23948sdkhjf

Lidls krispaket – morgonöppet och plexiglas

Lidl inför utökade öppettider för äldre på onsdagar och lördagar, börjar installera plexiglasskydd i kassorna och avståndsmarkeringar på sina golv.

Läs också: Lidl installerar solanläggning på centrallagret

För att minska smittspridningen och underlätta för de som har svårt med dagliga matinköp inför Lidl nu utökade öppettider för äldre och särskilt utsatta. Från och med i dag öppnar nästan alla butiker en timme tidigare på onsdagar och lördagar.

Nu påbörjas också installationer av kassaskydd av plexiglas som främst syftar till att skydda personalen i kassan. På golven i kassalinjen placeras klistermärken ut för att markera lämpliga avstånd mellan kunderna som köar.

– Vi befinner oss i en extrem situation och måste göra vad vi kan för att öka tryggheten. I tider av kris är det viktigare än någonsin att vi tar hand om varandra och är rädda om dem som är mest utsatta. Våra butiker fylls dagligen med nya färska varor och vi vill att alla ska känna sig trygga i att komma dit, kommenterar Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

De utökade öppettiderna gäller 184 av Lidls 194 butiker i Sverige. Undantagna är följande butiker i köpcentrum:

Läs också: Lågprisutmaningen: DVH-kedjor med lågprisprofil har framtiden för sig

  • Kristianstad C4

  • Malmö Caroli

  • Helsingborg Råå Centrum

  • Hallunda Centrum

  • Fittja Centrum

  • Tensta Centrum

  • Hässelby Åkermynta Centrum

  • Rinkeby Centrum

  • Charlottenberg

  • Nordstan Göteborg

Inom Coop är centralt producerade golvdekaler för avståndsmarkeringar i kassalinjerna på väg ut butik.

– Sedan tittar vi självklart på flera initiativ för att ytterligare anpassa butikerna efter den situation vi befinner oss, och där är det viktigt att man säkerställer att initiativen har rätt effekt och följer de riktlinjer som kommer från myndigheter, skriver Tarik Belqaid, pressansvarig på Coop till Fri Köpenskap.

–Plexiglas är något vi tittar på centralt och utvärderar hur vi ska ta vidare. Vi kommer även att jobba med kommunikation i våra butiker och uppmärksamma våra kunder på de instruktioner som kommit från FHM och vad man bör tänka på för att minska risken för smittspridning.

Artikeln är en del av vårt tema Coronaviruset.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.141