23948sdkhjf

Nielsen: Så har corona påverkat handeln – och så kan det utvecklas

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Hur har försäljningen påverkats av covid-19 och vad händer om myndigheterna tar till ännu skarpare åtgärder? Det har analysföretaget Nielsen undersökt.

– Det är viktigt att inte stå med för mycket varor i lager när efterfrågan går ner, säger Anna Ekström, försäljningsdirektör hos Nielsen till Fri Köpenskap.

Läs också: Hållbarhetscertifierad mat tappar marknadsandelar

I Nielsens nya rapport om coronautbrottet har de tittat på effekterna i Sverige samt i flera andra länder där utvecklingen pågått längre. I Sverige har de tittat på försäljningsutvecklingen till och med vecka 11, söndag den 15 mars. Försäljningen av flera bunkringsvaror som mjöl, toalettpapper, pasta, konserver och hygienprodukter mer än fördubblades under vecka 11 jämfört med index för vecka 9 och 10. Men enligt samma rapport bör kedjor och butiker passa sig för att inte beställa in för mycket varor trots att efterfrågan är hög.

På marknader där utbrottet pågått längre, som Kina och Italien, är mönstret tydligt. Hälso- och hygienprodukter skjuter i höjden när utbrottet kommer, därefter minskar det. Efterfrågan på stapelvaror hänger med lite längre men återgår också så småningom till det normala. När det gäller dyrare ”lyxvaror” normaliseras de lite saktare i takt med att kundernas rädsla minskas.

– Många producenter i Sverige har ställt om sin produktion till att producera mer av en viss typ av vara för att täcka upp efterfrågan. För dem är det viktigt att ställa tillbaka när dippen sedan kommer på samma sätt som kedjor och butiker bör se upp för att inte stå med för mycket varor i lager, säger Anna Ekström.

En annan insikt i rapporten är att kunderna blir mindre priskänsliga under coronapandemin. Kunderna besöker gärna den bostadsnära butiken och efterfrågan är hög oavsett om varorna prissänkts eller inte. Nielsens tips är att inte satsa så mycket på priskampanjer eftersom människor inte är priskänsliga när det gäller de flesta produkter som efterfrågas. Dessutom är de mindre benägna att besöka flera butiker för att söka kampanjer.

Läs också: 41 procent av handlarna kampanjar till Halloween

– Vi kan också se att försäljningen av lokalproducerade varor har minskat men det beror nog snarare på att våra lokalproducerade varor i Sverige oftast finns på den färska sidan som generellt har tappat.

Så förändrades försäljningen i Sverige under vecka 11 jämfört med samma period för ett år sedan.

I Italien har myndigheterna satt begränsningar på hur många kunder som får befinna sig i butiken samtidigt, vilket fått varukorgarna och förpackningsstorlekarna på produkterna som konsumenterna köper att växa ytterligare, vilket tros bli effekten om myndigheterna inför ytterligare begränsningar i Sverige. Exempelvis om Stockholm skulle sättas i karantän.

Bunkringsbeteendet tros då ta ny fart och ännu fler handlar i de lokala närbutikerna snarare än att åka till stormarknader. Ytterligare belastning läggs också online och priskänsligheten fortsätter att minska med ett undantag där länder i karantänstadiet sett bristande lager som på vissa varor påverkar prissättningen.

– Vi märker också att konsumenterna, naturligt nog, lagar mer mat och bakar i större utsträckning ju mer de håller sig hemma. 165 procents ökning på mjöl talar sitt tydliga språk. Att ta fram nya recept kan vara en idé.

När livet sedermera övergår till det mer normala väntas vissa typer av beteenden stanna kvar. Detta syns inte minst i Kina där hälso- och säkerhetsmärkningar på produkter fortsätter att vara viktiga för kunderna liksom ett ökat intresse för hemleveranser. Äldre generationer vänder sig inte minst i större utsträckning än tidigare till onlinehandeln.

Nästan hälften av alla intervjuade handlare i Kina är nu optimistiska inför kommande sex månader och tror att den nuvarande utmaningen har gett dem möjlighet att ytterligare utveckla deras onlineerbjudande såväl som den existerande verksamheten.

Mer om: Nielsen
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu
Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Ingen har lagt sig ner för att dö"

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Det var aldrig någon brist"

Gotlandsbutik jublar när reserestriktioner hävs: ”Slipper säga upp sommarpersonal”

Lidls tolfte butik i kommunen är igång

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Nyhetsbrev

Arkiv

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

Orkla köper Havrefras

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Mat och apoteksvaror i samma påse

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Mathem dubblar i Göteborg

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Plus

Sveriges största Maxi öppnar nya restaurangen: ”Fräck och fräsig”

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.203