23948sdkhjf

Trendbrottet: Nu minskar emv-andelen

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Sedan 2008 har handelns egna märkesvaror, emv, stadigt ökat både i värde och volym i den svenska dagligvaruhandeln.

Under förra året fortsatte de att ta värdeandelar. Men volymen backar för första gången.

Det visar DLFs undersökning Handelns egna märkesvaror 2019, som tagits fram i samarbete med undersökningsföretaget GfK.

Att värdet, men inte volyman ökar är ett tecken på den långsiktiga trenden med ökad premium-andel inom emv.

Sedan 2008 har handelns egna märkesvaror ökat från 23,0 procent till närmare 30 procent i volym. Värdet har stigit från 17,2 procent till närmare 26 procent under samma period.

Det senaste året har dock ökningen mattats av. Emv-andelen i handeln ökade bara med 0,3 procent i värde, och i volym backade andelen för första gången på elva år, med 0,1 procentenheter.

I förra årets rapport hade värdet av emv-andelen ökat med 0,9 procentenheter och volymen med 0,8 procentenheter.

Lidl toppar fortfarande listan över kedjor med högst emv-andel med 82 procent mätt i volym. Därefter följer Lilla Coop med 46 procent, Willys 34 procent och Hemköp 32 procent. Nytt i årets rapport är att näthandeln ligger som en separat kanal med en volymandel på 22 procent.

De varugrupper som är vanligast förekommande som emv i butik är djupfrysta bär med 92 procent i volym, nektar 84 procnet samt makrill och sardiner i konserv 81 procent. Tittar man på varugruppernas värdeandelar ser listan mycket snarlik ut.

Motsvarande topp 10-lista för näthandeln är även den snarlik, men där ligger nektar i topp med 95 procent volymandel och djupfrysta bär kommer på fjärde plats.

Kedjornas emv-andelar i procent
Värde Volym
Lidl 78% 82%
Lilla Coop 39% 46%
Willys 30% 34%
Hemköp 30% 32%
Ica Nära 26% 28%
Ica Supermarket 25% 27%
Coop 23% 24%
Ica Maxi 23% 26%
Stora Coop 22% 25%
Ica Kvantum 21% 24%
Total näthandel 18% 22%
City Gross 16% 20%

Handelns emv-andel i värde
2008 17,2%
2009 17,7%
2010 18,2%
2011 19,3%
2012 20,5%
2013 22,0%
2014 22,4%
2015 23,0%
2016 23,7%
2017 24,5%
2018 25,4%
2019 25,7%

Handelns emv-andel i volym
2008 23,0%
2009 23,1%
2010 23,7%
2011 24,1%
2012 25,5%
2013 26,9%
2014 27,2%
2015 27,7%
2016 28,5%
2017 28,8%
2018 29,6%
2019 29,5%

Läs mer i veckans Fri Köpenskap.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Nyhetsbrev

Arkiv

Mathem dubblar i Göteborg

Mat och apoteksvaror i samma påse

Ica-butiken som maxar Paolos-produkter: ”Beställt in massor”

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Plus

Sveriges största Maxi öppnar nya restaurangen: ”Fräck och fräsig”

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Siljans Chark överlever med nya ägare

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

Urban Deli hottar upp sin webbutik

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.141