23948sdkhjf

Extrem e-handelsökning i spåren av corona: "Vi trodde inte våra ögon"

Kedjorna vittnar om en enorm ökning som inte tycks avta.

Oron för det nya coronaviruset, covid-19, har i stadig takt vuxit och under tisdagen höjdes risknivån till den högsta – mycket hög risk för samhällsspridning i Sverige.

Som en konsekvens av att fler försöker undvika folksamlingar har e-handeln med livsmedel fullkomligt exploderat.

– Vi trodde inte våra ögon förra veckan. Trycket var helt enormt men peaken är definitivt inte nådd när det gäller försäljning. Vi går mot en ännu starkare vecka nu, säger Niklas Zeitlin, operativ chef för Coop Online, till Fri Köpenskap.

Samtliga av Coops produktionsenheter för e-handeln, vilket är över 30, har enligt honom gått upp på max för att skapa bästa möjliga kapacitet – men det räcker ändå inte för att möta efterfrågan.

I Stockholmsområdet har trycket varit så pass stort att man just nu behöver vara ute i god tid eller beställa samma dag-leveranser för att inte behöva vänta två dagar på sin leverans. Det är svårt att få varorna levererade nästkommande dag, trots att vi har tagit in alla resurser vi har tillgängliga, både när det gäller plock och spedition.

Även Mathem bekräftar det ökade trycket.

– Jag tror att det är likadant hos alla kedjor. När efterfrågan ökar så snabbt som det gör nu så skjuts leveranstiderna fram och då tittar kunderna hos andra aktörer. Det blir en rundgång i hela systemet så jag tror att alla ser precis samma ökning, säger vd:n Johan Lagercrantz.

Ökningen skapar också stora utmaningar.

– Vi försöker göra vad vi kan för att svara upp mot efterfrågan men det blir tufft när ökningen kommer så snabbt i alla led. Varorna ska beställas, tas emot, plockas och levereras till kund, konstaterar Johan Lagercrantz.

Ett annat bekymmer är risken för smittspridning inom den egna organisationen. Eftersom personalbulken inom e-handel utgörs av plockare och chaufförer kan de så klart inte jobba hemifrån och nu har Folkhälsomyndigheten gått ut och uppmanat även dem med lindriga luftvägssymptom att stanna hemma som säkerhetsåtgärd.

– Beroende på vad som händer så kan det bli en jätteutmaning. Vi följer naturligtvis myndigheternas rekommendationer och sedan försöker vi jobba så proaktivt som möjligt. Personalen får grundlig information i hygien och hur de kan skydda sig samtidigt som vi ser över rutinerna för leverans, säger Niklas Zeitlin hos Coop.

Niklas Zeitlin.

I dagsläget signerar kunderna med finger eller penna på en handdator när de tar emot varor. För att minska risken att smitta sig själva eller andra tittar man nu på andra lösningar.

En liknande åtgärd har även vidtagits hos Ica.

När det gäller medarbetare som arbetar med hemleveranser har vi som försiktighetsprincip beslutat att varor ska levereras utanför kundens dörr. Vanligtvis bär våra medarbetare in varorna i hemmet, något som till exempel många äldre uppskattar väldigt mycket, säger Marcus Ahlmalm, chef för e-handel hos Ica.

Liksom bland övriga aktörer har Icas e-handel slagit i taket och dessutom syns tydliga indikationer på att kunderna bunkrar.

– Vi ser att våra kunder lägger större orders samt en ökad försäljning på konserver, vatten, ris, och pasta, konstaterar Marcus Ahlmalm.

Prisjämförelsesajten Matspar ser också tydliga effekter av coronaviruset.

– Sedan de första rapporterna om corona kom ut i december har trafiken ökat med 28 procent på veckobasis. Sökningen ”Handla mat online” på Google har också fördubblats bara den senaste veckan, säger vd:n och medgrundaren Omid Ghanbari.

När det gäller bunkring är effekterna också tydliga. Soppa, ravioli, nudlar och tonfisk har seglat upp som de mest populära varorna på sidan just nu. Även mejerivaror med längre hållbarhet har blivit populära.

– Typiska varor som konsumenterna förbereder sig med ifall utbudet skulle sina. Dessutom kan vi se att butikerna och kedjorna börjat sätta ut kampanjer på kolonialvaror som normalt inte brukar reas ut, konstaterar Omid Ghanbari.

Potentiellt skulle situationen kunna bli en form katalysator för e-handeln av mat generellt.

Vi ser att vi får in väldigt många nya kunder i registret. Kanske är detta kunder som inte tidigare handlat mat på nätet men som då upptäcker att det är väldigt smidigt och bra, säger Niklas Zeitlin hos Coop.

Artikeln är en del av vårt tema Coronaviruset.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11