23948sdkhjf

Då öppnar nya Maxi-piloten och så ska den se ut: ”Svårt att kopiera”

Låga hyllor och breda portaler ger fri sikt på 40 meter i butiken: ”Tillgängligheten blir en avgörande faktor”.

Fri Köpenskap har vid flera tillfällen berättat om Ica Maxi Visby på Gotland som investerat många miljoner i ett helt nytt pilotprojekt tillsammans med Ica Sverige och det erkända designföretaget Blink.

Nu kan vi berätta precis hur butiken kommer att se ut.

– När butiken öppnade för första gången 2007 var vi pilotbutik för ett nytt Maxi-koncept, DLS (den lilla stormarknaden). Därför är det nu väldigt roligt att få lämna över butiken som en ny pilotbutik igen, säger handlaren Paul ”Dino” Larsson till Fri Köpenskap.

Han var länge varit en profil på Gotland, uppskattad bland annat för sitt stora engagemang inom idrottsverksamheten. Butiken sponsrar över 1,2 miljoner årligen och har sitt namn på Gotlands största inomhusarena, Ica Maxi Arena. Runt sommaren 2022 går Dino Larsson i pension och lämnar över butiken till dottern Moa Lilja.

– Det har hela tiden känts viktigt för mig att om vi ska göra ett generationsskifte så ska Moa få öppna en butik i framkant. Butiken ska kunna utmana redan från dag ett och jag har svårt att se att någon annan ska kunna kopiera den här butiken under 2020/2021, säger han.

Ica Maxi:s nya pilotbutik kommer att öppna runt månadsskiftet maj/juni, lagom till sommarens högsäsong.

Vi börjar vi bli klara med elen och andra bakomliggande delar samt några avdelnignar som redan syns. Nu påbörjas fasen med att byta kyldiskar och efter påsk kommer det att ta extra fart, berättar Moa Lilja.

I planerna har butiken fokuserat på sex olika områden, nämligen:

  • Matglädje.
  • Prylglädje.
  • Prisglädje.
  • Äta nu/äta snart.
  • Enkel shopping.
  • Olika.

I nuvarande Maxi-koncept runtom i landet möts kunderna av specialsortimentet tidigt i kundvarvet. Det Ica Maxi Visby nu väljer att göra är att istället lyfta fram maten i finrummet. Butiken får två ingångar varav den ena entrén kommer rakt in i frukt och grönt-avdelningen. Den andra entrén möter istället en förbutik och restaurangsatsning med sitta ner/ta med.

– Specialsortimentet är fortfarande enormt viktigt för oss och det ska vi tillgängliggöra och göra roligare. Men ljus, servetter och underkläder handlar du inte varje dag, konstaterar Moa Lilja.

Just tillgängligheten är en av de viktigaste bitarna som butiken vilar på. För att öka tillgängligheten ska hyllorna i butikslayouten sänkas vilket skapar en fri sikt på 40 meter ned mot delikatess, mejeri och kolonial. Det finns också ett vägskäl där kunderna väljer om de vill gå till prylarna eller maten.

I färskvarupartiet kommer inget att vara högre än 160 centimeter så till och med jag som är kort ser hela vägen ner till delikatessen. Det blir mycket enkelt att navigera sig i butiken, säger Moa Lilja.

Vidare har gångarna breddats och skapat två gånger 3,5 meter stora portaler i kundvarvet. Dessutom kapas kolonialhyllorna så att ingen får bli längre 10-11 sektioner. För att kompensera den luftigare och mer överskådliga layouten utan att minska sortimentet ska butiken bland annat jobba mer med gavelexponeringar och sortimentsoptimering med hjälp av data.

Den manuella delikatessen och färskvarudelen byggs också om helt. Butiken gör en bland annat en storsatsning på det egna bageriet som kommer att kunna erbjuda butiksbakat skivat och packat bröd. Därutöver tillkommer ett fullskaligt produktionskök för att ta nästa steg när det gäller måltidslösningar.

Kunderna spenderar en större del av matkronan utanför hemmet nu vilket fått fast food och restaurangerna att växa. Här behöver även vi bredda vårt erbjudande, slår Dino Larsson fast.

Butiken går också från 14 till 25 utcheckningspunkter i kassalinjen bland annat genom att addera en ny station med åtta självutcheckningskassor/snabbkassor. Dessutom görs en storsatsning på e-handeln med egen drive through som fördubblar sin yta jämfört med i dag, premiärt för att det byggs ett väldigt stort kylrum samt en mottagningsyta.

– De kommande fem åren tror vi att mathandeln på nätet kommer att stå för upp emot 15 procent av omsättningen. Vi har en resa framför oss för att möta det behovet, säger Moa Lilja.

Butiken är ett pilotprojekt tillsammans med Ica Sverige, vilket innebär att delar av konceptet sannolikt kommer att användas i många andra Maxi-butiker runtom i landet de närmaste åren. Pilottesterna av de olika delarna kommer att utvärderas under olika lång tid.

– Vad som händer framöver får Ica Sverige berätta om men intresset bland andra handlare är väldigt stort, säger Dino Larsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109