23948sdkhjf

Lågprishandeln utmanar dagligvaruhandeln – växer lika snabbt som e-handeln

| Av Johan Bahlenberg/Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

HUI:s vd: På sikt kan dagligvaruhandeln reduceras till rena livsmedelsbutiker.

E-handeln växer så det knakar och står för en allt större del av den totala detaljhandeln. Det finns dock en sektor i den fysiska butikshandeln som växer lika snabbt – lågprishandeln. Det säger Jonas Arnberg, vd vid HUI Research, till Nyhetsbyrån Direkt.

Läs också: Eko Stormarknad laddar för ny varuhusöppning

– Lågprishandeln växer lika snabbt som e-handeln. Vi ser att lågprisaktörer tar allt större utrymme i olika handelsområden. Ett exempel här i Stockholm är att Rusta öppnat butik bredvid NK – varandras motpoler. Det finns absolut ett sug efter lågpris, säger han.

Han påpekar att man ser en stark ökning för detta segment även i andra länder och menar att en förklaring är att detta är något som handeln bemästrar bra.

– Budgethandeln klarar sig mot det digitala. Det kommer alltid att vara billigare att ställa in en lastpall i en butik och låta kunden göra jobbet än att ha e-handel där någon ska leverera varorna, säger han.

Att Sverige nu går mot en lågkonjunktur lär dessutom gynna sektorn, med ett ökat prisfokus hos konsumenterna.

Läs också: Lidl om Coops lågpriskoncept – intressant men inte oroande

– Vi har också större inkomstskillnader än tidigare och det finns en grupp som verkligen kommer att jaga lågprisprodukter, säger Jonas Arnberg.

Sverige har dessutom jämfört med andra länder en relativt liten marknadsandel för lågprisbutiker.

– Vi kommer fortsätta se en stark tillväxt för lågprishandeln, bedömer Jonas Arnberg.

De som drabbas av den utvecklingen är den traditionella butikskedjan.

Läs också: Nu ska Rusta växa: ”Dubbel- och trippeletableringar”

– Lågprisaktörerna plockar vissa delar, som tvättmedel och schampo, medan e-handelsaktörerna tar andra delar, som apoteksvaror. Framöver kan tiden vara förbi när man åkte till en butik för att köpa allt och var beredd att åka långt för att göra det. Den traditionella kedjan, mellansegmentet, har här en jätteutmaning. Det är inget som händer nu, men på sikt kan dagligvaruhandeln reduceras till rena livsmedelsbutiker, säger han.

Jonas Arnberg noterar att lågpristrenden syns även i dagligvaruhandeln, där det i dag endast är lågprisaktörer som Lidl och Willys som nettoöppnar butiker.

– De traditionella butikerna stänger i stället butiker. Det är något som sker här, säger han.

Mer om: HUI | Lågpris
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Här öppnar landets största obemannade butik

Coronaviruset
Kampanj ska få kunden tillbaka i butiken

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Det var aldrig någon brist"

Gotlandsbutik jublar när reserestriktioner hävs: ”Slipper säga upp sommarpersonal”

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Ingen har lagt sig ner för att dö"

Nyhetsbrev

Arkiv

Lidls tolfte butik i kommunen är igång

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Orkla köper Havrefras

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Mathem dubblar i Göteborg

Mat och apoteksvaror i samma påse

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.171