23948sdkhjf

Lidl i samarbete med hotellkedja – säkrar bemanning

Lidl startar ett branschöverskridande samarbete med Nordic Choice Hotels och rekryterar medarbetare som blivit varslade.

I spåren av coronakrisen har vissa branscher, inte minst besöksnäringen, drabbats hårt med varsel och uppsägningar som följd. Parallellt har trycket i Sveriges livsmedelsbutiker ökat. Mot den bakgrunden ingår nu Lidl Sverige och Nordic Choice Hotels ett unikt branschöverskridande samarbete där de som står utan jobb hos hotellkedjan kan söka anställning i någon av Lidls butiker eller lager.

Läs också: Lidl installerar solanläggning på centrallagret

 Vi befinner oss i en extrem situation och måste göra allt vi kan för att säkra upp en trygg tillgång på mat så kunderna kan hitta det som behövs för att vardagen ska fungera. Det är också otroligt viktigt för hela samhället att se till att de människor som är friska har ett jobb att gå till. Det innebär att vi får tänka nytt och se till de möjligheter som uppstår. Samarbetet med Nordic Choice Hotels är en unik lösning och ett fint exempel på hur vi i kristider kan hjälpa varandra, även över branschgränser, säger Helena Erlingsjö, HR-direktör på Lidl Sverige i en kommentar.

Det var för ungefär två veckor sen som Vernes Popara, distriktschef för Lidl i Malmö, kontaktade Clarion Hotel Malmö Live för att presentera ett lokalt samarbete, efter att han sett hotellets vd, Jens Lyckman, gå ut med varslet. Vernes Popara hade ett akut behov av personal med tanke på hur mycket försäljningen har ökat och ville hjälpa till.

Rekryteringen startar omgående och samtliga anställda som blivit varslade har möjlighet att söka jobb hos Lidl via Next U och det digitala verktyget Higher. Next U arbetar med rekrytering och bemanning via videopresentationer, och har en lösning där kandidaterna söker jobb direkt via sina mobiler på bara ett par minuter.

 De brutala effekterna av coronakrisen kom snabbt och skoningslöst. På kort tid har vi gått från en personalbrist de kommande fem åren på 45 000 medarbetare, till att behöva varsla 4 500 av våra kollegor i Sverige. I detta läge är det oerhört skönt med snabbtänkta och flexibla företag som Lidl som snabbt såg en möjlighet till samarbete. Det här är oerhört bra för alla parter och det ska bli oerhört spännande att följa hur det utvecklas, säger Tina Tropp Jerresand, acting vice president People & Culture Nordic Choice Hotels.

Artikeln är en del av vårt tema Coronaviruset.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.093