition, men tanken är också att föra husmanskosten in i 2020-talet.

– Det gäller att hitta en bra mix. Det blir lättare att visa och förklara när vi har öppnat, säger Mats Munther.

Poängen med satsningen är att bidra till att utveckla Icahandlarnas måltidserbjudanden i hela landet.

– Att lära oss mer, och att förflytta positionerna i en marknad som präglas av både bransch- och kanalglidning. Det blir allt svårare att prata om två olika marknader, säger Mats Munther.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078