23948sdkhjf

”Måltidsmarknaden hårdnar och vi behöver höja tempot”

Ica tänker inte lämna walk over till restaurangerna i kampen om måltidskunderna, betonar vd Anders Svensson i sin nya krönika.

Just nu är vi alla i branschen upptagna med att på bästa sätt hantera riskerna med coronavirusets spridning, för både våra kunders och medarbetares bästa. När jag pratar med kollegor i branschen påminns jag av hur otroligt viktiga våra tjänster är för samhället. Så har det alltid varit och så är jag övertygad om att det kommer att förbli.

Läs också: ”E-handel är som musik – är du hårdrockare eller syntare?”

Att hjälpa kunderna inför storhandling, fredagsmys och långkok har länge varit en naturlig del i vårt uppdrag, men våra kunder söker i allt större utsträckning flera lösningar för sitt måltidsbehov. Efterfrågan från kunderna att äta något nu direkt, eller väldigt snart, har ökat snabbt.  Här tänker vi inte lämna walk over till restauranger och kaféer, utan här har dagligvarubutikerna en självklar plats – och kan ta en större plats.

I min andra krönika om vad som kommer att påverka dagligvaruhandeln på 2020-talet riktar jag blicken mot just den stora efterfrågan på måltidslösningar som vi ser hos kunderna. Jag är nämligen övertygad om att den kommer ha stor påverkan på branschen det kommande decenniet.

Vi dagligvarukedjor konkurrerar inte bara med varandra, utan alla som kan mätta kundernas hungriga magar är våra konkurrenter. En Icabutik konkurrerar inte bara mot närmaste Willys, utan även mot kaféer, restauranger, bensinmackar och foodtrucks.

Många butiker har därför etablerat antingen egna restauranger eller väl utvecklade tillagningskök för att kunna möta kundernas önskemål. Vi har jobbat nära handlarna med att förbättra stödet till butikerna och vi har utvecklat ett brett sortiment. Men konkurrensen på måltidsmarknaden hårdnar och vi behöver höja tempot. Vi vill fortsätta utveckla vårt måltidssortiment och testa nya koncept för att ge Icahandlarna ännu mer att välja ifrån.

Läs också: Varför lyckas inte konkurrenterna minska Icas dominans?

Vad kan då vara bättre än att möta den kanske tuffaste konkurrensen i Sverige när det kommer till måltider? I Mood Stockholm, mitt i den krogtäta innerstaden, öppnar vi den 1 april Icanders. Det är en måltidsbutik och restaurang som kommer utveckla Icas måltidserbjudande.

Konceptet Icanders kombinerar inspiration från den klassiska lanthandeln med en modern restaurang för att utveckla den nya generationens måltidslösningar för Ica och Icabutikerna. Möjligheten att lokalt anpassa konceptet efter varje enskild butiks unika möjlighet är stor, och vårt mål är att hela eller delar av Icanders kommer att finnas i många Icabutiker.

Syftet med detta projekt är att bygga vidare på den matkulturen som finns inom Ica samt att lära oss mer för att möta de nya behov som kunderna har. Jag är övertygad om att måltidslösningar kommer att bli allt viktigare för butikerna framöver och denna satsning kommer lära oss mycket.

För mig har butiken alltid varit en inspirerande plats, och utvecklingen gör att vi nu fyller butikerna med ännu mer spännande innehåll för kunderna.

Anders Svensson, vd Ica Sverige

Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094