23948sdkhjf

Målet arbeta för lyckligare mänsklighet – då som nu

Tommy Ohlström tackar för sig i en krönika där han sammanfattar sju år på KF.

De senaste veckorna har det inom både bransch och allmänhet livligt diskuterats medlemskap, medlemsnytta och medlemmars värde. Ursprunget var Icas förändring av sitt bonussystem som skulle innebära att de kunder som handlar för mindre summor inte längre får bonus eftersom systemet skulle nollställas varje månad. 

Läs också: Varför lyckas inte konkurrenterna minska Icas dominans?

För en verksamhet som vår, där medlemmen verkligen äger och har inflytande över sin butik och verksamhet, är en öppen dialog kring medlemsnytta och vilken roll en medlem spelar alltid aktuell, och alltid viktig. För vi måste i varje tid förtjäna våra medlemmars förtroende, gång på gång. Vi möter medlemmarna på våra stämmor som beslutsfattare. För oss är det naturligtvis viktigt att våra medlemmar handlar – men det är lika viktigt vad de handlar och att de känner sig delaktiga och har möjlighet att påverka verksamheten. 

Här vill jag återigen påminna om vad som står i KF:s stadgar, som vi fortfarande har som främsta ledstjärna: 1905 slog KF:s styrelse fast att rörelsens ekonomiska system hade som främsta mål att arbeta för en lyckligare mänsklighet. 

Det är ett rättesnöre som jag tycker är till och med nästan mer giltigt och relevant i dag än vad det var för 120 år sedan. Inte minst i ljuset av det självklara hållbarhetstänk som präglar framför allt den yngre generationen.

Våra konkurrenter har som främsta mål och drivkraft att tjäna pengar men vi har ett ansvar som är större än så. Det är dessutom något våra medlemmar är tydliga med att vi ska ha – de både förväntar sig och kräver att vi tar det ansvaret på allvar. 

Läs också: ”Chefer och ledare, nu är det dags att agera”

År 2017 skänktes till exempel 93,5 ton mat av Coops butiker till andra organisationer och verksamheter. Och sedan 2018 har Coops matsvinn minskat med hisnande 772 ton. Och allt detta gör vi tillsammans med våra medlemmar. Det är win win för alla, oavsett nivå på inköpen.

Visserligen är det många andra aktörer som på senare år har insett värdet av ett hållbart synsätt i sin verksamhet. Men vi har något de saknar: 3,5 miljoner medlemmar och delägare. Tillsammans utgör vi en mäktig kraft för förändring. Vi må fira 121 år i år – men vår resa har bara börjat.

Däremot tar min resa inom KF snart slut, så med denna krönika säger jag tack och hej då. Efter sju spännande år på KF är jag stolt över vad vi har åstadkommit tillsammans och den förändringsresa vi har inlett. Och lita på att det finns arbetsuppgifter kvar att göra. Målet om en uthålligt hög vinstnivå kommer att kräva ett effektivt beslutsfattande och mer av gemensamma tag i butiksdriften. 

Tack för mig!

Tommy Ohlström, ordförande Kooperativa förbundet (KF)

Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094