23948sdkhjf

Matvärlden oroliga: ”Lager börjar sina”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

”Produkterna har långa leveranstider. Det är en stor oro”, säger vd:n Muhittin Tayli.

Oron för coronaviruset, covid-19, har skapat stort tryck hos Matvärlden liksom bland stora delar av landets butiker. Kunderna hamstrar och allt färre fyller sina magar i landets restauranger.

Läs också: Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Som ett resultat av läget har Matvärldens försäljning ökat med 200 procent jämfört med föregående års siffror. Och den ökningen fortsätter att växa konsekvent.

– Det är svårt att få tiden att gå ihop. Vi rekommenderar alla i personalen att stanna hemma vid minsta lilla symptom vilket också minskar bemanningen lite. För att kompensera försöker vi ta all hjälp vi kan hitta. Från bemanningsföretag och angränsade branscher med livsmedelskunskap där folk tillfälligt är utan arbete, bagerier till exempel, säger Muhittin Tayli till Fri Köpenskap.

I kedjans butiker är det ständigt en kamp mot klockan att hinna plocka upp varorna på hyllan.

– Särskilt kämpigt var det förra helgen men nu känns det som att vi är intakta utan hål i hyllorna. Många från ledningen har gått ned på golvet, det är alle man på däck helt enkelt, säger Muhittin Tayli, som är majoritetsägare och grundare av Matvärlden. 

Läs också: Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Men det ökade trycket oroar också på lite längre sikt. Matvärlden fokuserar på utländsk mat från hela världen och enligt egen uppskattning består 25-30 procent av sortimentet av produkter som inte finns hos de vanliga livsmedelskedjorna. Krisen kan slå hårt särskilt mot dessa produkter, tror Muhittin Tayli.

Dessa produkter har särskilt långa leveranstider och lagren börjar sina. De räcker väl ett par veckor till men det är en stor oro. Varuförsörjningen kan bli problematisk framöver, säger han.

När det gäller vanliga varor kan brister lösas genom att styra om till andra tillverkare och länder, men för det lite mer udda sortimentet kan det bli desto svårare.

Det är oroliga tider särskilt eftersom man inte vet vad som händer. Man oroas ju över att det kan komma exportrestriktioner eller att logistiken och produktionen påverkas om det blir värre. Jag försöker följa med så mycket jag kan i utländsk media, säger Muhittin Tayli.

Mer om: corona | Matvärlden
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Uber i miljardaffär om matleveranser

På nytt jobb
Coops tidigare onlinechef – en av två nya i Lifvs styrelse

Catrin Folkesson och Ulf Rostedt kliver in i den obemannade kedjans styrelse.

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Larm om förslavade apor — kokosmjölk stoppas

Icahandlarnas förbund investerar 200 miljoner i fastighetsbolag

Nyhetsbrev

Icahandlare årets företagare i Lilla Edet

Arkiv

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Rapport: Förstärkt lågpristrend inom dagligvaruhandeln

De fick Icas entreprenörspris

Coops pik när Lidl öppnade – bjöd på en stor korg med lokala varor

Coronaviruset
Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

På nytt jobb
Han är ny ordförande för Hemköpshandlarna: "Väldigt hedrande"

Efterträder Samir Cherif som suttit på posten i elva år.

Ännu en Lidlbutik ska öppna vid Frölunda Torg

Coop i nytt samarbete – sätter upp laddstationer

Coronaviruset
Index: Coronaledarskapet påverkar medarbetarnas lojalitet

Maxi-pilot först att testa Icanders i butik

Ica Maxi Visby på Gotland kommer att pilottesta konceptet Icanders i butik.

Lidl-butik försenas – då kan bygget vara igång

Efter 48 år – Icabutiken stängs

Lidl lägger ned butik – bristande lönsamhet

Lidl stänger butiken i Tensta centrum norr om Stockholm.

Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel

Coop i nytt avtal om digitala kvitton

Ica i klimatprojekt om alger i foder till kor

Äkta vara: ”Industriella påhitt” i vegokorven

Lidl tänker miljonstämma kommun – 12 000 ton avfall hittades under marken

Coronaviruset
Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Så mycket ökade City Gross med i maj

Förtroendet för svensk livsmedelsförsörjning sviktar

Blixtsnabbt betalt för Vemblas bud

Ica och Coop fortsätter skära i reklamutgifterna

Playstationkaos på Lidl

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Lidls ägare köper Real Hypermarkets digitala verksamhet

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.144