23948sdkhjf

Nielsen: Så har corona påverkat handeln – och så kan det utvecklas

Hur har försäljningen påverkats av covid-19 och vad händer om myndigheterna tar till ännu skarpare åtgärder? Det har analysföretaget Nielsen undersökt.

– Det är viktigt att inte stå med för mycket varor i lager när efterfrågan går ner, säger Anna Ekström, försäljningsdirektör hos Nielsen till Fri Köpenskap.

I Nielsens nya rapport om coronautbrottet har de tittat på effekterna i Sverige samt i flera andra länder där utvecklingen pågått längre. I Sverige har de tittat på försäljningsutvecklingen till och med vecka 11, söndag den 15 mars. Försäljningen av flera bunkringsvaror som mjöl, toalettpapper, pasta, konserver och hygienprodukter mer än fördubblades under vecka 11 jämfört med index för vecka 9 och 10. Men enligt samma rapport bör kedjor och butiker passa sig för att inte beställa in för mycket varor trots att efterfrågan är hög.

På marknader där utbrottet pågått längre, som Kina och Italien, är mönstret tydligt. Hälso- och hygienprodukter skjuter i höjden när utbrottet kommer, därefter minskar det. Efterfrågan på stapelvaror hänger med lite längre men återgår också så småningom till det normala. När det gäller dyrare ”lyxvaror” normaliseras de lite saktare i takt med att kundernas rädsla minskas.

– Många producenter i Sverige har ställt om sin produktion till att producera mer av en viss typ av vara för att täcka upp efterfrågan. För dem är det viktigt att ställa tillbaka när dippen sedan kommer på samma sätt som kedjor och butiker bör se upp för att inte stå med för mycket varor i lager, säger Anna Ekström.

En annan insikt i rapporten är att kunderna blir mindre priskänsliga under coronapandemin. Kunderna besöker gärna den bostadsnära butiken och efterfrågan är hög oavsett om varorna prissänkts eller inte. Nielsens tips är att inte satsa så mycket på priskampanjer eftersom människor inte är priskänsliga när det gäller de flesta produkter som efterfrågas. Dessutom är de mindre benägna att besöka flera butiker för att söka kampanjer.

– Vi kan också se att försäljningen av lokalproducerade varor har minskat men det beror nog snarare på att våra lokalproducerade varor i Sverige oftast finns på den färska sidan som generellt har tappat.

Så förändrades försäljningen i Sverige under vecka 11 jämfört med samma period för ett år sedan.

I Italien har myndigheterna satt begränsningar på hur många kunder som får befinna sig i butiken samtidigt, vilket fått varukorgarna och förpackningsstorlekarna på produkterna som konsumenterna köper att växa ytterligare, vilket tros bli effekten om myndigheterna inför ytterligare begränsningar i Sverige. Exempelvis om Stockholm skulle sättas i karantän.

Bunkringsbeteendet tros då ta ny fart och ännu fler handlar i de lokala närbutikerna snarare än att åka till stormarknader. Ytterligare belastning läggs också online och priskänsligheten fortsätter att minska med ett undantag där länder i karantänstadiet sett bristande lager som på vissa varor påverkar prissättningen.

– Vi märker också att konsumenterna, naturligt nog, lagar mer mat och bakar i större utsträckning ju mer de håller sig hemma. 165 procents ökning på mjöl talar sitt tydliga språk. Att ta fram nya recept kan vara en idé.

När livet sedermera övergår till det mer normala väntas vissa typer av beteenden stanna kvar. Detta syns inte minst i Kina där hälso- och säkerhetsmärkningar på produkter fortsätter att vara viktiga för kunderna liksom ett ökat intresse för hemleveranser. Äldre generationer vänder sig inte minst i större utsträckning än tidigare till onlinehandeln.

Nästan hälften av alla intervjuade handlare i Kina är nu optimistiska inför kommande sex månader och tror att den nuvarande utmaningen har gett dem möjlighet att ytterligare utveckla deras onlineerbjudande såväl som den existerande verksamheten.

Artikeln är en del av vårt tema Coronaviruset.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078