23948sdkhjf

Fontana i stort samarbete med Norrmejerier – bräcker Ica med besked

Lanserar svensk Grilloumi och dubblar Icas volymer.

Fri Köpenskap kunde i december berätta att Ica lanserar en storsatsning tillsammans med Sveriges tredje största mejeri Norrmejerier kring en helt svensk grillost som påminner om den kända och varumärkesskyddade halloumiosten.

Nu slår Fontana tillbaka – med en egen satsning tillsammans med just Norrmejerier. Båda produkterna beräknas träffa marknaden i september men Fri Köpenskap kan nu berätta att Fontanas blir betydligt större.

Norrmejeriers nya ysteri, stor som en halv fotbollsplan och fem meter hög, kommer att ha en full kapacitet på 2 000 ton grillost per år och Ica beräknas starta på en produktion omkring 350 ton per år.

Norrmejeriers minsta krav på produktion i ett uppstartsskede ligger på 1 000 ton vilket alltså innebär att Fontana startar sin produktion på minst 650 ton per år. Men det kan också bli betydligt mer än så, och det är ingen liten satsning. Den kända Västerbottensosten säljer jämförelsevis 2 500 ton per år med export inräknad.

– Det är jättesvårt att säga exakt hur mycket det blir men vi kan garanterat sälja allt som Norrmejerier kan producera åt oss. Det blir inga problem alls, säger Fontanas vd Loizos Papadopoulos till Fri Köpenskap

Efterfrågan på Halloumi i Sverige är stor och Fontana har i många år letat efter rätt samarbetspartner för en lansering av grillost enbart på svensk mjölk.

– Det finns en stor efterfrågan både i Sverige och internationellt, problemet har varit att hitta en samarbetspartner som delar våra värderingar men som också kan hantera volymer som räcker till. Därför har planerna tidigare lagts på is.

När Food Supply når honom är han på studiebesök i Västerbottensostens kända mejeri i Burträsk, där han får en rundvandring av bland andra en av Sveriges få ostmästare, Thomas Rudin.

– Man ska ha passion för det man gör och jag har aldrig skådat sådan passion som de här ostmästarna har. Alla här är stolta och passionerade över det de gör och deras produkter vilket är underbart att se. De delar precis samma värderingar som oss; kvalitet, service och ärlighet.

Även Norrmejeriers vd Anders Fredriksson är upprymd. Mjölkkonsumtionen i landet är en nedåtgående trend men tack vare starka uppstickare som grillost kan tappet kompenseras.

– Det här är verkligen en fantastisk nyhet för alla norrländska bönder. Dessutom är det en produkt som går relativt snabbt att tillverka men har lång hållbarhet. Eftersom mjölkinvägningen varierar beroende på säsong och andra faktorer så kan vi balansera produktionen när mjölktillgången är hög, berättar han för Fri Köpenskap.

De är just nu i full färd att bygga det nya ysteriet som kommer att sysselsätta 12 personer vid huvudanläggningen i Umeå.

– Förhoppningen är att anläggningen kommer att vara på plats i juli, plus minus några veckor.

Omkring 40 miljoner kronor investeras i den nya satsningen som alltså ska producera både Fontanas och Icas produkter. Recepten kommer däremot att skilja sig.

– Vi har provystat produkterna och benchmarkat dem mot de produkter som finns på marknaden i dag. De ska vara minst lika bra både i termer av smak och konsistens men eftersom Ica och Fontana har sina egna preferenser så kommer produkterna att skilja sig. Det exakta resultatet kan vi däremot inte veta förrän vi producerat med den nya utrustningen i skarpt läge, säger han.

Även Loizos Papadopoulos är mycket nöjd med resultatet.

Fantastiskt god, det här produkten är verkligen toppkvalitet och kommer att tas emot väldigt positivt. Min far har lärt mig att kvalitet alltid vinner i längden.

Ser ni någon risk för kannibalisering på era cypriotiska Halloumiostar?

– Nej, det finns flera olika typer av konsumenter. Vissa vill ha Halloumi och vissa vill ha svenskt. Vi ser det bara som en produkt för nya kunder.

Vad betyder detta i termer av konkurrens med Ica?

– Vi ser inte Ica som en konkurrent. De är snarare en samarbetspartner och stor kund som vi växer tillsammans med. Emv finns och kommer alltid att finnas, vi fokuserar på vårt.

Det blev en het debatt kring Halloumi i somras, finns det någon koppling där?

– Nej, sedan blev den debatten tyvärr lite olyckligt snedvriden eftersom Halloumi inte innehåller någon antibiotika, men det är en annan historia.

Den nya produkten kommer att gå in under Fontanas redan existerande och varumärkesskyddade produktkoncept Grilloumi, och blir en av deras totalt 20-talet produkter.

– Vi tillverkar redan andra varianter av Grilloumiostar bland annat på Cypern och i Grekland. Den svenska Grilloumin kommer att göras till hundra procent på komjölk men i våra cypriotiska och grekiska varianter kan vi exempelvis använda får- och getmjölk. Produkterna har olika smaker och användningsområden och vår ambition är att bredda medvetenheten kring användningsområden hos de svenska konsumenterna.

I Sverige är den vanligaste tillagningsmetoden att grilla eller steka.

– Men internationellt används Halloumi och Grilloumi på en rad olika sätt. Man kan till exempel äta den som den är, fritera eller riva över pastan.

Fontana tippar att försäljningsfördelningen mellan dagligvaruhandel och restaurang kommer att bli ungefär 50/50 men ser även stor potential för svenska ostar internationellt.

Vi har stor efterfrågan även internationellt, inte minst i Mellanöstern, Sydkorea och några andra länder i Europa. Det är kul att återuppta svenskt fokus och den norrländska Grilloumi-osten har stor potential. Här finns hur mycket mjölk som helst, säger han och skrattar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093