23948sdkhjf

Test med Ica X för expressleveranser till äldre: ”Hoppas bli rikstäckande”

Ska använda Ica Pronto för att få ut mat till riskgrupperna.

Trycket är högt hos Ica Nära Brottbyhallen när Fri Köpenskap når handlaren Viktor Rönn, under onsdagsförmiddagen.

Läs också: Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Det är som dan före midsommar i butiken varenda dag nu. Livsmedelsbutikerna har ett mycket viktigt ansvar i dessa tider, säger han.

Särskilt i riskzonen för allvarlig sjukdom i coronaviruset, covid-19, är bland andra äldre som uppmanas att hålla sig inne.

– Jag ser jättemånga äldre som är inne och handlar i min butik nu och det gör mig orolig. Det måste stoppas väldigt fort, säger Viktor Rönn.

I samarbete med Icas innovationshubb Ica X håller Viktor Rönn på att pilottesta en ny tjänst ämnad för äldre, riskgrupper och de som riskerar att smitta andra. Tjänsten går i dag skarpt i hans eget upptagningsområde i Täby, Åkersberga och Vallentuna.

Läs också: Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

– Jag vill att så få som möjligt använder tjänsten, det vill säga att alla som kan få hjälp med handling av anhöriga eller andra använder det i stället. Men det finns säkert många som av olika anledningar inte har denna möjlighet och då är den här tjänsten perfekt, säger Viktor Rönn.

Tjänsten blir en påbyggnad på Icas redan existerande Foodora-liknande tjänst för snabba hemleveranser, Ica Pronto. Enkel förklarat har den befintliga plattformen byggts om och sortimentet breddats för att lösa det behov som finns i dag.

I dagsläget är det ett tidigt test som bara jag kör och lösningen har hittills varit väldigt enkel, avskalad och inget krav på befintlig e-handel finns. Kan vi få till den så bra som vi vill få till den kan vi rädda liv. Jag hoppas att fler Ica-handlare hakar på och att lösningen blir rikstäckande.

Att koppla upp butikssortimentet och komma igång med tjänsten tog max ett par timmar, menar Viktor Rönn.

Kunderna betalar med Swish, och det går att få hjälp av anhörig med betalningen för den som har svårt för det. Vi håller också på att fila på det kommunikativa eftersom tjänsten bygger på förtroende. I dagsläget kan vi inte sätta begränsningar för vem som använder den och därför är det oerhört viktigt att alla förstår att den här tjänsten bara är till för de som verkligen behöver den, säger Viktor Rönn.

Artikeln är en del av vårt tema Coronaviruset.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094