23948sdkhjf

Skottår, sportlov och corona lyfte försäljningen

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med hela 9,0 procent under februari 2020 jämfört med samma månad 2019, enligt Dagligvaruindex som presenteras i dag.

Eftersom 2020 är ett skottår tillkom en extra handelsdag och kalendereffekten uppgår därför till hela 3,8 procentenheter.

– Resultatet motsvarar ungefär det vi förväntade oss av en månad som innehåller tre hela sportlovsveckor och dessutom en extra handelsdag som infaller strax efter löneutbetalningar. Ytterligare en möjlig förklaring är ökad försäljning av livsmedel på grund av coronaoro, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, i en kommentar.

Även om den ökade försäljningen av livsmedel på grund av corona enbart haft marginell effekt i februari kommenterar Karin Brynell;

– Effekterna av svenskarnas förändrade köpbeteende av livsmedel med anledning av coronautvecklingen är enbart en marginell del av februarisifforna, men där vi står i dag är det oundvikligt att inte kommentera den situation vi nu befinner oss i. Det råder i dagsläget ingen brist på livsmedel i Sverige, och hittills har dagligvaruhandeln lyckats möta det mesta av den ökade efterfrågan. Om konsumenter fortsätter att handla på sig stora mängder produkter i den takt vi ser nu, utan att det egentligen är nödvändigt, kan vi så småningom få problem i varuförsörjningen och vi vill därför skicka med budskapet att vi i nuläget fortsätter få leveranser av varor som kedjorna så snabbt som möjligt för vidare till butiker

Tillväxten i fysisk butik uppgick till 8,8 procent medan e-handeln ökade med 17,0 procent varav hemleverans med 10,2 och upphämtning i butik med 31,5 procent.

Tack vare hög tillväxt under de två första månaderna 2020 samt under hösten 2019 är nu tillväxten för de senaste 12 månaderna 3,8 procent vilket är bland den högsta tillväxten sedan Dagligvaruindex började mätas i januari 2018

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125